Dubletter (nr 47).

Kanske dags börja med ett nummer från temalistan? Så här kommer premiärfotot på årets första dag.




Filmisar från 60-talet med tre dubletter. Eastwood var hårdvaluta i bytarkretsar bland killarna.

Filmisar var något jag samlade på i min barndom. Har du kvar några gamla filmisar? Detta var före hockeybilder och långt före Pokemonkorten. Ibland var det rena turpaketet man valde ut och köpte i kiosken på Häradsvägen nära korsningen vid gamla Södertäljevägen i Segeltorp. Tur om filmisarna var på nya ansikten, för man såg ju bara översta filmisen i tiopacket man köpte. Bilderna man inte såg under den översta filmisen kunde innehålla flera dubletter som man redan hade i sin ego från tidigare inköp eller byten. Det var alltid spännande att riva upp paketet. Använde du någon "stoppbok" för filmisar du kunde tänka dig byta bort? En anteckningsbok från skolan där sidorna veks ihop till hälften för att gömma en filmis under fliken. En del filmisar fick ett högre värde och en del artister sparade ingen alls på. Bytte jag bilder med någon tjej så var Lassie bra bytesfilmisar, tjejerna var som tokiga i hundbilderna minns jag. Disney och bröderna Cartwright och en del artister och grupper stod högt i kurs.
Finns kanske anledning återkomma till filmisarna...

Ps! Första inlägget, dvs 1/365, kanske blir det ett till idag?
Erik

Kommentarer:

1 nette:

Shit vilken nostalgitripp så här på årets första dag. Jag älskade mina filmisar och hade också stopbok när jag bytte. Tyvärr blev jag av med alla och det va nog uppåt en tusen stycken i samband med en flytt. Jag gråter blod när jag tänker på det.

2 Erik "Semlan":

Hmm. Kan inte kommentera hos Camilla (Rantis) så här kommer min kommentar:

Ser lyxigt ut. Brukar inte hitta tandborste i badrummet att nyttja, men jag bor nog inte lika flott som du. ;-)

Ha en fortsatt trevlig vistelse!

3 Trebarnsmamman:

Trevlig berättelse om filmisar. Såhär i efterhand är de fantastiskt fina som de är...och då gör det inget om man har mååååånga dubletter!

4 Nattsyrran:

Fantastiskt läckert!!! Javisst har jag kvar mina. Jag har lagt in flera av dom i en ram lite huller om buller och hängt upp tavlan på min "nostalgitoa", en gästtoalett med massor av gamla prylar i=). Toppen!!! Mvh Susanne och god fortsättning på det nya året!!

5 Jane:

Oj, ja det blev en riktig nostalgitripp :) Klart man hade filmisar och vikbok men eftersom vi bodde i en liten etta (på Stora Essingen) på 35 kvadrat, rensades ganska snabbt leksaker och sådant som jag inte använde bort och gavs till granntjejen. Många fina saker gick den vägen tråkigt nog ... fast det gladde ju henne :)

God fortsättning och lycka till med årets utmaning :)

6 Inger Maryissa:

Filmisar kommer jag också ihåg när jag växte upp på 50 och 60 talet.

och hur de byttes

men jag och mina syskon fick inte ha sådana p.g.a våra föräldrar som tillhörde Pingstkyrkan

då det ansågs som "världsligt" och "syndigt" :-D

Men visst var vi lite nyfikna...

Önskar dig en fin fortsättning på det nya året

7 Situation S:

Oj vad fina. Jag fick, på nåder, låna mina mammas filmisar när jag växte upp. Med låna menar jag titta på. På håll. ;)

8 anne-lie:

Nog har jag kvar dem alltid men var de ligger är nog frågan!

9 Fia:

Härlig val i Temat.

10 Millah ♡:

Ååå vad trevligt med fimlisar, har en gammal låda här som jag måste kolla igenom, kanske hittar man dubletter där...?



Ha det gott!

11 Maria W:

Vilken nostalgitripp

12 Kvasthilda:

Hahahaha. Underbart Erik! O kul att du hänger på :-)

Jag har kvar de flesta av mina gamla filmisar - om inte mellantjejen fått dem. Disney har alltid stått högt i kurs hos mig!

Stoppbok ja, jag har tillome hittat en av de stoppböcker jag använde som barn - en Luddebok. Typ Pixie-bok.

Nostalgi :-)

Kommentera här: