Hur skydda sig?


Ursäkta om jag tjatar lite.
Jag tog nyligen upp lite om hur Facebook kan använda allt du som användare skriver och gör på FB. Du godkänner, när du går med i Facebook, att företaget kan göra vad de vill med t.ex. dina bilder!

Facebook
håller just nu på att förändra sig en del och det uppmärksammar SVT på sin hemsida.

För nu kan dina surfvanor automatiskt publiceras på din Facebook-sida. Det är en ny funktion som rullas ut de närmaste veckorna till alla Facebook-användare, det är 800 miljoner som använder FB över hela världen.
I Sverige är vi drygt fyra miljoner! Läs gärna vad Nanok Bie skriver, klicka här ovan.

För hur skyddar man sig, när mer och mer av mina/dina internetvanor lämnas ut via Facebook?!
Här finns lite tips hur du gör.

Eller är det kanske dags att helt enkelt avsluta Facebook?!



Passar kanske, ett kul foto jag fått från en kompis?


Tror jag börjar med råden som finns via länken (även här!) högre upp i inlägget!



Erik

Kommentarer:

1 Tinezza:

Själv är jag oerhört sparsam med att lägga ut foton på FB men däremot på bloggen hamnar desto fler. Men jag ska kolla in din länk. Festlig bild på måsen :))

2 Inger Maryissa:

Jo, det känns ganska oroande dessa saker...

och nyligen har de gjort en massa förändringar som gör en ganska förvirrad...

Vissa saker är bra som t.ex listor....

men mycket känns ganska krångligt, och det är svårt att veta hur man gör...och veta om ens inställningar verkligen funkar som man tror de ska göra

jag försöker gå igenom mina sekretess-inställningar och försöker göra dem så hård-dragna som möjlig

Men är mycket försiktig i alla fall med vad jag lämnar ut där.

Ha en fin helg

3 ElStiffo:

Det är kört helt enkelt. Snart styr Facebook och Google hela världen :-)

(och för att vara helt seriös; vilka företagsgrupper äger dessa företag och vad har de för intressen i världen?)

4 Tant Marit:

En annan är så ålderdomlig så jag har inte FB och har inga planer på att anskaffa det!

PS: kul foto!

Kommentera här: