Utslagen.

Det finns ett konstverk i Stockholm som jag direkt tänker på när temat "utslagen" dyker upp. Precis där Drottninggatan fortsätter över i Riksbron, i hörnet vid Rosenbad finns en skulptur som många missar. En snabb blick och så vänder folk bort blicken igen i tron att det är en utslagen som sitter där invirad i en filt.



Just detta att många som passerar inte vill se vad som finns där på marken är intressant, tycker jag. Står du en stund på Riksbron och tittar på de som kommer gående på Drottninggatan så lär du notera hur många först tittar på figuren för att sedan snabbt vrida bort huvudet igen. Många vuxna vill inte se, de tror där sitter en tiggare, en utslagen.  Barn brukar vilja komma nära och de ser räven, barnen kan få vuxna att också komma nära, betrakta konstverket. Kanske väcker barnen frågor som kan få igång en diskussion inom familjen, ifrågasätta värderingar.

Brukar du ge en slant till tiggare? Vi har dem i Stockholm, en del går runt på tunnelbanetågen och tigger. Detta sker i Sverige år 2011. I vårt välmående samhälle finns det folk som tigger! Börjar undra om vi verkligen är så välmående i vårt samhälla? Det gäller kanske bara en del, den del som arbetar? Lustigt att räven sitter just utanför Rosenbad, eller är det kanske för att regeringen ska bli påmind om hur det kan vara för en del i Sverige 2011 som den sitter där den sitter?


Jag finner det lustigt att detta konstverk hamnar vid Rosenbads husvägg och ser på Riksdagshuset.




Fler tolkningar på "utslagen" finns här,
Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

I dag är det mycket tjuv och rackarspel i tiggerierna, även hot och våld tyvärr;-(

Fin är den räven, för det är väl en sådan;-)

Ha en bra dag;-)

2 Pialotta:

Som Monica skriver.. finns en del att tänka på innan man stoppar en slant i utslagnas bössor, men denna skulpturen gillar jag skarpt:)

3 Pysselfarmor:

Statyn heter Hemlös räv av Laura Ford och är fantastiskt fin. Den är inte så stor så många går förbi utan att se den. Hennes hemlösa rävar finns på andra ställen i världen.



Nej jag ger inga pengar till tiggare. Och jag är INTE kall, stenhård eller saknar empati för det...men vad går pengarna till - andra som pressar dem att tigga, sprit eller droger....?? OM jag skänker något så frågar jag om de vill ha rikskuponger så att de kan köpa mat. En del blir jätteglada en del blir förbannade...

4 Hasse A:

Morrn Erik.

Kul konstverk.

Inga pengar, inga tiggare. "Proffstiggare" kan resa hem....

Vi har samma problem här borta.



Ha de bra.

Hasse A



5 Anni:

Visst är den fin - och oväntad - räven!



Men nej, jag ger inte heller pengar till tiggare. Köper däremot gärna Situation Stockholm.

6 Rantamor:

Vilken rolig staty eller konsverk heter det nog.

En listig räv som tigger pengar av folk.

Nja jag ger heller inte pengar till dom "spelande barnen" som brukar sitta med sina dragspel här i Nordmaling....

Känns lurigt....

7 Fia:

Det är ett häftigt konstverk det där.

Det är ganska många som tigger i tunnelbanan. Några personer känner jag igen vid det här laget, för de verkar mer eller mindre organiserade och åker längs samma linje fram och tillbaka.Vissa har det i princip som ett arbete, går runt systematiskt längs en linje och lägger ut små laminerade kort på sätena, eller går runt och skramlar med några mynt i en mugg. Jag lämnar aldrig pengar till dem, däremot kan jag lägga en slant till någon som står och spelar i tunnelbanegången.

8 Susanne:

Fantastisk tolkning med mycket allvar i och väldigt tragiskt i det du berättar... Mvh Susanne

9 Anneli - A'la Foto:

Vilket märkligt men ack så talande konstverk! Passar utmärkt till dagens tema!



Ha en skön kväll!

10 anki-itte:

Tack för att du visar oss detta. En talande bild om utslagna individer, eller dem som avviker från mängden.

11 Erik "Semlan":

Tack för era kommentarer. Kul få din inställning till tiggeri och/eller konstverket.

12 Birgitta:

Mycket intressant bidrag!

Nej jag ger aldrig pengar direkt till tiggare. Jag försöker bidra till en bättre värld på andra sätt.

Kommentera här: