Ljuspunkt.


Ibland sviker tekniken!
Plötsligt gick en propp i proppskåpet. Det blev väldigt mörkt i lägenheten, det var kväll.
Var fanns det ljus? Inte i hallen där proppskåpet finns! Inget ljus i närheten av proppskåpet, fasen också!
Fann en ficklampa, som inte fungerade, suck. Letade vidare.





Fann en ficklampa som fungerade och vi kunde se vad vi gjorde. Det var verkligen nattsvart i lägenheten.
Alla proppar såg hela ut i skåpet, suck. Så det blev till att skruva ut varje propp och kolla, för att hitta den trasiga. Den lilla metallbrickan i proppen brukar lossna, men inte denna gång, typiskt.

Förvåning över hur det var kopplat i proppskåpet. Jag trodde propparna var uppdelade på ett helt annat sätt. Vi skrev faktiskt upp vilken propp som går vart. Listan som fanns i proppskåpet var inte alls rätt.
(När proppen går nästa gång kanske vi vet vilken propp som ska bytas ut.) Vi fann till slut den trasiga proppen och kunde byta ut den. Strömmen kom tillbaka till hall och ljus i arbetsrum och kök kom tillbaka och datorn i köket gick igång på nytt. Jag hörde den typiska ljudsignalen.
Varde ljus!

Vi är sårbara i vår elektriska värld, det märkte vi verkligen denna kväll. ;-)

Fyllde på några ljuslycktor med fräscha värmeljus och skrev upp, "köp nya ficklampsbatterier".

Denna vardagsupplevelse duger gott som ljuspunkt, tycker jag.



Fler ljuspunkter hittar du hos Sinneskatten

Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

Ja kolsvart blir det och det gäller att veta var ficklampan är, mörkret ser mysigt ut på din bild och ljuset från lampan likaså;-)

Det är sällan det går säkringar hos oss och det är tur det så många som vi har.

Ha en skön helg;-)))

2 Hasse A Norge:

Morrn.



Stalltips: Lägg eller häng en en billig diodficklampa i skåpet, batteriet håller jättelänge....



Ha de bra.



Hasse A

3 Pysselfarmor:

ja jiddrans så svart det blir när "lyset" försvinner. Snygg bild blev det ju!



Observant är du - du såg att det var en annorlunda marschallhållare ;-))



Ha en skön helg.

4 Annelie-Singapore:

Fin berättelse från vardagen för så är det oftast ;) och tack för kommentaren!

Här är det kväll och fredagsmiddagen intagen med ett gott rödvin och endast 26 grader i luften, alltså helt perfekt allt är lagom!

Trevlig fredagskväll på dig önskas från andra sidan av jorden!

5 Mormor:

Om det blir mørkt? Til de grader.

Og man er vel ikke riktig klar over hvor sårbare vi har gjort oss.

Jeg merker hvor anderledes jeg blir, når vi kommer tilbake fra sommerheimen.

Det har vi el til lys (4 punkter) og 2 kontakter, men man kan ikke bruke dem uten å slå av noe annet.

Det er helt greit.

Fyrer (om man må) med ved, koker på gass, kjøler med gass og har det deilig.

Vanesak tror jeg :-)



Ha en fin kveld :-)

6 Ingrid:

Det blev ju ett helt drama!

En ficklampa med fungerande batteri och några ljus och tändstickor som man kan hitta i mörkret är alltid bra.

Ha en fin helg!

7 Eva:

Vilken fin ljuskägla det blev! Fint fotat!

Önskar dig en trevlig helg :-)

8 ormbunke:

Ja det är vid såna här tillfällen hur beroende man är av ljuset. Hoppas du får en fin och ljus helg. Anita

9 Leena:

Ja, tänk så beroende vi är av ljuset och elektricitetn! Vi brukar ha en ficklampa på ett speciellt ställe så vi vet om det blir strömavbrott men ibland har den den försvunnit. Konstigt. Nu börjar jag ha en pannlampa på mina morgonpromenader också, vi lever i ett mörkt land!

Ha det gott!

10 Anonym:

Typiskt det där med proppar - när de "går" hittar man ingen ficklampa. Numera ligger ficklampan vid proppskåpet hos mig. HOppas den ligger kvar där när det går en propp nästa gång.

11 Cecilia Artista:

Härlig och annorlunda tolkning!

Träffande beskrivning av hur man kan irra runt och leta efter ljus och ficklampor. Men kanske lär man sig så småningom!

12 Anitas Blogg - Malta:

Tur att du hittade kameran i mörkret eller den kanske du alltid håller ett stadigt grepp om :-) Bra tolkning och tack för kommentaren hos mig. Fick inte ihop det riktigt med mitt inlägg. Var inte alls nöjd och tänkte ta bort det men när jag fick kommentarer bestämde jag mig för att låta den vara kvar ändå. Ska i fortsättningen bara lägga in sånt som jag känner är bra innan jag förhastar mig.

13 4U2:

Tänkte just idag när jag såg en annons att vi måste inhandla en ficklampa, vi har ingen!

14 SigridfraEnget:

Urbra tolkat, tycker jag! ;-)

15 Lena o Tommy:

Ja om propparna går är det tur att sådana ljuspunkter finns.

16 Inger Maryissa:

Ja, nog blir man ganska ställd när det blir helt mörkt och man inte är förberedd på det

Och det att byta proppar var länge sedan jag gjorde

det hände oftare förut , och för många år sedan, men nu har det inte hänt på massor av år.

undrar vad det beror på att det händer mera sällan nuförtiden....

men ska nog se till att jag har en liten låda på ett lämpligt ställa med proppar och ficklampa...tack för att jag blev påminnd om detta..

Fast vet inte om jag skulle klara att byta dessa själv nu....

Så man får hoppas att hyresvärden rycker ut om detta skulle ske.

ha en bra fortsatt helg

17 Annelie:

Hahahahahaha, vilken härlig tolkning!

Och så typiskt att det ska krångla till sig när man minst behöver det!

Tack för din fina kommentar, man blir så jäkla glad av sånt där! Tack!

18 Hedwig:

Tack för påminnelsen. Min ficklampa ramlade i golvet nyligen, lampan gick. Måste köpa nya lampor innan proppen går.

Visst är vi sårbara och alldeles hjälplösa utan ström. När strömmen gick på vår datoriserade arbetsplats kom många på den ljusa idén att då kunde man ju gå och hämta kaffe. Häpp, kaffeautomaten fungerade ju inte heller ...

19 Erik "Semlan":

Tack för alla trevliga kommentarer. :-)

20 Jah Hollis:

Tack och lov går inte propparna så ofta här hemma, men när det sker känner jag som du: det är märkligt vad som slocknar när man skruvar ur dem. Tur att du hade en räddande ljuspunkt till hands.

21 Nett:

Tur att du fick tag på en ficklampa till slut så du hittar dig fram :)

22 Anni:

Har du proppar man skruvar fortfarande? Dags att se över elskåpet säger jag!

Här har vi vippor som slår ifrån - lätt att se vilken elfunktion som strular. Eller så är det jordfelsbrytaren.

Men till temat var det ju utmärkt!



Vad gäller Mr Wok och mina tonårssöner så var de helt lyriska - de åt högar av "klassisk" kinamat och efterätter. Vi åkte faktiskt dit en gång till under veckan, men då fanns inte "min" bläckfisksallad eller de stora gröna musslorna som jag frossat i ... å andra sidan fanns där annat gott istället.

Kommentera här: