Veckans fönster # 121

Vi får välja själva denna vecka och då tar jag detta delade fönster från Centralstationen i Stockholm. Ett konstigt delat fönster, jag förstår inte varför de två "pelarna" måste stå så nära varandra. Det ser fel ut. Undrar vad historien är bakom denna arkitektoriska lösning?
Det blir mitt fönsterbidrag.


Konstigt. Pelaren skapar två smala fönster på husfasaden, det ena väldigt smalt. Konstigt!

Ett mysterium. Undrar om det finns någon på SJ att fråga?



Andra "valfria" fönster hittar du här

Erik

Kommentarer:

1 Susannes fotoblogg:

Det där har jag aldrig lagt märke till. Får väl hålla ögonen mer öppna när jag är i Stockholm. Konstigt är verkligen rätta ordet.

2 Pysselfarmor:

Men jisses det där har jag aldrig sett nu kommer jag att få mani och kuta runt för att leta upp det där fönstret....norr, söder, öst eller väst??

Märkligt i varje fall precis som du säger.

3 Pumita:

Kanske konstigt, men så vackert med den speglingen!

4 Jah Hollis:

Lurigt. Det är inte utan att man funderar på hur tankarna gått där. Någon myndighet som har ansvar för SJ-byggnaderna bör väl kunna berätta i alla fall något.

5 Jah Hollis:

PS. Kan detta vara något? DS.

http://www.jernhusen.se/templates/Page.aspx?id=1137

6 larans:

Det måste vara fönstret man ser vid vid ingången till cenralhallen från Klarabergsviadukten? Visst ser det konstigt ut, det måste ha kommit till på senare tid kanske.

7 Cecilia Artista:

Vilket märkligt fönster! Det har jag aldrig lagt märke till. Det gäller att vara uppmärksam och titta uppåt som du gjort! Dina bilder är fina.

8 Ninnie:

Här verkar det ha blivit fel nånstans...Men vackra pelare är det!

9 Karin:

Ja, det här är ju intressant och man kan verkligen undra varför det ser ut så!

Kommentera här: