Musikaliska guldkorn.

Oj, musikaliska guldkorn saknas inte, nu gäller det att begränsa sig.
Bara det en utmaning för mig i musiktemat ibland. ;-)
Ja, har du kollat förr i detta tema så vet du hur jag går igång ibland. Vi får se hur det blir.

Pialotta väljer själv Kiss. Har sett en cd med "Kiss alive" i flera av Pialottas senaste inlägg.


Adolphson & Falk, som gjort några guldkorn, vem har glömt "Blinkar Blå"?

Men jag tar något udda, verkligen annorlunda, som jag gillar mycket. Inget att stampa takten till kanske, men så fint, både till utförande och tanke. Få se vad du tycker?
För mig är det ett guldkorn. En virituell kör, läckert.
Bara ett bra bevis på vad man kan göra med hjälp av Internet. Få ihop en massa människor kring ett gemensamt projekt och skapa något vackert.
Nu när det talas om att begränsa sociala nätverk som till exempel Facebook i Storbritannien (efter kravallerna i London), då blir jag orolig. Brittiska politiker har ju börjat skrika på censur!? En demokrati ska väl inte begränsa medborgarnas möjligheter till att lufta sina åsikter? Även om det så klart kan missbrukas, men det är en avigsida av friheten som knappast blir löst för att man stänger av olika nätverk, det måste gå att stävja missbruk på annat sätt. Så tänker i alla fall jag. (Jag gillade inte FRA-lagen när den dök upp.)
Men denna kör är ett fint exempel på hur det går att skapa något vackert av möjligheterna som finns med vårt internet och annan teknik.



Kolla här, finns mer med Eric Whitacre och hans virtuella kör!


Har lyssnat på Johan Westers sommarprat idag. Tycker det var riktigt bra. Ett av få bra och underhållande sommarprat denna sommar (om någon frågar mig). Han var skönt lös i berättarstilen och lite "Hipp Hipp" kom han också in på.


Nej, nu till helt annan musik, The Black Keys och låten "Too Afraid To Love You".



Tycker grabbarna har skruvat till det skönt, verkligen ett guldkorn eller vad tycker du?
Har lyssnat en hel del på The Black Keys, gillar deras blues. Tycker den här videon visar på vad snyggt studioarbete kan tillföra till en låt. Ger den djup och tyngd. Inte riktigt det vanliga soundet, Black Keys har utvecklats, men jag hoppas att de behåller grunden i bluesmusiken.


Trummor livar upp musiken. Kul att "banka på" också!

Så över till den franska gruppen Phoenix. Jupp, jupp, fransk popmusik. Inte så mycket franskt som når oss i Norden. Undrar varför? Utbytet mellan EU-länder är ganska dåligt tycker jag. Det gäller inte bara musik. (Inom musiken tror jag att det fungerar ganska bra.) När visade t.ex. svensk tv en tysk tv-serie senast eller något från Frankrikes tv-bolag? Just nu går det en italiensk polisserie på SVT, det är ju bra, men varför snudd inget från Grekland eller Portugal? TV görs så klart i hela Europa, men det är inte så mycket vi får se. Ska inte klanka på SVT, de visar många bra program, det är tur SVT finns. Men lite enkelspårigt är det, kan jag tycka, med en massa engelskspråkiga tv-serier och program i utbudet.
Undrar vilka från Sverige som driver de kulturella frågorna inom EU? Tror jag ska börja gräva lite, leta fakta kring ämnet. Mångfald talas det om ibland, det låter fint. Jag tycker nog det passar bättre med enfald som begrepp när det handlar om musik, film och tv.
(Jaha, då var jag där igen, stoppar in lite politik bland låtarna. Blir du irriterad? Äsch, det går över.)

Nu var det ett tag sedan det kom något nytt från Phoenix också, men jag väljer en remix av "Lisztomania" med de fantastiska dansarna Mummenschanz i videon.



Spelar den cd-skivan mycket just nu hur som helst... skivan heter som låten. Jag gillar skivan! Därför detta "guldkorn" om du undrar.

Vi fortsätter franskt, med duon The Inspector Cluzo som kanske är lite udda. Men jag gillar i alla fall låten "Two Days" mycket. Ett annat guldkorn från Frankrike. 



Kanske inte "din kopp med te"? Då kanske det sista klippet passar bättre?

Har farit runt en del på YouTube nu under sommaren och gillat flera komiker som använder musik, som spelar och sjunger själva och är roliga, kanske har du sett någon komiker som du tycker är bra och rolig? Tipsa gärna i så fall!
Men det finns också duktiga musiker som tillför humor till musiken. En som omedelbart dyker upp i skallen är Victor Borge. Klickar du här så kommer du till ett roligt nummer med Victor Borge och Dean Martin.

Jag väljer ut ett klipp här med en polsk stråkkvartett som bevisligen varit med i "Allsång på Skansen", kanske minns du MozART Group? De är riktigt duktiga, verkligen ett guldkorn från Allsången.



Oj, det blev ju ganska många klipp ändå. Det är svårt att begränsa sig... finns så mycket skoj och kul musik.

Är rätt glad att radio just nu verkar ha hittat gamla gruppen 10CC och låten "Dreadlock Holiday", ett sent guldkorn med bara två av de fyra originalmedlemmarna (de två behöll gruppnamnet).
Ett annat äldre guldkorn med 10CC som plötsligt blivit aktuellt igen (om du lyssnar på texten) är "Wall Street Shuffle". Skrämmande, låten skrevs på 70-talet så inget nytt under solen...

Orkade du med allt? Kanske något som du gillade?
Säkert finns det andra bidragslämnare som kan begränsa sig bättre än jag?
Ha en skön helg!


Kolla fler guldkorn här


Erik

Kommentarer:

1 Lena:

Ett verkligen originellt musikinlägg från dig denna veckan. Supergillar det. Favorit var absolut The Inspector Cluzo...aldrig hört dem förr, men absolut i min smak!!!

2 Birgitta:

Har lyssnat igenom alla nerifrån och upp. Jag hade också svårt att begränsa mig :)

Mozart gruppen är ju verkligen kreativ med sina instrument - en fröjd att se och höra :)

Kören är också en sann kreativ skapelse - annorlunda.

Undrar vad du tycker om mina val :)

3 Pialotta:

Visst är det så svårt att begränsa sig när man väl är inne på You Tube.. man hittar Guldkorn hela tiden.. men kul att se för det finns verkligen klipp som man inte hade en aning om :) Ser du hittat knappen till https oxså.. så skönt att slippa reklamen som nu har hittat dit oxså. Annorlunda klipp du hittat och det är så kul att se och lyssna på .. har mer tid en annan dag.. nu är klockan natt ;)

4 Gunilla:

Annorlunda musik än det jag brukar lyssna på! Skoj!

5 Monica o Jacob:

Blinkar blå finns i vinylsamlingen och är ju bra.

Det andra är nytt för mej men Black Keys låt stack ut när den väl kom igång härligt gung.

Phoenix var inte dum den heller,-)))

Ha en skön vecka;-)))

Kommentera här: