Figurer.

Jag går den lätta vägen denna onsdag och visar upp ett par träfigurer. Gamla är de, drygt 40 år!
Jag fick dem av min farmor efter en resa hon gjorde till S:t Petersburg eller Stalingrad, ursäkta Leninggrad som staden hette under den tiden hela Ryssland gick under namnet Sovjetunionen. Då var det förenat med en massa krångel att resa in i Sovjetunionen. Min farmor berättade mest om all fattigdom hon såg då, under besöket. Tiderna förändras, men de små träfigurerna består. De struntar i paradigmskiften, namnbyten och annat trams som min farfar skulle sammanfattat det om han levt idag!


Två av de fyra trämusikanterna i bokhyllan.

En ännu äldre gummileksak står också där på hyllan, men det är en annan historia...



Många andra figurer hittar du här,

Erik

Kommentarer:

1 Elisabeth:

Känns som jag är en äldre figur själv, för jag kommer ihåg gummileksaken. Ha dé1

2 Leena:

Gummileksaken känner jag inte igen (men så hade vi få köpeleksaker när jag barn också), och inte heller träfigurerna. Fina är de i alla fall, ser tuffa och samtidigt lite blygsamma ut.



Men hette det inte Leningrad och inte Stalingrad? Det är i alla fall en stad som jag vill se någon gång, framför allt Eremitaget och Vinterpalatset. Och så lite "vanlig" stad också ...

3 anemonen:

Vilka fina leksaker du har bevarat.Ta hand om dem väl.

4 Annelie - Singapore:

Så bra att du sparat dessa figurer, hjälper till att minnas tillbaka.



"Toarullarna" är spotlights för kvällsbelysningen och nu till frågan om toaletterna. I Singapore är de offentliga toaletterna nästan lika rena som din egna hemma. Skulle vi hemma i Sverige införa böter så skulle det nog blir lika fint som här.

Vanligt i Asien är ju turkisk toa, hål i golvet och många har jag hört ställer sig på ringen och ja du vet. Därför bilden med lite som kommit utanför. Men jag har aldrig råkat ut för något sådant.

Läste att det ska bli kraftig höjning på nedskräpning hemma i Sverige från 1 juli. Upp till 4000:- för en fimp! Heja heja Sverige det gillar vi!

Hälsning från landet Annorlunda

5 Mona:

Vilka söta figurer, extra fint att dom är i trä.

6 Monica o Jacob:

Hihi vilka sötnosar;-))))

Ja det är likör, har även andra "förpackningar" men dom passar sej inte för allmän beskådan. Man kan ju bli svartlistad och det vill vi ju inte, la ju ut den hoppande snoppen (som ju är söt) på trissen vilker en del inte uppskattade;-))))))

Ha en skön helg;-)))

7 Birgitta:

Oh så söta figurer du har i bokhyllan - de fick mig att le så här i sena natten :)

Ha en fin lördag Erik!

8 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna.



Anneli: Så intressant. Såklart det var belysning, att jag inte tänkte på det själv (skämsig harkling, ähumm).



Tack Leena, jag har ändrat. Inte så lätt hålla ordning på kommunisterna... ;-)



Elisabeth: He he! ;-) Den gummisaken blev lite bonus. Först var ett numera vuxet barn där och sög. Sedan vår dotter som gillade den mjuka gummihunden. Nu får den vila upp sig och kanske får den jobba igen, vem vet? :-)

Den gummilukten är väldigt speciell, lite av favoritdoft. Nä nä, inte såå!

Kommentera här: