Sommaren doftar.



Fotografikonsten går vidare, utvecklas (i alla fall min egen, tror jag).

Jag är lite besviken på utvecklingen inom vissa områden, ja ett speciellt område. Hur menar du då? Jo, hur kommer det sig att det inte finns en behändig manick som man kan använda för att på ett enkelt sätt "packetera trevliga dofter". Spara, för att öppna i en helt annan miljö, vid en annan tidpunkt. Vi kan göra så mycket, spela in ljudet, fotografera, men spara och behålla dofter, det går inget vidare...
Tänk om det gick... Tror en sådan uppfinning skulle slå! Megastort! :-)

Tänk att mitt i vintern öppna en burk med doften från "din Midsommar" eller från "din dag vid havet". Under en kortare stund kan du njuta av dofterna (innan det är utblandat och har försvunnit i luften).
För visst dofter det speciellt under sommaren. :-)
Jag kan bara stå där och sniffa. Stannar upp och njuter.
Så tänker jag över Sinneskattens tema - doft.


Blommorna doftar svagt, ängens gräs doftar... speciellt efter en liten regnskur.


Många andra tolkningar här!

Erik

Kommentarer:

1 Kjell E/Flanören...:

Jodu, det där att kunna förmedla dofter, vi tar ett steg till och kör det i direktsändning i TV och Radio.

Tänk att kunna sitta hemma vid datorn och kolla när de äter surströmming, ha ha ha.



Ängar och hagar har en svag doft, olika vid olika vädertyper.

Gick på allvaret efter en regnskur, dofterna stod som skyar kring oss.

2 Jah Hollis:

Lös den gåtan och du kommer att vara ekonomiskt oberoende för evigt. :-)

Fina bilder, och lite grann åt mitt håll detta temat.

3 Pumita:

Mm, kruxet är just att stanna till och känna doften och inte rusa runt som en blådåre som många stadsbor gör. Tack för tankeställaren!

4 Anki:

De hade varit kanon...nä de hade varit underbart!!

En burk med sommar i skafferiet att ta fram när man vill, precis som en man i byrån..haha

Fina bilder.

Kramiz Anki

5 Lena A:

Härlig bild med fina färger, riktigt "doftig" :)

När jag var liten hade vi luktsuddgummi och luktklistermärken. Det var bara att gnugga så kunde det dofta jordgubbe eller pepparkakor eller skit också för den delen :) idén är kanske inte så dum?

6 ElStiffo:

På Vetenskapsradion sa de att dofter medverkar till att man kommer ihåg ny information bättre!

7 Kerstin:

Jag kan bara hålla med dig. Tänk om man kunde paketera alla goda dofter, vilken skön vinter vi skulle få. Men lite kan man i alla fall, lavendeln som är i min bild funkar alldeles utmärkt i små doftpåsar i garderoben. :)

Ha det gott.

8 Fia:

Jag satt just igår i en diskussion om dofter. Vi kunde alla konstatera att även en svag doftförnimmelse kan väcka minnen till liv. En svag vindpust som för med sig en doft, och plötsligt kan man minnas speciella människor, miljöer, situationer och epoker i livet. Jag påminns tex alltid om hur jag fixade i min första lägenhet när jag känner lukten av Yes diskmedel. Doften av tvättmedel och tobak framkallar ett minne av min mormor. Det kan vara minnen som ligger djupt lagrade men de framstår kristallklart när doftmolekylerna väcker minnesbanken i hjärnan till liv.

9 Pumita:

Haha, har du blivit Uppfinnar-Jocke nu?! Jag som alltid måste ställa mig på tvären (nåväl, inte alltid men det händer nu och då, haha) vill bara påminna dig om en aspekt innan du söker patent och det är att om vi skulle paketera dofter för att kunna ta fram dem vid behov, vad ska vi då längta till när "vi kan få allt och vi kan få det nu"? :)

10 Fia:

Hahaha! Diskussionen var IRL och inte på bloggen!

11 4U2:

Det vore något, att spara dofter ...

12 Gärdsmygen:

Just dofter och minnet är ju starkt sammankopplat så det det vore ju en bra ide' för att minnas!

13 anemonen:

Fint tänk du har här. Inget doftar som en svensk sommar, och kanske beror det på att sommaren är alldeles för kort.Själv har jag lätt att framkalla olika dofter speciellt då från barndomen. Tänk om man som du säger kunde spara dem.....det vore stor.

14 Annelie:

Härlig bild, vilket ljuvligt ljus. Jag håller med dig, det vore underbart att kunna spara alla somarens dofter, och julens också för den delen. Århundradets uppfinning!

Jag tycker du ska jobba ordentligt på det.... sa hon och log.

Ha en skön söndag!

Kommentera här: