Data-nostalgi.

Var sitter du någonstans och kollar på inlägget? Kanske tittar du via en mobil? Eller sitter du i soffan och surfar på tv:n med trådlöst keyboard i knät?
Tekniken går ständigt framåt och det är väl ingen utveckling vi vare sig vill eller kan stoppa. Sinneskatten har funnit en nostalgibok på bokrean och det gav henne temat nostalgi.
Tillbaka till teknikutvecklingen. Själv sitter jag vid en laptop när detta skrivs. Numera har jag sett att DVD-spelarna har börjat försvinna på datorerna. Så snart försvinner väl den lagringsmöjligheten helt, att bränna en cd med digitala foton?
Så äldre datateknik får väl räknas till nostalgi numera!?


Ungefär 10 MB datanostalgi.



När barnen var små tyckte de "Hugo" var roligt. Minns du trollet?

Med tanke på dagens "stickor" på flera Gigabite så framstår denna gamla lagringsteknik som fnuttig. Men den räckte långt förr, så länge som disketten fungerade. (Jag har faktiskt en äldre Appledator som kan läsa disketter, om ni undrar över lådan.)



Andra tolkningar på nostalgi här!
Erik

Kommentarer:

1 Anne-Lie:

Det var längesedan man hade disketter. Nu är de bara USB.

Visst minns jag Hugo, mina barn älskade det lilla trollet. (även jag)

2 Pysselfarmor:

Jo alltihopa av detta minns jag ska jag säga som igår...

3 Olle:

Fantastiskt, själv är man så gammal så man minns 8-tums disketter som rymde 128 KB. Men vad hrför dog MiniDiscen ut?? Var det skivindustrin som såg det som ett hot??

4 ElStiffo:

Och varför dog DATen, den var ett hot! För mig kommer aldrig rullbandspelaren att dö!

5 Jah Hollis:

Datanostalgi, jomenvisst finns det sådan.

De där gamla disketterna är väl helt oanvändbara nu. På den första datorn jag hade (det var nog mest en ordbehandlare) var det på stora floppydiskar man lagrade det man skrivit. Texten på skärmen var orange.

6 Elisabeth:

Så du har några kvar. Mina är borta sen många år. Däremot har jag en låda kvar, som jag har färger i. Ha dé!

7 Susannes fotoblogg:

Och jag minns när man lagrade data på kassettband. Det var faktiskt i början på 1980-talet och alltså inte så hemskt länge sedan. På den tiden lyfte jag telefonluren, slog ett nummer till servern på universitetet i Umeå och kunde sedan koppla upp datorn jag satt och programmerade på - i pascal, som vad jag förstår fortfarande används.



Min första dator hade en hårddisk på 4 Gb. Det var väldigt mycket då, i januari 1998. Nu har jag en extern på 1 Tb och funderar på att införskaffa en på 2 Tb.



Jo, en nostalgikick fick jag allt av dina gamla disketter. :)

8 greenapplesphotos:

disketter är nostalgi, men tro det eller ej, så spar min mamma grejer på diskett och har en modern dator med diskett och CD brännare idag.

Kommentera här: