Lite gamla siffror.

Det pågår en del städande och rensande hos svärmor. Behövligt efter många års samlande. Ibland stöter vi på roliga saker. Den här fredagen vill Sinneskatten se siffror och då passar jag på att visa upp några "städfynd".


Gammal biljett från Roslagsbanan med en hel del siffror.

Så hittade jag en gammal reklambroschyr om Tågluffande. På baksidan av broschyren finns lite prisuppgifter, bland annat en lista "vad kostar maten?"

SJ tipsar om vad en lunch eller middag på något billigt småställe kan kosta i olika länder;
Belgien           12:-
Danmark        10:-
Finland             8:-
Frankrike        10:-
Grekland          5:-
Irland             10:-
Italien             12:-
Jugoslavien       5:-
Marocko           6:-
Nederländerna 10:-
Norge             11:-
Portugal           8:-
Rumänien        4:50
Schweiz          10:-
Spanien           6:-
Storbritannien  8:-
Nordirland       7:-
Ungern            6:-
Västtyskland   14:-
Österrike        7-10:-

Men det var 1974 det, dagens lunchpriser är inte längre så låga, inte tågresandet heller för den delen.
Kul var det att luffa runt i Europa och förhållandevis billigt också!


Broschyren och så priset på Tågluffbiljetten år efter år, -75, -76, -77 och 1978 för hela 770:-.

Som synes steg priset år från år på Tågluffen, ibland dök något nytt land upp och ibland försvann något land men priset höjdes varje år. Lite siffror att kanske reflektera över? Får bli mitt bidrag detta Fredags tema.


Vill du se mer siffror klicka här!

Erik

Kommentarer:

1 Rantamor-På Näthinnan:

Va mycket biljetter du hade, syns att du har gillat att tågluffa. Läste lite fel på din biljett på en gång "Kung Erik" =) snyggt ju.

Men många siffror fick du till, och rariter har du samlat på. Kul.



Ha en trevlig helg.

2 Maria G:

Kanonbra lösning till temat. Många siffror, och kul att ha dessa gamla biljetter sparade.

Ha en bra dag!

3 Pialotta:

Härligt Erik.. du stöttar alltid upp det med lite annorlunda stuk i fototeman.. så du har varit så ung oxså..;) Tågluffat har jag aldrig gjort, men säkert hur förnämligt som helst och betydligt billigare:)

ha de.. MusikOFoto ute nu .. finns nära dig:)

4 Format 900px:

Sådan här tycker jag är jättekul.



Nostalgi...



Ha det gott!

5 Pysselfarmor:

Men det var en annorlunda och häftig snygg bildlösning på siffertemat...och man får lära sig en del också...siffror ju!

Ha en skön helg.

6 Rantamor-På Näthinnan:

Du kan googla på Strengbergs Jakobstad om du vill se å läsa mera.

Nej det är ingen fabrik idag, vet inte riktigt vad d finns där idag, när vi var där nu i höst höll dom på med renovering och tyvärr....får jag säga, så hade dom byggt till oppe på taket en våning helt i en annan ny stil och där skulle d ha ett gym ???? Ibland förstår man inte att dom får bygga sönder ett så gammalt anrikt hus....eller fabrik. Alla som hört talas om Jakobstad vet att Strengbergs finns där.

Klockan är stor och visst syns den, även om den inte ligger mitt i staden.



Ha en trevlig kväll.

7 carina/sinneskatten:

Men vad skoj att du visar det där, man kan se att det hänt en del på sifferfronten.

8 Inger Maryissa:

Kul att se denna gamla biljett frång Roslagsbanan.

Där jobbade jag som hjälpkonduktör 1972 då Roslagsbanan fortfarande ägdes av SJ.

Men då var det nog inte dessa gamla biljetter, men fortfarande vi hade en tång där vi klippte hål i biljetterna.

Kul minnen !

Och kul med priserna på vad maten kostade i början av 70-talet när det var populärt att tågluffa.

Min bror gjorde det ett par gånger, och själv hade jag gärna velat det...men så blev jag gravid :-)

Kul nostalgi !!

9 Pysselfamror:

Valet att det blev en gravsten var att jag inte hade många sifferbilder att välja bland. Och att jag jobbar i närheten där - nämligen på bullriga Hornsgatan. Vilket jag inte hör ett dyft av inne på kontoret. Knäpptyst där...kanske med sjuk humor sagt...tyst som i graven ;-)

Har'ne

10 Pumita:

Haha, och vilket parti är det som är ute och åker här? ;D

11 Mona:

Åh, vad nostalgisk jag blir när jag ser den gamla interrail-biljetten. Jag har också sparat min biljett. 1978 var jag ute och tågluffade.

12 ElStiffo:

Jomen, jag tågluffade -74. Sen blev det inget mer, varför kan man undra?

13 Jah Hollis:

Tiderna förändras och siffror och priser med dem.

14 Susannes fotoblogg:

Åh, tågluffarna minns jag också. Fast jag hann bara med två gånger: 1978 och 1982. Det var ett fantastiskt sätt att upptäcka Europa.

15 Erik "Semlan":

Tack för alla kommentarer. Helgen har varit händelserik, ni får ursäkta. Ska försöka kolla förbi bidragen i veckan. ;-)

16 Toves Foton:

Gillar din tolkning! :)

Roligt att läsa om matpriserna. I Spanien idag kostar en dagens på en "ekonomisk" restaurang/bar 6 € mot 6 kr då. Som sagt tiderna förändras.

Kommentera här: