Porcupine Tree - i tiden.

Jag kunde ha valt Neil Young, Bruce Springsteen eller Elton John till detta musiktema, eller varför inte "mästaren" Bob Dylan. Pialotta har själv valt Roxette och det är väl inget fel på det. Gessle är en sann "popsmed" och det verkar som deras publik finns kvar nu när de ger sig ut på en turné igen efter många års tystnad.

Men jag väljer något mer udda, den brittiska gruppen Porcupine Tree. Du kanske har missat denna intressanta rockgrupp? De har spelat tillsammans i många år nu, jag hittade min första skiva med gruppen -95 då "The Sky Moves Sideways" dök upp. Redan titeln på skivan lät intressant i mina öron. När jag sedan lyssnade på musiken, wow äntligen en grupp som tog vid där Pink Floyd sa tack och adjö. Där finns vissa likheter med "Pink" men PT har helt klart en egen stil. Lite tyngre, speciellt nu de senaste åren.

Börjar ganska passande med låten "Time Flies" .



Purcupine Tree består av Steven Wilson, sång och gitarr, startade gruppen och är frontman. Richard Barbieri på olika keyboards tillför mycket till gruppen, Colin Edwin som spelar bas och Chris Maitland på trummor fram till 2002 sedan tog Gavin Harrison över, vilket har hjälpt till att ändra gruppens inriktning mer mot hårdrock.
Kolla gärna in Porcupine Trees hemsida, där kan du bland annat lyssna på några låtar, se lite video och kolla in en massa annat. En välmatad hemsida.


Hoppas "Time flies" även med denna utsikt, att det vita försvinner...


Fortsätter med låten "Sentimental".




Sedan början på 2000-talet har gruppen samarbetat med den danske filmaren och fotografen Lasse Hoile. Det har gett Porcupine Tree en egen stil och numera ingår bland annat filmer på stora dukar när de spelar live.


PT live, foto av Lasse Hoile.


PT i Hamburg, foto L. Hoile.

Nästa spår blir "Way Out Of Here" som just Lasse Hoile gjort videon till.



Avslutar med en längre låt, "Radioactive Toy".





Andra musikbidrag här,

Erik

Kommentarer:

1 Lena:

Måste erkänna att jag aldrig hört denna grupp tidigare. Men deras musik var onekligen väldigt spännande. Kul val!

2 Pialotta:

Ingen grupp jag hört förut, aldrig hört talas om, men det är ju så kul att stifta bekantskap med "nymodigheter". Du har en fantastisk förmåga att skriva om din musik oxså.. Plus i kanten för det:)

Ha en fin helg Erik:)

3 Olle:

Tänkte bara kasta in några vedklabbar i musikbrasan.

t ex Blue Cheer (fantastisk version av Summertime Blues.

Strawberry Alarm Clock (typisk westCostRomance-junk typ TOTO men 60-tal

4 Birgitta:

Way out kändes lite bekant - har nog träffat på de tidigare :)

Ha en fin helg!

5 Camilla "Lillagul":

En till som aldrig hört talas om gruppen :)

Dom var jättebra!

Trevlig helg !

6 Monica o Jacob:

Har helt missat dom måste jag erkänna, men ser det inte som en fläck på min vapensköld.

Jag gillade Sentimental och Radioactive toy bäst två riktigt bra låtar, får jag lyssna lite mer på dom blir dom nog ännu bättre;-):-)

7 Mia:

Spännande med en helt ny grupp för mig, så nog hade du rätt i det fallet...jag har säkert missat en massa bra musik under åren..

Låtarna får gå här nu, så jag kan ta in dom... L

8 ElStiffo:

Blue Cheer ! Enastående fantastiskt. Jag spelade gruppen Mr Floods Party (psykedelisk grupp från slutet av 60-talet) igår på Vinylspinn, det gick inte hem riktigt. Men skitkul hade vi, la mig ½3.

9 Anni:

Det är inte utan att jag tänker på kvällens musikjippo när jag lyssnar på dina låtar. Varför? Jo, de tre minuter som gäller för varje låt ikväll är så kort tid och ändå lyckas man göra låtarna så otroligt tjatiga! Vilken kontrast ditt musikval är - tänk så mycket man kan få plats med i en och samma låt!



Jag tror aldrig att jag har hört talas om Porcupine Tree förut...

10 Misswhatsit:

Har mycket riktigt missat denna grupp helt. Dom har ju gjort bra låtar så nu blir det att fylla på i Spotify igen.:) Det är ju en stor fördel med Musik & Foto att man får vidga vyerna lite. Mitt inlägg är mer av den gamla skolan, men jag har lite knappt om tid så det fick bli gamla favoriter.

Ha en trevlig helg!

11 Saga:

Porcupine Tree! <3

Äntligen någon som vet vilka de är.

Kommentera här: