Litterärt fönster.

Visar upp ett litterärt fönster till Susannes fototema, denna vecka tema nr 129.

Många antikvariat som tidigare funnits innanför Stockholms tullar har stängt. Begagnade böcker verkar inte längre locka på samma sätt som förr. Kanske har förändringens vindar fått hjälp av köp-&säljsajter på nätet och lättheten att enkelt och snabbt köpa böcker via internet. Men några "boklådor" lever vidare, som denna lilla butik högt upp på Drottninggatan, nära Observatorielunden. Det luktar ofta på ett speciellt sätt när du kliver in i ett antikvariat. På samma sätt verkar tiden plötsligt ticka framåt i ett stillsammare tempo där inne. Jag blir lugn av att gå runt inne i ett antikvariat och lite nyfiket bläddra i några boktitlar som lockar. Fanns där tidigare någon stress ute på gatan så rinner den av mig bara jag stänger butiksdörren efter mig, stänger ute gatans buller. Samtidigt som jag vänjer mig vid den stillastående luften med en svag doft av papper och limmade ryggar försöker jag överblicka antikvariatets bokflora. Att botanisera runt bland olika litterära digniteter eller jaga det där udda numret av någon gammal tidskrift ger mig välmående. Ett välmående som mättar helt andra hungerkänslor än vad brist på näring får min mage att gå igång på. Ett par boklådor brukar jag besöka regelbundet. 


Under en stadspromenad fann jag en för mig ny boklåda.


Andra bidrag finns här,

Erik

Kommentarer:

1 Jah Hollis:

Det finns några kvar i Malmö också, men det känns som om de håller på att vandra samma väg som skivbutikerna. Tiderna förändras.

2 larans:

Fin skildring av vad dukänner vid antikvariatsbesök.

Även Lund som har haft mer än 10 antikvariat har drabbats av dessa nedläggningar, men några finns kvar och faktiskt så öppnade ett ny tidigare i år eller i höstas på Gråbrödersgatan.

3 Susanne:

Här i Eslöv har vi ett antikvariat och mer kan man väl inte förvänta sig i en liten stad. Vi har dessutom bara en enda bokhandel som kämpar för sin överlevnad efter att skolornas upphandling av läroböcker gått den förbi.



På Drottninggatan minns jag främst den latinamerikanska bokhandeln dit jag gick ibland i jakt på spanskspråkiga böcker. Men den finns kanske inte kvar.



Och jag säger som larans att dina ord precis beskriver känslan i ett antikvariat. :)

4 heksann:

Jag gillar också antikvariat och efter att jag läst din beskrivning så förstår jag nu varför. Du satte pricken över i:et. Fin bild också tycker jag.

5 Pysselfarmor:

Jodu senast i fredags var inne på ett antikvariat och "kom över" en gammal broderibok ;-)



ha fortsatt skön helg

6 Bitten:

I Wadköping finns också ett antikvariat där jag varit några gånger. Jag känner som du, att tiden tickar på långsammare där inne. Jag blir glad av gamla böcker. Din bild också visar att skyltningen inte är det viktigaste.

7 Pumita:

Jag upptäckte det också för ett tag sedan när jag passerade hörnet Drottninggatan-Olof Palmes gata. Nu finns det ett trendigt café i den lokalen! Lite trist, tycker jag, men det är väl så att många gamla tar ner skylten och inga unga tar vid. De vill syssla med nåt annat.

8 Cecilia Artista:

Visst är det en speciell lugn stämning i ett antikvariat och speciell doft. Du beskriver det väldigt bra!

I Strängnäs finns ett trevligt antikvariat som heter Hundörat!

http://hangmattan.site90.net/interjuver/antikvariat_hundorat.pdf

9 Lisa:

Det är trist om de är en "utdöende" företeelse med antikvariat. Det hoppas jag verkligen inte.

10 Erik "Semlan":

Tack så mycket för alla era kommentarer. Alltid skoj att få andra bloggares synpunkter. :-)

Kommentera här: