Länkning.

Ganska ofta lägger jag in länkar i mina inlägg. Nu vill Birgitta att vi tolkar "länkning". Säkert dyker det upp bidrag med rostiga kättinglänkar bland tolkningarna... inte så konstigt, det är onekligen enklast. Vackert kan det också vara. Men jag kanske funderar vidare.



Promenerade längs Hägerstensvägen nyligen tillsammans med en god vän som inte bor i Aspudden utan i en annan förort lite längre utanför innerstaden. Han nämnde med en gillande kommentar den raka och långa vägen. Långa gator och vägar finns det ju en del i och kring storstaden, men få som är så raka och långa som Hägerstensvägen. Det har han faktiskt rätt i, man blir lite hemmablind! Hornsgatan på Södermalm och Sveavägen upp mot Norrtull från city är två raka och långa innerstadsgator.
Med specialdesignade lyktstolpar blir Hägerstensvägen som en lång kedja länkar. Pärlbandet parkerade bilar längs vägen ökar på länkkänslan. :-)


Under 1900-talet gick det spårvagnar på vägen tills tunnelbanan tog över sent 60-tal. Fotot taget mot Örnsberg och Axelsberg.

Mitt onsdagstema. Lite mer här nedan...

Förlaget Höghus har precis gett ut en bok "Stenstäderna - Ett återbesök i Midsommarkransen, Gröndal och Aspudden" full med gamla foton. Tar med ett här under.


Foto från nya boken. Bilden från 50-talet, bakom spårvagnen Hägerstensvägen ner mot Aspudden i fjärran.


Hållplats vid Örnsberg. Uppför backen där spårvagnen gick på gamla fotot.

Nu nya hyreshus där det tidigare var ett skogsparti. Förtätningen fortsätter i förorten allt enligt de borgerliga som styr och deras planer. Om det kan man tycka lite olika! Fotot från mitten av mars-11 då det föll ny snö.

Utöver kategorin Aspudden/Örnsberg är det också bidrag till fototema Onsdagstema!


Andra länkningstolkningar hittar du här,


extra nytt:
Hasse från "nabolandet" vill ha boknumret, visst.
Boken "Stenstäderna - ett återbesök i Midsommarkransen, Gröndal och Aspudden" har följande ISBN: 978-91-978016-7-6
Höghus förlag 2011
Håkan Arnell, tel 073 701 84 85 kan leverera boken till din dörr, om du bor i Aspudden/Örnsberg!

Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

Den här gången gjorde man det mer än lätt för sej, men inspirationen lös med sin frånvaro;-)

Det gjorde den dock inte här, läckra lyktstolpar var det. Fick jag välja behöll jag nog grönområdena, vi flyttade ju ut hit för att slippa en massa folk in på livet. Tyvärr håller verkligheten på att komma ikapp oss;-(

Ha en bra dag;-)

2 Elisabeth:

Jag gillar verkligen din tolkning!!! Ha dé

3 Rantamor:

Verkligen en annorlunda tolkning på temat.

Men du band ihop allt och fick till en länkning.



Ha d gott.

4 Kerstin:

Ja, jag tillhör dom som gjorde det den enkla vägen, en rostig kätting. Men mest använde jag det för att jag älskar rostiga prylar som finns på kajer och i hamnar. En liten passion jag har. :)

Gillar din tolkning av länkning.

5 Sinna:

Super härlig tolkning och så fina kort. Bra jobbat

Sinna

6 Hasse A:

Morrn Erik.



Där nästan så jag får tårar i ögonen, mittbilden är

"vår" hållplats Fabriksvägen, jag bodde nere till höger i det andra huset "härifrån".......

Den nedersta bilden där gick jag till skolan var dag,

till juni 1956......

Boken måste jag skaffa....

Ha de bra

Hasse A

7 Hasse A:

Morrn Erik.



Kan du skriva in ISBN nummret på den boken?

Tack



Hasse A

8 Mona:

Kreativ tolkning. Gillar lyktstolparna, men egentligen är det ju inte klokt med alla dessa bilar.

9 Hasse A Norge:

Morrn Erik.



Jag får inte in det numret på t.ex. Bokus eller adlibris, är det riktigt eller det kanske inte går att köpa på "fria markanden", endast genom förlaget...

Jag har boken "Stenstäderna på landet", utan den bilden med "trikken" som stannade på Fabriksvägen.

Boken jag har är från 2002.

Ha de bra.

Tack (så långt)



Hasse A

10 Erik "Semlan":

Hasse: Jag vet inte, början på numret är rätt (det vet jag av egen erfarenhet, 91 är Sverige). Men kanske är det så att det bara går att beställa via förlaget Höghus!?

Vill bara påpeka att utöver lyktstolpar mm så finns där även den historiska länken.

Gillade din fina länk Rantamor. :-)

Tack för kommentarerna.

11 Birgitta:

Intressant och annorlunda tolkning och den första bilden är perfekt komponerad till tolkningen.

Bravo!

12 Rebecka:

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

13 Erik Semlan:

Plötsligt får jag en udda kommentar. Så mycket senare och med denna udda fråga. Notera den lustiga url-adressen som Rebecka angett också?!

Undrar vad detta är?

Kommentera här: