Åt countryhållet...

Pialotta vill ha country, helt enkelt. Ha ha, jag undviker "pansargeneralens dotter" och annan "vanlig country" i mitt inlägg, ja nästan i alla fall. Söker mig till några artister som hämtar mycket från countryns influenser, kallas ibland alternativ country eller americanamusik. Men avslutar med mer "rättrogen country" också. ;-)

Börjar med artisten "Iron and Wine" och hans samarbete med gruppen Calexico.
Lågmält och vackert!



Så över till en svensk artist Christian Kjellvander och hans låt "Drunken Hands".


Såg Christian Kjellvander uppträda på Södra teatern för ett tag sedan.



Gillar videon, den är roligt gjord. Kjellvander har en trogen lyssnarskara i Amerika, det kanske märks på hur videon är gjord?

Återvänder till gruppen Calexico, ett favoritband. Här är deras låt "Ballad of Cable Hogue". (Kanske känner du igen låtnamnet, det är även en fin westernfilm gjord av Sam Pechinpah.)



Kanske dags för ett foto...


Lite country&western-känsla i fotot tycker jag, även om det är Saharaöknen i Afrika och Atlasbergen som jag stod på och såg ut över öknen när fotot togs.

Pialotta har med Alison Krauss i sitt inlägg, Krauss tillhör även mina favoriter, se detta inlägg!. Alison Krauss var med i bluegrassvågen som följde efter den helt underbara filmen "O Brother, Where Art Thou?" av bröderna Coen och det fantastiska soundtracket.

Bra film och härlig musik!

Tre damer jag också gillar är "The Be Good Tanyas" här framför de låten "Littlest Birds".



Lättsamt och trivsamt. Svåra att hitta deras musik här, tyvärr.
Men numera kan man ju beställa direkt från utlandet, via nätet. :-)

Marty Falle är en artist som blandar upp countrymusiken med rock, en av flera. Kanske känner du igen "grundlåten", här i en ny tappning som "Hootchie Coochie Gal". Gillar videon för man får se lite dans mm. Country är väl amerikanarnas dansbandsmusik,eller hur?



Sådan här musik gör mig glad!

Det finns många nyare countryrockartister som jag gillar.
Jake Owen är en av dem, han har en skön röst.
Så jag avslutar med mer av "modern country" med "Barefoot Blue Jean Night".




Märks det att jag gillar country? ;-)
Det är inte den genré jag gillar mest, men från att ha gått från "gillar inte alls" på 70- och 80-talet till dagens acceptera-läge är ett stort steg. Det finns helt klart bra country också. :-)

Men kanske inte så mycket de äldre artisterna... även om de kan vara bra (på sitt sätt, som Johnny Cash). Gillar mycket av det som dykt upp under de senaste tio åren. Kanske något känns bra även i dina öron?


Vill du kolla in mer musik?
Här finns andra deltagare i musiktemat,

Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Ja här har du lagt in videos som jag verkligen inte kände till tidigare.. Kul :)

Dock inte någon som jag fastnade för så där för ögonblicket, men kanske med några lyssningar :)

Country är ett stort spektrum där man kan hitta så mycket bra musiker och musik.. så gör videona till sitt så klart :)

Ha en fin weekend..Tingelipom :)

2 Mia:

Ja det är som vanligt med dig! Annorlunda häftiga videos med musiker jag inte kände till L

Country är inte riktigt min grej, men jag förvånar mig själv med att sitta och vippa på foten i takt med musiken...speciellt till "Hootchie Coochie Gal" ;-))

3 Monica o Jacob:

Pansargeneralen ja det var ju en riktig hårding han skulle ju personligen åka och döda den där målarkludden (Hitler)

Härligt countrygung och en ny bekantskap Jake Owen som jag tyckte var riktigt bra.

I dag har det svalnat av skööönt, ha en skön söndag;-)))

4 ElStiffo:

Iron and Wine, Calexico och Christian Kjellvander är i stort sett lika bra. Fast Calexicos 'släp' är underbart! Den enda grupp som får mig att tänka på The Band. The Be Good Tanyas är också MVG.

Marty Falle är för slickat för mig och den där basen går helt bort! Jake Owen har en bra röst men det är lite för mycket reklam över det hela, lite för lyckligt, typ Pripps Blå... Det här är nog vad jag är mest såld på http://www.youtube.com/watch?v=iwXYgMDoY0k

5 Erika:

Calexio, Christian Kjellvander så bra, för att inte säga väldigt bra. Däremot var "Littles Bird enbart sövande, "Marty Falle" tummen ner. "Jack Owen" nja sådär, det går an."Iron and Wine" passar bra som insomningsmusik, ganska fint. Blir godkänd.



Önskar dig en fortsatt fin sommar!

6 Anni:

Hej där. Motvallskärringen här.



Jomen det är klart att all country låter ju inte likadant. Att countryn influerat många och att grunderna kommer från folkmusiken, det är ju tydligt. Och jag dissar inte allt. Det är den gnälliga amerikanska hästjazzen med sina jeeehaw och nasala röster jag får kalla kårar av. Och när det blir för dansbandskäckt. Att det sedan ofta är suveränt att dansa till, det är liksom något annat.



När min man retas säger han att vissa av Springsteens låtar är väldigt dansbandsaktiga ... hmmm ... Jag håller (förstås) inte med, men medger att folkmusikgrunden finns där.



Flera av dina val skulle jag inte kalla country. Dem kan jag lyssna på ;-). Någon kan jag inte lyssna så länge på, för då kommer det där nasala krypande.



Men ditt foto från Sahara var häftigt - jag trodde att det var ett modellandskap och letade efter Märklintåget!



Och snart kommer solen tillbaka!

Kommentera här: