Stor svensk musik.



Musiker som gått ur tiden, men som vi fortfarande minns är temat från Pialotta denna vecka.


En rolig musikmugg som jag köpt på Bengans på Drottninggatan i centrala Stockholm.

Den här gången håller jag mig inom jazzen. Börjar med Jan Johansson.



Fortsätter med en annan fin visa, "Emigrantvisa" med Jan Johansson/Rune Gustafsson Quartet.



Detta vemod som tar sig rätt in i hjärtetrakten.
Tragiskt att denna man dog så ung. Avslutar med Jans version av ryska visan "Moscow Nights".

Så en dam som sjungit en hel del jazz, kanske främst i unga år, Monica Zetterlund. För många är hon onekligen mest känd för att hon samarbetat mycket med Hasse & Tage. Vi börjar med lite "Trubbel".



Fortsätter med Monicas sångversion av "Visa från Utanmyra" som ju även Jan Johansson gjort en mycket känd inspelad version av.




Oj, Jan Johansson hamnade lite fel, Monkan kom emellan! Men här under kommer den ryska visan som jag utlovade tidigare. ;-)



En annan jazzmusiker som rätt nyligen dog i en olycka när han dök i Stockholms skärgård var Esbjörn Svensson. EST gjorde sig ett stort namn inom jazzvärlden och hade under flera år bara vunnit en större och större skara "jazzdiggare". Så kom den tragiska olyckan. Men musiken lever vidare.
Här framför trion "Dodge The Dodo".



Vi tar en EST till med den underbara titeln "When God Created The Coffee Break". Även detta stycke har ett skönt flow. "Dig it!"



Avslutar med jazz av annat datum och med Lars Gullin på saxofon, låten "Galium Verum".



Jag skulle kunna fortsätta med flera erkända jazzmusiker som gått bort, som Arne Domnerus, Bengt Hallberg eller Putte Wickman bara för att nämna tre namn. Men du får leta vidare själv om du gillar detta ovan, det finns en del både på YouTube och Spotify har också en hel del jazz.

Frank Zappa uttryckte saken så här; "Jazz isn't dead, it just smells funny".
Zappa lär också ha sagt; ”Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is the best.”
Som många genier så hade han fel, jazzen är i högsta grad vital och levande. Att sedan musikformen kräver mycket av lyssnaren gör den ju inte dålig. Men doserna ska kanske inte vara för höga.
Så tycker musikdoktor Erik (he he).
Här var det gränsfall kanske du tycker, men då stoppade jag ju också in Monica Z. för att lätta upp lite.


Andra döda svenska musiker hittar du kanske här,
Erik

Kommentarer:

1 Susanne:

Åh, alla dessa underbara jazzmusiker! Du hittade verkligen mina favoriter här. Tack för en svängig lördagsmorgon i jazzens så fantastiska värld! :)

2 Lena:

Jazz är väl inte min starka sida, så dessa musiker har jag inte hört förut förutom Monica Z så klart. Hon däremot tyckte jag mycket om. Hon var en härlig artist.

3 Monica o Jacob:

Det väckte förstämning hemma när dom sa på radio att Jan Johansson kört ihjäl sej kommer jag ihåg.

Även Monica Z förolyckades ju, båda två stora namn inom musiken. Gullin o Svennsson är jag inte så insatt i, betyder inte att jag inte lyssnat på

dom;-)

Ha en skön helg;-)

4 Anni:

Underbara artistval! Här kan jag njuta av alltihopa - betyder jag att jag är udda i dina ögon?



Men om du drar till med experimentell jazz - då klickar jag inte på några länkar...



Monicas död ger mig rysningar, tänk att ligga som hon gör i sin säng, veta vad som sker och inte kunna få hjälp i tid!

5 Misswhatsit:

En fin samling jazzmusiker du presenterar. Jag var inte så förtjust i jazz tidigare men har upptäckt att det finns en hel del fina låtar och stora musiker i den branchen. Tror intresset vakande när jag en gång besökte "Stampen," ett musikställe där olika musiker underhöll på kvällarna. Lyssnade då till en suverän jazzpianist som jag glömt namnet på.

Ha en skön helg!

6 Camilla "Lillagul":

Allätare som jag är så lyssnar jag faktiskt på jazzmusik emellanåt :)

Oftast blir det just Monika Zetterlund och min absoluta älsklingslåt med henne är Gröna små äpplen.

Fortsatt trevlig helg !

7 Jah Hollis:

Esbjörn Svensson var en musiker som inte bara tilltalade dem som gillar jazz. De mer rockinriktade brittiska magasinen recenserade alltid hans skivor och hade alla stora runor när han så plötsligt gick bort.

8 Pialotta:

Esbjörn Svensson kan jag sträcka mig till, men inte långt. Jazz är verkligen inget för mig och har aldrig varit.. inte heller Monica Zetterlund :( Men smaken är som baken .. så är det allt och det är väl tur det Erik och alla andra som diggar Jazzmusik :)

9 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna. :-)

Ja, visst är tycke och smak olika Pialotta.

Själv vill jag ha lite motstånd ibland. Det lättsmälta har sitt syfte, men att verkligen lyssna på en Mahlersymfoni eller kanske lite välspelad jazz skänker mig en inre frid genom musiken.

Ger mig en djupare upplevelse.

Nu ska jag lyssna vidare...

10 Mia:

Mmmmm...Jan Johansson, min barndoms bygds kände son.

"Visa från Utanmyra" lyssnar jag gärna till i hans version. I min hemstad Söderhamn finns det en park till hans ära, dessvärre inte speciellt uppskattad av invånarna..http://www.halsingland.com/Se+-+H%E4lsingland__1053.html/subCat/Konstverk/objId/27179

Monica Zetterlund är ingen artist jag har nåt förhållande till däremot...;-)

11 Marie S:

Bengt Hallberg lever i allra högsta grad - guskelov!

Han gav en fantastisk konsert i Göteborg i går - 5 April 2011.



Marie S

Kommentera här: