Svensk musiksommar.

Pialotta har flyttat sitt musikaliska "Musik&Fototema" och passande nu, när "Allsången på Skansen" kör igång igen på tisdag och Lotta i Göteborg just börjat, så vill Pialotta ha temat svensk sommar och svenska artister.

Så varför inte sjunga med när Tommy Körberg sjunger "Drömmen om Elin"?



En fin sommarvisa.
Kanske dags för en stämningsbild? Tar en från stan.


Ta en tur ut på sjön, varför inte i en ångbåt?

Nu över till det svenska sommarlandskapet, denna "Visa från glesbygden" har Stefan Demert gjort.
Tänkvärt eller hur?
Stefan gillade jag mycket på 70-talet, han skrev många kluriga visor. En hel del gjorde han tillsammans med Jeja Sundström. Länge sedan jag såg eller hörde något om Stefan Demert...
Hans vistexter är (o-)lustigt fortfarande aktuella, fast de skrevs på 70-talet.




Nej tillbaka till mer glad musik!

Till en veteran och smått makalös låtskrivare, Owe Thörnqvist. Såg du hans jubileumsshow på SVT?
I sommartider, speciellt nu kring midsommar blir det gärna sill och färskpotatis. Till sillen kan det smaka gott med en kall snaps och då kan ju "Lula Lej" passa bra. :-)





Sommardag i parken i Aspudden.

En personlig favorit är Little Gerhard, här en lite udda låt med text som fångar in barndomens somrar i "En marknadskväll". Att vandra runt och kolla in alla stånd på någon marknad, kanske köpa något. Det han sjunger om finns knappt längre. Annars är det hans "Den siste mohikanen" som jag älskade som barn.




Hur ska jag avsluta denna hyllning till svensk sommar?

Jo jag avslutar med den fina visan "Stället" av Lasse Eriksson som så oväntat plötsligt gick bort tidigare i år, på tok för tidigt. En underbar visa, finurlig.



Det blev en handfull visor som kanske inte tillhör de allra vanligaste.
Hoppas du hittar din favorit.


Vill du höra mer svenskt? Då kanske du ska klicka här och sedan kolla bidragen. :-)


Ha en skön fortsättning på sommaren!

Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Men Gud va roligt Erik:) Här har du lagt upp så cool låtar.. glada o lättsjungna.. gillar Gerhards Marknadsvisa.. Om du blundar .. kan du tänka dig mig i datorstolen.. vickande med fotpartiet.. Tjoooooo :)

Lilla Luna lej.. ja Jösses vilka minnen :)

Kul du fortfarande hänger med mig i musikens värld.. du har alltid lite udda låtar:)

Ha de gott o hoppas du gillade min Nya Musikblogg.. den gamla var jag så trött på nu och här i Blogspots värld tror jag att jag kommer att gilla.. snabbt å så bra:)

2 Monica o Jacob:

Härligt, barn och ungdomsnostalgi för mej.

Ove Törnqvist vem glömmer honom salige far hade alla hans singel och EP skivor, undrar vart dom tog vägen.

Det har blivit tyst om Stefan, Jejja och min idol Ewert Ljusberg, brukar lyssna igenom LP:n Goknul ibland.

Midsommar var en lugn historia för mej, här är det alltid någon(läs Monica ;-)))) som inte tar något i storhelgerna. Tur var det eftersom en säkring gick hemma hos mor så det var bara att rulla iväg till Täby.

Ha en skön söndag:-)))

3 ormbunke:

Du har klart rätt i att Pialotta skrev svenska artister.Men då fotona var ifrån midsommarafton ville jag ha den artist som har framfört den bäst. Pernilla Wahlgren har ju också framfört den men jag föredrar Eva Cassidy.Det är svensk sommar för mig.

Kul låtar och bra artister till passande bilder du visar.Ha de gott. Anita

4 Mia:

Så har det hänt igen, du har hittat låtar som jag inte hört förut! Ja, förutom Tommy och käre Lasse då...

Vi har ju rätt duktiga ordvrängare och låtskrivare, märker jag L

5 Lena:

En härligt inlägg från dig som vanligt. Väldigt svenskt och absolut sommar!

Kommentera här: