Den viktiga elen.


Idag försvann elen på eftermiddagen! Så sårbar man blir i en storstad utan el. Jag har stearinljus att tända, men inte så mycket mer som inte behöver ström för att fungera. Elen är viktig, det märks när den bryts! Nu kom elen tillbaka ganska fort, men bredband och digital-tv vägrade fortfarande att fungera. Myrornas krig på tv:n, suck. Då är det bra med en vanlig telefon (och inte telefon via bredbandet), så jag ringde till vår leverantör för att kolla. Jag kunde ju inte gärna kolla på deras hemsida på internet (sick). Innan jag kom fram i växeln hörde jag från någon vän kvinnoröst om problem på flera ställen kring Stockholm och att personal är ute och lokaliseras felen.  Det verkade som strömavbrottet även påverkade servrar, eller vad det nu var som inte fungerade för leverantören. Prognosen från mannen i telefon som jag fick prata med var osäker på när internet skulle börja snurra igen. Du får det tillbaka senast vid tvåtiden i natt, försäkrade den trevliga manliga rösten i telefon. Som om jag skulle märka det då...

Tursamt nog kom både tv och internet igång igen för ett tag sedan (flera timmar sedan nu!). Så jag kan skriva lite om detta som "allt är inte som det ser ut" som är Sinneskattens tema denna fredag. De hotar med höga elpriser igen kommande vinter. Ingen nyhet direkt. Jag tycker inte att avregleringen har gett oss konsumenter bättre el-priser, snarare sämre och högre. Inte lätt att förstå allt på räkningen heller.



Elledningar passerar över Gullmarsplan.

Vet inte vad du tycker, men kanske kan temat tolkas så. Men jag vill gärna bjuda på en bild som förbryllar, det gör knappast ledningarna här ovan, inte på det viset.
Nu till bilden som kan väcka förvåning, kanske.


Visst ser det ganska lustigt ut? Kanske inte helt lätt att känna igen...

Naturligt är det, på sätt och vis dubbelt naturligt.
(Svar på annat ställe på min blogg.)


Fler roliga bidrag till Tema fredag här!


Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Trist när inte elen fungerar .. mycket går ju på elektricitet.. datorn vill man ju kunna använda .. allt är inte trådlöst.

Din bild här nere.. vad kan det vara.. kanske en björkstam eller så;) Ha de bäst

2 Kjell E:

Håller med dig om avregleringen. verkar mest vara avreglering av ansvar och prissättning.

Den andra bilden förbryllar, är det en miniglaciär?

3 4U2:

Ett ansikte på trädstam? Lite kuslig blick ...

Om elkostnader vill jag inte prata om, räcker att säga att vi har cirka 14-16 grader inomhus på vintrarna och ändå ... just det, det där med räkningen!

Ha en fin fredag!

4 Jah Hollis:

Nej, är det många som jublar över avregleringar av el-, tågtrafik- och taximarknaden för att ta några exempel? Jag vill inte ha någon öststatsvariant med bara en leverantör och så vidare, men det verkar som om avregleringar av olika slag främst öppnar för skojare och folk som tror sig kunna göra snabba pengar (givetvis på kundernas bekostnad).

Den andra bilden verkar för mig vara barken på ett träd av något slag. Men som sagt, allt är inte vad det verkar vara.

5 Monica:

Ja nog har det väl med träd att göra, frågan är är det bark eller cement. En gigantisk svamputväxt kan det ju också vara.

Jaha var det strömlöst över hela stan, svärmor ringde från Sumpan för att höra om vi hade kräm.

Ha en skön helg;-)))

6 Pysselfarmor:

jo jo..."elfallet" märkte vi minsann,,,,jobbar på en IT-avdelning och här går larm må du tro och det blir bråttomt bråttomt....



trädstammen - hmmmm bävergnag kanske?



rockaägget sådär 5-6 cm stort



ha en bra helg

7 Cecilia Artista:

Usch, höga elräkningar ska vi helst inte tala om!

Vi fick skyhöga räkningar förra vintern trots att vi har bergvärme och dragit ned värmen ordentligt eftersom huset stod tomt ..! (Huset hade bra tillsyn och var bevakat kanske man bör tillägga.)



Svårt att se exakt vad din bild föreställer men någon slags trädstam är det vad jag kan se - men mer än det är det nog!

8 Hasse A Norge:

Morrn.



Kanske bäver-besöket är orsaken till alla märken.....



Ha de bra.



Hasse A

9 ormbunke:

Jag tror det är bark från en björkstam. Hade kanske kunnat användas att hålla ner elräkningarna om du kunde eldat nånstans Ha en trevlig helg. Anita

10 Inger Maryissa:

Ja, verkligen man är sårbar när man bor i en storstad och blir utan el.

Ibland tänker jag att tänk om något allvarligt skulle hända och el och vatten m.m. slås ut under lång tid

det skulle vara katastrof och vilken panik det skulle bli

Håller med om att avregleringen har inte gett oss konsumenter lägre elpriser, utan tvärtom

och ja...krångliga är räkningarna också, och svårt att veta vilket prisavtal med leverantören man ska välja

så krångligt mycket har blivit..

Ha en bra helg

11 SigridfraEnget:

Träd. Eller berg. Svårt... ;-)

12 anki-itte:

Bra med telefon ibland. Nu ska ju Telia stänga av, lägga ner, ledningar till fasta telefoner på många håll. Undrar hur det fungerar vid strömavbrott då.

Den andra bilden, jag saknar fantasi.

13 Mona:

Vi har byggt ett otroligt sårbart samhälle. Det går ju inte ens att handla mat när elen försvinner eftersom även kassaapparater numera är datorer. Elmarknaden ska vi INTE tala om!



Jag har så dålig fantasi, men när jag ser de andra kommentarerna så verkar barken på ett träd ganska logiskt. Den vita delen av bilden ser ut som skalet på en vitlök.

14 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna.

Några har varit inne på rätt spår, som Hasse och Pysselfarmor. Blir stjärna i kanten. ;-)

Mitt fotosvar finns som ett eget blogginlägg som heter just "som svar". Kolla bara bland senaste inläggen så finns det där i listan. :-)



15 Anonym:

Åhå, nu har jag ju läst svaret, men en trädstam tyckte jag onekligen att det såg ut som ...



Elräkningarna vet jag inte om jag vill yttra mig om - det var någon förra vintern som var grym, men så har jag haft en förmåga att binda priset vid fel tillfälle och att ha löpande pris vid fel ... ungefär som mina aktieaffärer alltså ...



Vad gäller mina bequereller så ljuger jag inte. Tror du att jag kan slänga dem bland riskavfall - tar de ens emot dem? Fast egentligen är de ätbara om de förvälls och vattnet sedan hälls bort, då är radioaktiviteten inte alls lika hög!

Kommentera här: