Centralstyrning!?


Birgitta vill se tolkningar på "centralstyrd", hmmm...



Visserligen sitter Centern i vår nuvarande borgerliga minoritetsregering och de styr Sverige. De har ju fått våra mandat. Centerpartiet ville tidigare styra ut bestämmandet från en central punkt (läs Stockholm) och sprida besluten ungefär som bönderna sprider sitt gödsel över åkrarna! Men av all denna decentralisering blev inte mycket kvar. Inget direkt styre... Samma sak med motståndet mot kärnkraft... Kanske därför Centern krympt?
Om detta kan man tycka vad man vill (eller inte!).
Riksdag och regering styr. Det är i alla fall en del av vår demokrati!


På andra sidan Riksbron Rosenbad till vänster. Ett ställe varifrån Sverige styrs.

Det ligger flera av maktens olika "kontor" längs Drottninggatan.


En av flera portar längs Drottninggatan, här hålls tre olika departement som jag bryr mig om.

Men allt styrs inte denna väg!

Riksbanken har också en viss styrande betydelse för många. Ordet "reporäntan" eller "styrräntan" är ett sådant styrmedel för Riksbanken.


Riksbanken kan förändra räntor, vilket påverkar många. "Gömmer sig" bakom Kulturhuset.

Men allt styrs inte dessa vägar.

Det finns sällskap och brödraloger, olika exklusiva klubbar där troligen många viktiga beslut fattas.


Här har ett ordenssällskap vårfest i logen. Många med makt träffar sina likar i logen.

Ett par, tre olika maktcentra. Det får bli mitt bidrag denna onsdag. Inget enkelt tema, kan jag tycka...



Mer "centralstyrt" här,

Erik

Kommentarer:

1 Milla:

Mycket smart lösning på detta tema ;0)



Jaa, det är en sån man kopplar in på datorn för att spela över LP-skivorna till dvd skivor.

2 Anni:

Jag höll mig till ett maktcentrum men du bjuder på flera, minsann!



Rodins skulptur finns uppenbarligen på åtskilliga platser jorden runt enligt wikipedia.

3 Mona:

Mycket bra och genomtänkt bidrag. Jag är fascinerad av huset som riksbanken huserar i. Det ser ut som en jättebank. Man kan förledas att tro att bakom dessa väggar finns mängder av guld och pengar!

4 Monica o Jacob:

Ja ibland funderar man om dom satt hela begåvningsreserven i riksdagen;-))))))men snacka kan dom i alla fall.

Vi har tur som slapp centralstyrning av vår valuta, är riktigt stolt över svensken som röstade nej trots alla olyckskorpar;-))

Ha en bra dag;-))))

5 Annelie Esséus:

Jäklar vad kreativ du har varit här!

Angående min bild, du är inte alls tråkig! Det var det första jag tänkte på när jag såg den, inga flytvästar! Är det NÅGONSTANS man behöver det så är det väl på just den farkosten! Men kul såg det ut!

6 Pysselfarmor:

Men oj oj vad du har promenerat där nu...eller kanske tidigare. Jag tänkte på detta men orkade inte ta mig dit fastän jag jobbar vid Mariatorget. Var/Är litet "sleten" då det är mycket på jobbet.



Bra text till dina bilder! Å andra sidan är jag (tyvärr) inte så intresserad av politik - hänger med hjälpligt i varje fall...

7 Birgitta:

Det var ett ambitiöst inlägg som heter duga Erik :)

Hoppas Annie Johansson efterträder Maud apropå centern och de behöver nog en profilfråga i tiden :)

Kul med alla olika tolkningar :D

Kommentera här: