Papper från 50-talet.


Varning för känsliga, mitt bidrag till Tisdagstema visar upp lite gammalt papper i form av reklam till nyblivna föräldrar. Denna reklam fick de i mitten av 50-talet i Stockholmstrakten. Kolla in!



Klart lyxigt med fyrfärgstryck, speciellt i reklambroschyr som denna på 50-talet.

Kan inte låta bli att visa lite, kolla in barnvagnsmodellerna!








Kan tänka mig att många pappor for iväg och köpte barnvagn medan modern låg på BB och fick ordning på amning och blöjbyten.
Pappan fick ju oftast inte vara med under förlossningen och stötta mamman på den tiden, utan fick sitta vackert och vänta medan mamman och barnmorskan tog hand om barnafödandet.



Finns över tjugo olika barnvagnsmodeller i katalogen.


Utöver olika barnvagnsmodeller så finns vikt-tabell med medelvikt och längst bak namnförslag "Vad skall baby heta?" i broschyren. Märks att namn ibland helt försvinner, här några namnexempel från år 1954. Hur många Betty eller Carry börjar på dagis idag?
Några namnförslag för pojken: Agne, Bing, Carry, Dick, Errol, Folke, Gillis, Hubert, Ivar, Johny, Kent, Leo och många fler.
Några namnförslag för flickan: Anita, Betty, Claire, Dagny, Elsa, Fanny, Gudrun, Harriet, Inger, Jill, Kerstin, Lena och många fler.



Fler pappersbidrag här


Erik

Kommentarer:

1 Lena o Tommy:

Häftigt. Vilka fina gamla bilder du fotat:) Sådan modell vagn låg man själv i som baby. Underbar tolkning av temat!!

2 Carpe Diem:

Hur coolt som helst. Inte särskilt ryggvänliga och körvänliga vagnar precis, ha, ha.

3 Vespa Vulgaris:

Vagnar av stridsvagnsmodell :-)

4 Pialotta:

Så häftigt att ha denna reklam kvar, för det är väl din egendom? Nu för tiden så köps det barnvagn långt innan födseln, vilket jag kan tycka är lite märkligt .. för allt kan ju faktiskt hända .. men så är det med den moderna familjen;) Kul att se ditt tema på papper.. finns ju hur mycket som helt med lite fantasi.

5 Bitten:

Oj, vad roligt! Jag hittade lite gamla häften i mina föräldrars bokylla, ska nog gå igenom dem nån dag.

6 Anonym:

Ja det var ett roligt papper du visade - ett historiskt papper. Rena ramma storstadsreklamen för något sådant fanns inte där jag växte upp inne i fjällen - fanns ju inte ens bilväg!



Vin på buteljer har vi massor av i vår vinkyl eftersom vi lagrar många olika sorter ett par år, så det är ingen bristvara precis ;-))



men det är himla praktiskt att använda boxar när det är fest för 70 personer sådär....

7 Veronica:

Kul tolkning, härligt att se hur reklamen såg ut förr.

8 Monica:

Vilka härliga barnvagnar, moderna är dom också "äro isolerade och fällbara" underbart;-))))))

9 SigridfraEnget:

Rätt snyggt!

10 Carina - inspirera:

Vilken kul tolkning och vackert papper...

Jo, du har rätt när du gissade att jag visar hushållspapper idag ;)

Ha en fortsatt bra tisdag.

Kramen.

11 Anneli - A'la Foto:

Så himla känsligt vet jag inte om jag tyckt det var! ;O) Men roligt...så härligt att se gamla saker vad det än må vara...denna annons är ju jätterolig! Snyggt tolkat!!



Ha en fin tisdag!

12 Rimkogeren - Danmark:

Hvor er det et skønt nostalgisk tilbageblik i ord og billeder :-)

13 Inger Maryissa:

Oj...så mysigt inlägg och nostalgi från 50-talet

och kommer ihåg barnvagnen min mamma hade

och vilka priser det var på dem då :-)

och ja, på denna tid fick inte pappor vara med på förlossningarna, utan var tvungen att sitta utanför och vänta

Kul med de namn som var vanliga då som t.ex. Inger ;-)

och Christer och Tommy var också ganska vanliga namn då.

ha det så gott

14 Anne-Marie / Grandmother:

Härligt med gamla broschyrer. Man får uppleva en glimt av igenkännande.....

15 Klimakteriehäxan:

Jag hade en dockvagn av den där bukiga modellen!

Om Thomas Bodström: jag tycker han skriver rätt kul, lättläst när man inte vill motionera de små grå alltför mycket - pröva vetja!

16 Pumita:

Mäh, ingen Erik eller Johanna?! Vad är det för andraklasstidningar du har fått tag i. ;) Vansinnigt söta bilder!

17 Kerstins foto:

Vilken härlig tolkning. Kul att se alla dessa gamla barnvagnar, tänk vad dyra de måste ha varit som kostade över 200 kr. Lite extra glad blir jag när jag ser mitt namn där i listan. ;)

Ha en fin onsdag.

18 Ingrid:

Det var mysiga bilder från en gången tid. Precis så såg barnvagnen ut som jag köpte begagnad när vi fick vårt första barn 1961.



Tack för din kommentar hos mig och ha en fin fortsättning på veckan!

19 Nettan:

Hej!
Vad jättekul att se! Du vill inte sälja den lilla boken med barnvagnar i? Jag samlar på gamla barnvagnar och min dröm är att snart kunna öppna ett barnvagnsmuseum i Stockholm. Det vore jättekul att ha den här boken att visa upp också med dessa bilder!
Snälla hör av dig på min mail!

Med vänlig hälsning Nettan

Kommentera här: