Melodikryssbyte!


Kändes verkligen annorlunda denna lördag! Jag missar sällan Melodikrysset, inte heller denna lördag.
Istället för Anders Eldeman så var det Lisa Syrén som höll i Melodikrysset. Hennes val av låtar och frågor blev så klart lite andra än om det, som vanligt, varit Anders som ställt samman krysset.
Ganska roligt faktiskt, för Lisa hade med Deep Purple och Paul Young bara för att nämna två, ja hon tog även med Jefferson Airplane och the Who! Jag kände mig ovanligt hemma bland många musikval som Lisa hade med. :-)
Missade du sändningen så kan du alltid lyssna på senaste sändningen och även lösa krysset på det sättet. Du har tid till onsdag efter sändningen.


Lustigt montage som visar på bytet denna lördag! (foto: SR)


Krysset hade flera lite kluriga frågor. Lyckades du lösa krysset?

Jag tror jag fick ihop lösningen även denna lördag, hoppas den var rätt.
Även Lisa hade med några knepiga saker bland sina frågor. Sedan var hon kanske inte lika tydlig som Anders alla gånger, det kan man nog helt skylla på nybörjarmiss. Men detta byte var hur som helst roligt och trevligt.





Lisa tog med den underbara låten "Lean On Me" med Bill Withers. Många yngre har säkert hört en annan version, låten var ju även med i tv-serien "Glee". Den versionen kan du lyssna på här (om du vill)!
Lisa ville ha ett ord översatt från Withers låt och jag antar att det blev luta som skulle in på lodrätt 9.




Tar med en annan skön låt som Lisa frågade om. Låten var med i den sköna filmen the Commitments från 1991. Den kanske du sett. Ännu en bra rulle gjord av Alan Parker, regissören som även gjort "Bugsy Malone" och filmatiseringen av "the Wall". Många sköna scener kring gänget som kämpar med livet (bland annat arbetslöshet och kärlekstrubbel) och där musiken är ljusglimten i tillvaron. Har du ännu inte sett "the Commitments" så gör det! 
Fann denna länk till en blogg från Dublin med snygga bilder från just en konsert med the Commitments! Det verkar som de fortfarande reser runt och spelar, även om bandets medlemmar bytts ut en del under åren. Sångaren Andrew Strong gick sin egen väg som soloartist, här ett ganska nytt klipp med låten "Out Of Time".




Lisa Syrén började med en komiker i krysset och avslutade med en annan, först en amerikan och så en britt med ganska lika förnamn. Inga svårigheter där, speciellt inte när jag hörde den typiska, avslutande låten där komikern alltid blev jagad av uppretade människor (ofta en del damer i bikini!). Säkert en del som vet vem jag menar bara på den lilla informationen. ;-)

En riktig slamkrypare var en fråga kring en svensk sångerska som tydligen försökt sig på en utländsk satsning. Hon är mer känd för sina svenska hits, låtar som Mauro Scocco ofta skrivit åt henne. Hon var inte helt lätt att känna igen i låten som spelades, här fick jag faktiskt kolla lite på internet, googla lite för att få fram svaret även om jag redan skrivit min gissning i krysset. Inte så ofta jag behöver ta till detta hjälpmedel, men ibland så... Såg på hennes hemsida att hon är hemma med liten bebis, tar mammaledigt ett tag. Grattis!




Tar avslutningsvis med denna trailer, detta klipp också från föreställningen "Hej Povel" som spelades i Uppsala 2009. Finns ett svar där på vågrätt 12! I föreställningen deltog bland flera Meta Roos och Lasse Eriksson. Verkar ha varit en skojig föreställning! Så fick jag även med några små klipp med Lasse Eriksson.


Gillar frukostbrickan jag vunnit!

Finns ett specialkryss med bara Povelfrågor på hemsidan. Jättekul, men lite tråkigt att man inte kan få med själva krysset också. Det skulle väl Eldeman kunna ordna, stoppa in kryssplanen, lite som ett slags övningskryss? ;-)


Erik

Kommentera här: