Lugnet efter stormen?

Det blåser ganska mycket just nu. Eftersom jag inte seglar så gillar jag inte blåsten alls. Att sitta i en eka och försöka parera mot vågorna (för att inte vattenfylla ekan) är en skräckupplevelse och det sitter kvar etsat i mitt minne för evigt efter barndomsupplevelser.
Otäckt med jordbävningen och efterföljande sunami som skedde igår i Japan. Ruskigt med naturkrafterna, vi har inte mycket försvar när naturen sätter sig på tvären.
Jag skickar en tanke till Japan och hoppas att de flesta hann sätta sig i säkerhet innan sunamin drabbade kusten. Men det gick fort. Jag har, precis som säkert också du har, sett kusliga filmsekvenser på nyheterna. Vilka vågor, vilka krafter. Bilar och båtar far runt i vattnet och hus krossas. Tokyo klarade sig rätt bra den här gången, men rakt in i Tokyoviken går en annan förkastningsspricka (fullt med dem kring Japan), det verkar som tokyoborna lever på lånad tid. En stor jordbävning skulle redan ha kommit anser forskarna men Tokyo har hittills klarat sig. Usch vad en sådan "skakning" skulle göra på storstaden Tokyo. Säkert mycket värre skada än vad det gamla filmmonstret Godzilla lyckades med i de gamla filmerna.

Här i Sverige har vi blåst, ibland stormstyrka. Tillsammans med olika nederbörd är det en plåga. Snett regn är inte trevligt, snö som blåser snett är ännu värre. Det har blivit en del av vindar senast nu denna vinter. Tur vi här i Sverige har stabilt berg under våra fötter och att vi inte bor nära eller uppe på någon förkastningsspricka.

Sedan pågår rena inbördeskriget i Libyen och väst tittar bara på. När bytte Kaddafi och blev Gaddafi? Plötsligt sa alla nyhetsuppläsare diktatorns namn med g i början, g som i galen.
Förändringens vindar verkar blåsa över många arabiska länder, vi har nog inte sett det sista på ännu ett bra tag.




Så jag släpper det där med stormar och vind om Pialotta förlåter mig, söker mig istället till lugnet som brukar följa efter stormen och bidrar med musik av brittiska gruppen Elbow.



De har just släppt en ny skiva och den innehåller en vacker grupp pärlor som tillsammans bildar ett musikaliskt halsband. av idel ädla pärlor.
Hmm, kanske blev det lite fel i den poetiska tanken?
Hur som helst, vi börjar med Elbow - "Lippy Kids"


Jag gillar klippet där de spelar live i studion, det ser skönt och avspänt ut.

Gruppen Elbow tycker jag har funnit en fin form av lite vemodiga låtar. På de första skivorna var de lite spretigare, men tydliga tendenser gick att spåra redan på debuten "Asleep in the Back". De har bara mognat och finslipat sin rockmusik under åren. Alltid bra musik i varje skivsläpp.
Musiken kan ta små pauser i låtarna eller innehålla ljud och klanger som bryter av. Spännande med denna dynamik tycker jag.

Här en annan låt "Open Arms" med lite mer dynamik och kraft i.



Jag trivs i den öppna famn som Elbow bjuder in mig i. Gillar ljudvärlden och de poetiska texterna. Låtarna tål flera lyssningar och jag hittar nya små roligheter i låtarna.
Tack för att jag fått en ny favorit-cd.



Avslutar med den låt "Neat Little Rows" som de gjort en musikvideo till



Vet inte om du gillar vad du ser och hör. Lämna gärna en kommentar, det skulle jag uppskatta.

Glöm inte Melodifestivalsfinalen senare idag (lördag). Men bryr du dig inte om den typen av musik, ja då kanske Elbow faller i smaken. Eller så gillar du både schlager och alternativ rock som jag gör!?
Musik är livet och det mesta som är gjort med hjärtat och känsla är bra, tycker jag.

Önskar dig som läser (oberoende favoriter) en skön och lugn helg!


Andra musiktolkningar här,

Erik

Kommentarer:

1 Mia:

Näää, jag hade inte alls hört talas om gruppen tidigare...men det är klart lyssningsbar musik.

Är allätare vad gäller musik (undviker dock trash/deathmetal) och det är alltid trevligt med nya bekantskaper L

2 Erik "Semlan":

Roligt Mia.

Alltid kul att kunna ge nya musikinpulser. :-)

3 agnetha:

Nä.. du dessa grupper har jag aldrig hört talas om men kankse för att jag tillhör en annan generation och sett "Mot alla vindar på 70-talet". Ha ha... ja det lät som jag skulle vara 100 år i din kommentar. Vilken årgång är du Erik "Semlan" Kan jag vara din mamma tro. Ur historisk vinkel kanske du skulle tycka om att se reprisen på denna Australiska serie.

Ha en skön lördagskväll med melodifestivalen. Jag gillar The Monikers vad gillar du?

4 Monica o Jacob:

Tredje låten föll mej mest på läppen, inte min musik men samtidigt fascinerande.

Ja där ser man, kanske vi vinkat åt eller moonat varandra på vår färd nerför och runtom Kungs o Birger Jarlsgatan.Ja mycket bra musik kom det ur högtalarna och man kan ju inte komma ihåg allt;-)

Nej någon melodifestival blir det inte här, bättre med dans och glada grabbar.

Ha en skön lördagkväll:-)

5 Pialotta:

Absolut inga jag hört tidigare, men helt okej.. inga jag lyssnar på precis, men smaken är som baken.. alltid kul att se vad du sätter in för musik .. lite avvikande från alla andra:)

Klart jag ser melodifestivalen.. jag har alltid genom alla år sett det .. sedan om rätt låt vann.. det får vi se i Dysseldorf:)

6 Anni:

En grupp jag aldrig hört förut - spännande! Men jag tyckte minst om tredje låten, bättre om de två första. Skulle kanske kunna önska mig lite mer tyngd i sångarens röst i andra låten.



Gillar materialet som kommer med cd:n, känns lite mer genomtänkt - både musiken och förpackningen - än mycket annat som spottas ut på marknaden.

7 Lena:

Första gången jag hör den gruppen....men måste säga att dom var riktigt bra. Fina låtar.

8 Anni:

Pocahontas fick Oscar för Bästa filmmusik 1995. Mitt första bidrag, "Colors of the Wind", fick samtidigt Oscar för Bästa sång.



Men Pontare är oskyldig. Där har någon roat sig med att ta passande Pocahontasklipp till hans fantastiska låt. Han är en mäktig man, jag har sett honom live två gånger, inte på konsert men på tv-inspelningar. Senast på Så ska det låta, det programmet kommer att sändas 27/5. Han var helt fantastisk på inspelningen, sedan vet man ju inte hur programmet klipps ihop...

Kommentera här: