Kocktävlingslokal.

Följer du Fyrans amatörkocktävling, "Sveriges mästerkock"? Kanske undrar du var de spelar in serien någonstans?


Känner du igen byggnaden?

Inspelningen har skett nere i Vinterviken, i Nobels gamla fabrikslokal. Ett fint hus som räddades när det nästan var för sent. Tidigare var det "Skulpturens hus", med fina utställningslokaler för just skulptur. Stadsdelsnämnden ville inte driva lokalen vidare (en förlustaffär som nästan all kultur är!) och nu är det festlokal och ett fik, enklare restaurang för många "latteföräldrar" i trakten som mästerkocken Marcus Aujalay driver. Marcus är tillsammans med Per Morberg och Leif Mannerström de tre kockarna som bedömer de tävlandes matkunskaper.


Fabrikslokalen gick under namnet "Syran" tidigare, för att där framställdes salpetersyra när Nobel hade verksamhet i Vinterviken.

Du kan hitta lite info i detta äldre inlägg eller på detta andra inlägg!
Erik

Kommentarer:

1 Olle:

Noterar till min glädje att du varit ute och lapat lite sol. Hur går det med tillfriskningen??

2 Ninni/fotografia:

Inget program som jag sett även om jag brukar se olika matlagningsprogram. Jag gillar ju både att laga och äta mat och det är alltid roligt att få lite nya ideér.

Vilket vackert hus!Det röda teglet och de runda fönstrena. Sådär skulle jag kunna tänka mig att bo.

Hoppas allt är bra med dig!

Kommentera här: