Ljuspunkt i vinterkylan.

Birgitta har kommit med ett bra tema; ljuspunkt. Kan tolkas på olika sätt. Så här när vintern bara fortsätter med kyla och snö kan ljuspunkter verkligen behövas. Just denna ljuspunkt skaffade jag i Gröndal, på kondiset.


En ny semla att testa! Alltid roligt testa dessa smaskigheter, även en sämre semla är bättre än ingen alls!

Visst ser den fin ut? Men jag blev lite besviken när jag började mumsa i mig semlan. Bullen var lite torr och smaklös. Såg kardemummakorn i degen, men den smaken kändes inte. Gillade locket, lagom stort, trekantigt lock för att stoppa i munnen i en tugga. Bra med florsocker på toppen! Mandelmassan var samlad i mitten av bullen och ganska snart insåg jag att det här var en typisk "hetväggsvariant" och här satt jag och tuggade i mig den torrt. Mängden grädde var snålt tilltagen för den stora bullbotten, det ökade på känslan av torr bulle! Grädden i sig var fluffig men smakade inte mycket. Tur att mandelmassan var god! Lite mandelkross i massan.
Kostade under trettio kronor, men var ändå inte värd priset. En besvikelse jämfört med fjolårets semla från samma konditori.
Betyg: bara en 2:a, nästan inte godkänd.

Ett bonusfoto som hör ihop med ett äldre inlägg (kolla här om du vill!)!


Liljeholmstorget en tidig kväll, några ljuspunkter i ett konstverk.



Fler tolkningar på ljuspunkter här,
Erik

Kommentarer:

1 Olle:

Din läckergom, själv har jag inte ätit semlor sen 2006 och då vart det en hutlöst dyr sak på Gunnarssons på Götgatan (absolut inte prisvärd)

2 Erik "Semlan":

Nu ligger snittpriset runt 30 spänn för en riktig semla Olle! Då vill jag gärna kunna njuta av en god semla. :-) Gröndalssemlan lär jag undvika under mars! Ha en bra torsdag Olle!

Det var på Gunnarssons som jag tävlade för drygt 30 år sedan!

3 Fia:

Det känns bra med ett omdöme av en sann semmelexpert (semleexpert....semlaexpert....fettisdagsbulleskonnässör...hmmmm). Fast jag tror att de bästa semlor som finns bakas på ett kondis i Nynäshamn ; Müllers konditori. Det är värt en resa dit för att testa :)

4 Erik "Semlan":

Tack för tipset Fia. Om bara pendeln går ner dit, så kan det bli ett besök när jag är frisk igen. :-)

5 Elisabeth:

Ser gott ut! Visst är det härligt att unna sig lite frosseri- Jag har ännu inte provat årets semlor. Det närmar sig och bäst tycker jag det är att äta som i barndomen - hetvägg.

Rött är min favoritfärg!

Ha dé!

6 Monica o Jacob:

Härligt med ett expertutlåtande, synd att dom var så ojämna i smaken. Tösse där mor jobbade hade riktigt läckra semlor, hur det är nu för tiden vet jag inte.

Nej den satt kvar hela tiden hon gillar sin keps Signe, Haha

7 Anni:

Jag har inga problem att avstå från köpesemlor, de är aldrig sådana som jag vill ha dem. Jag vill ha en tung fyllning av mandelmassan blandad med inkråmet och lite grädde, bullen ska smaka av kardemumma och det ska vara frikostigt med vispad grädde och florsocker.

Annars kan jag avstå.



Har du ditt smeknamn av en speciell anledning, eller?

8 ElStiffo:

En grillkorv som blivit tappad i askan och sen blivit glaserad av någon skämtare...

9 ormbunke:

Det hade ju varit läge att lägga den i varm mjölk.

Nu finns det ju alla sorters semlor. Läste att ett konditori hade 4 olika sorter. Mitt äppleljus blir inte speciellt varmt. Ha de gott. Anita

10 Pysselfarmor:

;-)

åh så gott det är med semlor...undrar var du köpte den så att jag inte gör den fadäsen att köpa där. Men anar att det är väl i närheten där du bor, så då är det lugnt....



nä inte blå som smurfar - inte ens när jag fryser

;-)

11 Camilla "Lillagul":

Semla är ingen dålig ljuspunkt i vinterkylan även om du nu bara gav den en 2:a :)

Japp, det är blad på räckena i Gaudis hus.

Bara älskade att gå runt och kika i La Pedrera o Casa Batllo.

Åker oxå gärna dit igen !

Ha det gott !

12 Birgitta:

Så synd på semlan men jag har också upptäckt att man kan bli besviken på fastlagsbullar. Testa ett annat bageri :)

Ha det gott!

Kommentera här: