Stora entertainers.


Visst finns det flera stora underhållare!
Pialotta vill att vi väljer ut två. Men numera ser musikvärlden så annorlunda ut. Undrar om inte tiden för de stora underhållarna är över? I dagens mediaflöde tror jag inte att det kommer att komma artister på samma sätt, inte som på vinylskivans tid och när utbudet, kanalerna var mer begränsade. Men jag har gärna fel, stora underhållare behövs!
Jag funderar en stund och väljer så ut två entertainers...



Tar en yngre talang först (kanske lite fel ordval, men du förstår nog). En underhållare som lämnat ett bestående avtryck, Michael Jackson. Många bra låtar, svårt välja ut någon men...



"You Rock My World" tycker jag passar bra här.
Naturligtvis hade han resurser omkring sig, så att han bland annat kunde göra snygga, dyra videos. Han har ju med Marlon Brando i en roll i denna musikvideo, Marlon Brando! Kanske känner du även igen Chris Tucker (som var så bra i filmen "Femte Elementet"?
Han gav sig ut på några världsturnéer och bjöd verkligen på en show under dessa turnéer! I filmen "This Is It" märks hans glöd och vilja att ge publiken allt. Danssteg repades så att de satt perfekt, övergångar mellan låtar diskuterades, Michael ville få allt rätt i sin kommande show. Det var ju under repetitionerna inför hans comeback i London som han pressade sig så hårt att allt tog slut, en fullfjädrad entertainer död vid blott 50 års plder. Tragiskt. Visst var hans privatliv en röra, men jag lämnar det, det är ju hans musik och dans-"moves" som består!
Tar en Jacksonlåt till...



"The Way You Make Me Feel".


En underhållare som använder ballonger! Pedro Tochas heter han.

När det då gäller äldre entertainers så finns det en del, som Dean Martin (Pialottas val) och Frank Sinatra (som jag hoppas kunna återvända till en annan gång!) att välja bland.
Jag söker mig ändå till Sverige och bestämmer mig för Povel Ramel. Han hade sin storhetstid redan på 40-, 50- och 60-talet. Visst, han fortsatte även senare med shower och annat, men guldåren påstår jag var då. Då skrev han en massa bra låtar.



Detta klipp här ovan är lite kul. Det är taget från "Hylands Hörna" som var vad svenskarna hade att roa sig med på tv:n under helgerna på 60-talet. Då hade vi bara en endaste tv-kanal, svårt tänka sig med dagens utbud!

Povel Ramel har skrivit många underbara låtar. Listan är lång och många artister deltog i hans olika Knäppupprevyer. Innan Hasse Alfredson började skriva revyer med Tage Danielsson så deltog han i Knäppuppgänget, så Povel hittade en del talanger (som Sune Magns för att nämna någon) utöver sitt eget järngäng!
Han gjorde också några långfilmer och ska du se någon Ramel-film så kolla in "Ratata". Den är riktigt bra, full med sköna låtar!



Gunwer Bergkvist heter damen som är med i de två avslutande låtarna i klippet.
Något som Povel Ramel lyckades med väldigt bra, var att göra pastischer som "Sommartrivialiteter" (Birger Sjöberg) och "Törstigste bröder" (Bellmanpastisch) och så Evert Taube som får sig en släng av Povels musikslev i "Balladen om Eugen Cork".



Undrar om Povel Ramel finns med i årets allsångshäfte?

Så får det bli denna gång! Två entertainers av rang.


Hoppas det dyker upp fler underhållare här
(Det är ju semestertider...)

Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Smaken är som baken, Erik, men i detta fallet är jag fullt beredd att hålla med dig.. Povel var en av de allra största svenska underhållarna .. vilken ordkonstnär han var :) Finns otroligt många kul låtar med honom :)

M Jackson var oxså en stor underhållare på scen, fast jag aldrig riktigt fattade det, då han var i livet. Såg dokumentären från hans uppväxttid .. vilken rysare:( Du har valt två stora Entertainer så bra, tycker jag :)

2 Lena:

Michael Jackson var absolut en av världens största entertainers av de yngre generationerna. Han har gjort så otroligt mycket bra musik och alltid med underhållande musikvideos. Att du valde Povel Ramel att representera dåtid var kul. En otroligt härlig och rolig underhållare. Toppenval i mitt tycke:)

3 Monica o Jacob:

Michael ja en riktig entertainer, synd bara att hans liv blev så trasig med missbruk och kosmetisk kirurgi. Det fanns inte mycket kvar av den söta färgade lilla killen som sjöng med sina bröder.

Men oj vad mycket bra musik han lämnat efter sej.

Povel Ramel har tyvärr inte lyckats fånga mej musikaliskt.

Ha en skön helg;-))))

4 Birgitta:

Bra val Erik! Michael J tänkte jag också på - verkligen ett geni inom branschen.

Gillar "The way you make me feel" - himla bra videos gjorde han.

Povel kan man också kalla för geni - så kreativ!

Passande bild till :)

Apropå spindelnätet - bara photoshoppat ej is.

Ha en fin helg!

5 ElStiffo:

Povel var bra, MJ bryr jag mig inte om just idag.

6 Mia:

Jag hoppas också att du har fel vad beträffar stora underhållare! Povel och hans texter är ju bara så underbara, vilken ordvrängare han var :-)

Och Michael, ja nog var han en entertainer av stora mått, även om han inte är en favorit hos mig, men jag kan gott erkänna hans storhet ändå =)

Kommentera här: