Melodifestivalen -11

Deltävling ett i Luleå i lördags. Jag talar om årets Melodifestival. Någon som bryr sig?
Jag gör det, för det är ju musik. Det brukar vara perfekt lördagsunderhållning sex veckor i rad på SVT.


Elsa (återfinns på webben), Marie och Rickard programleder festivalen.

Men så var det inte i Luleå. Programledarna Rickard och Marie stod ofta och sökte kameran med blicken medan ett stelt leende fanns på läpparna (förvånad, gapande mun ett par gånger). Hade de inte repat in detta i en hel vecka nu?! Är det inte därför det repas? Så att allt ska sitta perfekt i direktsändning. Riktigt så blev det ju inte. Amatörmässigt! Inga bra programledare i år, i alla fall gräsligt nervösa under direktsändningen. Tveksam till om de växer in i rollen som programledare. Bingolotto och att vara söt sambo med en fd programledare (Måns) i Melodifestivalen är kanske inte en bra bakgrund?!



Det var ganska roligt med Carl Bildt som gav uppdraget att hitta en vinnarlåt som fungerar i Europa. "-Inga rötägg som skapar en röra för nationens framtid." Undrar när Fredrik deltar? Här är "Calles" blogg!
Musiken då? Låtarna var över lag ganska bra, men ingen av de åtta kändes så där -Wow va bra, vilken skön låt!
Danny med "In the Club" blev lite tjatig, men snyggt nummer och var nog bäst uppe i norr.
Peter Stormare mumlade i skägget och de s.k. förhören med artisterna var INTE kul.


Årets scen byggs nu upp i Skandinavium.

Hoppas det blir bättre i Göteborg på lördag. Då deltar bland de åtta Brolle, Sanna och Christian Walz!
Artister jag hoppas på är just Christian Walz och så sista veckan då Melody Club deltar nere i Malmö och även Linda Bengtzing är med. När ska Linda lyckas i en tävling?



Pialotta som håller i musiktemat vill att vi ska tipsa om några deltagande artister.

Jag börjar med Christian Walz.


(Här får du Walz i eget fönster.)

Här får du en annan skön låt med Christian Walz - "Lovin' Is All Right".



Jag gillar Christians låtar, de svänger bra och är snyggt gjorda. Hoppas "Like Suicide" är kanonbra.

Vi byter till Linda Bengtzing och i denna video kan du känna igen en del artister i publiken, lite bonuskul.



"Värsta schlagern" med Markoolio och Linda Bengtzing är riktigt bra, tycker jag.

Här kommer Linda i "Jag ljuger så bra" från Globenfinalen 2006.



Vi får väl se hur Lindas nya "E det fel på mej" är. Hur som helst brukar Linda leverera. Personligen hoppas jag mer på Christian Walz.
I fjol hade jag gärna sett Salem Al Fakir som vårt tävlingsbidrag (det tyckte också utlandsjuryn). Nu blev det inte så...
Visst, det finns andra artister också. Men jag ville sticka ut lite och då blev det så här denna gång.

Vill du se andra schlagersångare?


Gå då hit,

(Ni får leta bland kommentarerna, just nu har Linky Tools gett upp hos Pialotta!)
Erik

Kommentarer:

1 Mia:

Ler..."Jag ljuger så bra", den är användbar vid vissa tillfällen, dock inte alltför ofta, kan påpekas =))

Nu såg jag inte den här delfinalen och det verkar som om jag inte missat speciellt mycket..

Mitt inlägg handlade mest om vilka jag var nyfiken på, jag tror inte dom går vidare, men jag är spänd på att se deras uppträdande. Brolle vill jag inte heller missa...I like!!! L

2 Erika.:

Jag såg inte första delen av melodifestivalslåtarna, jag lär säkert inte se resterande heller. Jag tycker programmet ofta brukar innehålla mycket trams. Jag har humor, men inte låg-vatten-nivå-humor. Marie har jag aldrig gillat, hon var den i A-TEENS som alltid skulle synas och höras. Richard har jag inget emot. Linda Bengtzing är ingen favorit. Däremot Christian Walz och Salem Al Fakir gillar jag.



Jag fladdrade lite mellan kanalerna i lördags när det var paus från det jag tittade på. Jag såg nämligen det Brittiska dramat " En ung Jane Austen". Verklighetsbaserat. Då fick jag se hur någon artist grillades med något i mitt tycke dravel. Men det är jag som tycker så, andra kanske tyckte det var kul. Jag blir bara märkbart irriterad över sådant fjanteri. Det lilla jag hann se av programledarna var långt i från proffsigt.

3 Erika.:

Brolle är COOOOL som dom yngre brukar säga. :) Han är riktigt bra han.

4 Pialotta:

Jo jag kan hålla med dig om en hel del av ditt tyckande om första deltävlingen. Tramset innan låtarna satt jag och retade mig på .. så Nannes förvandling.. nej, det var riktigt dåligt.

Jag gillade Pernillas låt och framförande liksom Jenny Silvers .. "Trumpojkarna" som gick direkt till final.. en låt som stack ut lite.. faktiskt lite ball.

Danny.. nej minsann där går gränsen, men det är ju småtöserna som sms-ar allra mest tror jag.



Nyfiken på .. är jag på Brolle och Melody Club när de ska tävla.. Sanna kan leverera, men beror på. Vi får se för kolla delfinalerna ska jag trots en del missar i programmet.



Christian Walz är ingen som jag precis gillar (låtstilen), men man vet ju aldrig.



Linda B har aldrig tagit sig till Globen och jag vet i sjutton .. får se som sagt var.



Du vet väl att Melodifestivalen finns på facebook oxså:)

Kommentera här: