Pröjspinnen.

Vad kallar du den där smarta plastpinnen som särar kundernas varor från varandras på snabbköpsbandet?


Den ligger där på kanten vid bandet och inväntar nästa kund.

Jag tycker att jag som kund lägger ner "pröjspinnen" när min sista vara ligger på bandet, jag vet ju när mina varor är slut!
Då kan nästa kund börja lägga upp sina varor på varubandet utan risk att blanda ihop det med mina varor.
Här verkar det råda delade meningar. Ibland är det dåligt med pinnar i butikens kassa och då kan det skapa gnäll och gny i kassakön.


Kassa-pinne, pröjspinne eller bara en plastpinne...

Smart var det när de kom, då slapp kassörskan ofta fråga om vems varorna är, eller någon kund som argt påpekade att "det där är inte min vara" när matvaran just blivit medtagen i den sura kundens varor. Minns du när de dök upp de där pinnarna? De har ju inte funnits i alla tider, men jag har själv ingen aning om när de började användas.
Undrar om någon "uppfinnare" får betalt för varje pinne som görs? Eller anses denna pinne som fri från dylika procentare?


Erik

Kommentarer:

1 Anonym:

På Wikipedia kallas den "kundpinne".

2 LiLo:

hållisärpinne!

Svar: Onekligen ett namn som passar med funktionen. :-)
Erik

Kommentera här: