En favoritmöbel.


Inte helt lätt, men jag väljer ändå den gamla sittvänliga trästolen ute i hallen. Vi ska välja ut en favoritmöbel denna vecka. Först tänkte jag på sängen, den möbeln trivs jag i. Så for tankarna vidare och det stora köksbordet är en annan favorit. Men det får bli den enkla trästolen i hallen.
Rubust och stabil men ändå ganska lätt. Klassisk design.
Skulle kanske behöva snyggas upp, den har blivit ganska sliten.



Förlåtande svartvitt foto på hallstolen, del av ryggstödet.

Men samtidigt undrar jag om den inte tappar lite av sin charm om jag skulle måla om den.
Vad tror du?



Tror denna stol blev till på tidigt 60-tal. Den är pigg för sin ålder.

Tog över vårdnaden av stolen från mina föräldrar under senare delen av 70-talet. Ett tag var den arbetsstol vid ett skrivbord, men har nu under många år tjänstgjort som just hall- och "kliva upp för att nå"-stol under drygt tjugo år. Som sådan fungerat klanderfritt (hittills).


Andra favoritmöbler hittar du här

Erik

Kommentarer:

1 Anneli - A'la Foto:

Jag tror också den kommer tappa charm om du målar om den men den kan få en ny charm som är minst lika trevlig! :O)

Ang. min kameraväska så blir det absolut hår i den...nu fäller inte kattungarna någon päls än men får de fortsätta så visst! Det är väl därför, när jag lämnade in kameran på städning, som han i disken frågade varför kameran var så hårig inuti! ;O)))

2 Beate:

När jag kommer hem (sitter på tåget just nu) så ska jag också lägga upp vår hallstol. Den har ingenting gemensamt med din kan jag ju säga;-)

Jag gillar din stol, den har karaktär och jag tror att den skulle berätta många historier från sitt liv innan den blev hallstol;-)

3 LissenTo:

Sådana där stolar har mina föräldrar fortfarande och bordet med perstorpsplattan har dom också kvar.



Har en stol i hallen jag också.



Soffan bådas favorit :-)

4 SigridfraEnget:

Bra valg! Synes stolen skal få være som den er; sånn passe sliten og sjarmerende.

5 Pysselfarmor:

Jamen två sådana har vi också....

;-) har inte heller velat fixa till dem,men som du säger kanske man ska göra det...

6 Pialotta:

Sånna stolar är bra att ha.. men du kan väl fixa om den så den blir gammal, men ändå ny.. roligt att förnya:)

Solen sken en stund i eftermiddags här:)

7 emma:

ååå dom där är ju riktigt fina och sköna...klyven i tanken om att måla dom...

8 Klimakteriehäxan:

All aktning för en hederlig pinnstol!

9 Birgitta:

Det var en svår fråga Erik. Nu målar man ju kul oregelbundna mönster vilket ser riktigt kul ut men blir den eftertraktad så småningom ska den ju vara i orginalskick. Den blir kanske värd en liten förmögenhet vem vet ;)

Jag använde soffan/sängen att stå på när jag fotograferade. Bäddsoffan från IKEA är INTE skön att sova i - fy! Den kräver extramadrass trots att vi valde den bästa madrassen till. Ibland går jag med dubbelvikt rygg första hundrundan ;)

Ha det gott i veckan!

10 4U2:

Har likadan! Också ärvd! Min låter jag vara omålad, den är OK som den är och den påminner om så mycket som jag tror skulle försvinna om den får annan färg :)

11 ElStiffo:

Måla den inte! :-)

Kommentera här: