Talande texter...

Nu ska jag väl få iväg ett bidrag till Pialottas musiktema! Startar redan på fredagen med "talande texter - stora musiker vi minns". Onekligen många att välja mellan! Vi tar en känd och en kanske lite mindre känd. Talande texter tycker jag de har!



Börjar med Bob Marley, tycker det passar bra med reggae i sommarvärmen. Varför inte en av hans mest kända, "No Woman, No Cry" i en fin liveversion.



Minns en makalös konsert på Gröna Lund... hela planen framför stora scenen gungade i reggaetakt. Vi var väldigt många på "Grönan" den kvällen. Jag har speciella minnen från den konserten. :-)


Fångade en soldyrkare... undrar vad hon lyssnade på?

Vi tar en annan låt, "Redemption Song".




Men nu över till en annan artist som ganska få känner till, amerikanaren Warren Zevon.



Börjar med "The Hockey Song" som beskriver ödet för en kanadensisk "hockeyhjälte" som inte var så duktig med pucken... (för att citera Zevon).

En annan bra låt är "Layers, Guns and Money" här med ett roligt inledande snack.


Den här låten kan du få i ett eget fönster här!


Inte riktigt samma typ av musik, men musik spelade de, som "Varför är det ingen is till punschen?"

Tar en annan bra låt med Warren Zevon, "Roland The Headless Thompson Gunner". Väljer en inspelning från the Letterman Show mindre än ett år före hans död (det märks att han är dålig i cancer, men framförandet är snyggt, "the show must go on"). Mycket talande text, som alltid när Zevon skrev sina låtar.



Många musiker kom till inspelningen av skivan "The Wind" som blev Warren Zevons sista. En av dem var Bruce Springsteen och tillsammans spelade de in "Disorder In the House".
Undrar om denna inspelning blir kvar på YouTube?


Kanske kan du nå låten denna väg (om klippet försvunnit här)?

Riktigt bra drag i låten. The Boss bidrar med snyggt gitarrspel.

Lite av en hjälte Warren Zevon. Musiken finns kvar även om artisten gav upp den 7 sptember 2003 (en dryg vecka efter skivsläppet "The Wind"). RIP



Fler tolkningar dyker säkert upp här

Erik

Kommentarer:

1 Lena:

Bob Marley, en otrolig musiker. Ditt andra val Warren Zevon har jag aldrig tidigare hört. Jättefin artist.

2 Birgitta:

Kan man låta bli att gilla Bob Marley!? Me like a lot - ngt mycket gripande i hans sång och framförande :)

Ha en fin weekend!

3 Monica o Jacob:

Marley det var reggae det, tror ingen kan axla hans mantel;-)))

Zevon var en ny bekantskap, gillar låten med Bruce skarpt.

Ja det blir många nya bekantskaper genom det här temat, kul

Ha en skön Pingstafton;-)))

4 Mia:

Warren Zevon, ännu en ny bekantskap för mig, spännande för jag hittar alltid nytt hos dig! L

Bob och reaggea, det är sommar, jag förknippar alltid sommar med den musiken, ljuvligt...

Povel Ramel och hans kluriga texter gillas skarpt förstås, för visst 17 kan man undra varför där inte fanns nån is till punschen???? En sån självklarhet... ;-))

5 Anni:

Inte utan att man undrar om Marley propagerade för homosexualitet när han nu inte ville ha några kvinnor ... ;-)



Warren Zevon hade jag inte heller hört förut. Skön ren rock. Å Bossen. Lustig kille som skriver om en hockeyspelare, det var onekligen udda! (Sagt av hon som låtit en kanariefågel heta Gretzky)



Såg föresten att Clarence Clemons fått en stroke. Allvarlig. Bara att hålla tummarna.

6 Gunilla:

Bob Marley är en kultfigur! Bra val!

7 Pialotta:

Bob Marley är ju en artist jag oxså minns med glädje.. det är sommar det:)

The Wind har jag inte hört talas om förrän här nu hos dig.. jag som är en Brucefan ;) Härligt sväng.. Hoppas oxså på att Clemons klarar sig och de kan fortsätta tillsammans ..

8 Erik "Semlan":

Tack för alla kommentarer. Kul att jag kunde bjuda på en annorlunda låt där Bruce är med, Pialotta. :-)

Vad är det för nytt musiktema?

Kommentera här: