Vatten, stan är full...

En vecka har gått igen, intensiv och med långa arbetsdagar. Sinneskatten vill se vatten denna fredag. Robban Broberg har gjort en låt om stadens vatten. (Har du Spotify kan du lyssna här på låten "Vatten"!)

Just nu är vatten i form av smält snö som sedan fryst till is på trottoarerna och gömmer sig under nysnö den värsta sorten! Attans besvärligt och rätt hårt när man som jag och en massa andra drattar omkull när man minst anar och vill. Fast vem vill halka omkull? Hittills har jag klarat mig från brutna lemmar, även om en fot blivit stukad och inflamerad.

Här kommer en triptyk med vattenfoton från stan. Ganska ofta tar jag en promenad efter jobbet längs en kaj någonstans i stan. Det är avkopplande, uppfriskande och ett bra sätt att rensa skallen. Må vara foton från arkivet och kanske har du sett något förr här på bloggen, men just nu flyr jag gärna till foton från en varmare årstid. Hoppas att det inte gör något?


Ungefär samma vy som ett suddigt foto jag nyss publicerade. Ett foto med Östersjöns vatten och Söders höjder i fokus. (se inlägget här!)



Här är det Mälarens vatten och några båtar hemma igen efter sina turistturer tidigare på dagen.


Mälarens vatten rinner ut i Saltsjön i en ständig ström. Här vid Riksbron, där det ständigt passerar flanörer på väg till eller ifrån Gamla stan.

Bonus:


Avslutar med ett fint gammalt foto från Slussen (taget 1958) som jag hittat på nätet.

Bloggvänner som bryr sig om fritidsbåtar kanske njuter av träbåtarna på fotot. När jag var barn hände det att familjen bara för nöjes skull stod vid Slussen (precis som på fotot) och tittade på båtar som slussades mellan Mälaren och Saltsjön. Ofta lite vardagsdramatik som kryddade matinhandlingsbesöket familjen ofta gjorde på lördagarna nere vid den flytande saluhallen som fanns där vid Kornhamnstorg.
Någon som minns den saluhallen och vet något om den? Lämna gärna en kommentar om du har info.


Andra vattenbidrag hos Sinneskatten!

Erik

Kommentarer:

1 Nattfoto:

Fina bilder från Nordens Venedig. :)

2 Elisabeth:

Många fina kort, men det sista kom som etta för mig. Ha dé!

3 Maria G:

Härliga och fina bilder från ett vackert Stockholm!

Trevlig helg!

4 carina/sinneskatten:

Vattnet kan man konstatera har haft stor betydelse för både stadsbor som andra.

5 Cecilia Artista:

Underbara Stockholmsbilder! I glashuset vid Slussen så arbetar min son! Vilken utsikt han har!

Jag får nästan hemlängtan när jag ser dina bilder. Jag är uppvuxen på Söder och har mina rötter där även om jag bor lite här och där så är det fortfarande på något sätt Hemma!

6 Misswhatsit:

Vackra bilder du presenterar och intressant med lite historia. Så fick jag lära mig ett nytt ord, (triptyk), och det gillar jag.:)

Ha en trevlig helg!

7 Jah Hollis:

Inte för inte har vi väl hört uttrycket Nordens Venedig. Senast jag var där var det tyvärr snö och svinkallt.

Kommentera här: