Krångel när tunnelbanan stod still.

Onsdagsmorgonen blev besvärlig. Linje 13 och 14 stod helt stilla mitt i rusningstrafiken på morgonen på grund av strömavbrott.
Plötsligt blev bussarna väldigt eftertraktade. En vanlig morgon med en kortare bussresa över två broar blev en sightseeing runt delar av söderförorterna.


Ingen vanlig morgonkö vid busshållplatsen. Betydligt längre...


Bussarna kom ibland, men tog inte på passagerare, utan körde bara förbi.

Den buss jag i vanliga fall hoppar på för att ta mig till arbetet på dagarna hann bli överfull innan den kom till oss vid busshållplatsen i Örnsberg. Irriterad såg jag buss efter buss som bara passerade utan att plocka upp några nya, väntande resenärer. Försökte ringa ett par taxiföretag, men det gick inte att komma fram och beställa någon taxi. Vi var nog många som försökte ordna arbetsresan den vägen.
Nytt klurande och jag fick ingen annan information i tunnelbanestationen än att linje 13 inte fungerade. Så jag hoppade på en annan buss som åker förbi Telefonplan (linje 14) istället. När vi närmade oss Telefonplan såg jag tusentals resenärer som stod där, jaha, då fungerade inte tunnelbanetågen till och från Fruängen heller. Så jag satt kvar på bussen och fick följa med till Älvsjö och pendeltågsstationen. En ganska lång bussresa.


Många bussar går till Älvsjö...


Här i Älvsjö ska det byggas ny affärsgalleria och en ny station. Då kanske den här backen försvinner?

Pendeltågen fungerade, hurra! Hade lite tid över innan nästa tåg skulle komma och köpte en mugg kaffe. Ville unna mig något gott och på jobbet var det ju fikadags, även om jag ännu inte var där. Men jag hann aldrig dricka min "java". Det kom en stressad kvinna och lyckades knuffa till mig så att pappmuggen flög i en båge för att splasha ut på golvet. Jämrans! Fick inte ens en ursäkt.


På andra sidan spåren verkar de redan ha börjat bygga det nya Älvsjö.

Pendeln kom och jag kunde lyckades kliva på tåget och blev stående med de stängda dörrarna precis bakom ryggen. Det var mycket folk på pendeln. Jag valde att kliva av på Stockholm Södra och sökte mig upp till Rosenlundsgatan och bussen mot målet/arbetsplatsen på Kungsholmen.


Vid södra utgången på Södra station.


Den krackelerade skylten stämmer bra med onsdagens morgontrafik för mig och säkert många andra på väg till arbetet.


En stunds väntan på Rosenlundsgatan.


Lyckades fånga en av de sista sittplatserna på Fyrans buss.

I vanliga fall tar det femton till tjugo minuter att nå arbetet. Denna morgon blev resan nästan två timmar, tack vare bristen på ersättningsbussar och dålig information. SL har svårt lösa kriser, även med ny ägare för den spårbundna kollektivtrafiken. Inte får jag någon ersättning för förlorad arbetsinkomst heller.
I morse var det blå och grön tunnelbana som fick strömavbrott från västerort under morgonrusningen. Nu fick den sidan känna på problemet med stående tåg. De röda linjerna fungerade som de skulle, tack för det. 

Hemresan var i alla fall lugn och skön.


På väg hem efter arbetsdagen. Det var en fin höstdag.

Vi får väl se hur mycket kaos det blir i kollektivtrafiken denna vinter!?

Erik

Kommentarer:

1 Tompa:

Jag gillar dina vardagsreportage. Hoppas att de kommer att bevaras till eftervärlden, då kommer de att ge framtiden en god inblick i hur vi lever idag.

2 ElStiffo:

Detsamma som ovan. Gillar verkligen bilden inifrån bussen.

3 Bosse:

Ett resereportage helt i min smak. :-)

Kommentera här: