Kantigt.

Nytt  och min hjärna far iväg... gör lite lustiga krumbukter...

Först kommer jag att tänka på en skön 80-tals låt, "Hip to be square" med Huey Lewis and the News. Härligt gung i låten!


Valde denna "hemmagjorda" video med tanke på frågan numera, vad är en skivspelare...?
Ungefär som den ovan såg/ser de ut. Knepigt få tag på nya nålar till sin skivspelare!

Fann samtidigt en för mig ny hemsida, samma låt i eget fönster, klicka! 80sVideos.tv innehåller fler gamla hits, kolla om din favorit från 80-talet finns med.
Bara sök efter artister högst upp på hemsidan. På så vis kom jag till en annan skön 80-talslåt, se annat inlägg!

Det finns en koppling mellan Tisdagstema och valet av låt och artist. När det begav sig kom jag över en singel, en speciell färgad vinylsingel med udda utseende. :-)


En singel som stannar i hyllan, utan att rulla iväg... Ser rolig ut när den snurrar på skivtallriken!

(Om någon bryr sig, så är B-sidan på den kantiga singeln "Some of my lies are true", hi, hi! En ganska bra text på den låten.
Har du Spotify lyssna här! Mest känd är nog Huey Lewis för ledmotivet till filmen "Tillbaka till framtiden", lyssna på "Power of Love" här! En låt som Huey Lewis stred mot Parker Jr. om, var Ghostbustertemat som Lewis tycker Parker snott från hans "I want a new drug". Du kan lyssna här och jämföra, "I want a new drug"!
Extra kuriosa, Huey Lewis är själv med i en liten roll i 1985 års "Tillbaka till framtiden" eller som filmen heter i orginal "Back to the Future".)
Här var det etrem "nördvarning", ha, ha! ;-)


Så över till något helt annat inom ämnet kantigt.

Innan senaste nybygget i Örnsberg centrum startade för två år sedan, så fanns där den låga tunnelbanestationen med Pressbyrån och några matställen och puben Diset, vår Konsumaffär och en ganska stor parkeringsplats. Folk kunde på hemvägen från jobbet parkera bilen och slinka in i mataffären och handla. En del handlade säkert middagsmaten, en pizza eller kanske thaiwok från Kennys grill istället. Hela centrumet (tjaa, inte mycket till centrum kanske) var lågt, allt bara en våning högt.


Örnsbergs centrum, kantigt och oharmoniskt. Tack för det stadsplanerare (inte)!

Så stängdes/försvann parkeringsplatsen, där blev det ett nybygge. Nu står nybygget färdigt, med ett höghus på nio våningar där alla andra bostadshus i närheten bara har tre våningar. Huset sticker upp, i en stil som även den bryter mot allt i närheten.
Jag kan tycka att det både är kantigt och klantigt planerat av arkitekter och stadsplanerare! De tog ingen hänsyn till det som redan fanns i området.
Nu finns det ingen vettig bilparkering vid Örnsbergs centrum längre. Nu när centrumet skulle kunna växa, det kan komma några små butiker i gatuplanet på de nya husen.

PS!
Så över till något helt annat! Men det hänger ihop med det ovanför...
Nu verkar det som alla protester kring "nya Slussen" förmår politiker och planerare att inte bygga för all utsikt.
Enligt de senast presenterade planerna skulle all utsikt från torg och gator runt Slussen tappa den fina utsikten över vattnet mot Djurgården på grund av höga nybyggda kontorshus och hotell. Få se vad som dyker upp som nytt förslag?


Enligt stadsplanerna för nya Slussen skulle hela denna utsikt över vattnet mot Djurgården byggas för med nya höga kontor och hotell längs vattnet. Nu har många medborgare protesterat och planerna får ritas om. Det är Gröna Lund och Skansen som syns i fjärran.

Passerar du Stockholm, passa på att besöka gamla Slussen medan det finns!


Detta får bli mitt bidrag till temat kantigt.

Andra bidrag här


(Nu är det dags för lunch, det behöver jag!)
Erik

Kommentarer:

1 Kvasthilda:

Men rackarns. Jag hoppas att de verkligen INTE bygger för hela jäkla strandkanten - överallt.... Fattar inte hur det tänks. Kontor kan de väl för sjutton bygga på vischan nånstans....



Me lööööve såna där underligt formade vinylsinglar. Just den där kommer jag inte ihåg. Skivan alltså. Låten självklart.

Min skivspelare står på vinden o skäms tillsammans med alla de skivor som en gång snurrat på den. Som sagt. Nålar...

2 Monica o Jacob:

Ja Slussen har dom visst backat om för tillfället i alla fall.

Låten är skön med härligt gung gillar Huey, vinylsinglar har man ju några stycken hög nostalgifaktor.Örnsberg ingen höjdare, det ser ju inte klokt ut med det höga kantiga huset mitt i all annan låg bebyggelse.

Ha det bra;-)

3 Fia:

Jag hoppas att det blir ett vettigt förslag för Slussen. Ibland blir jag så orolig att det ska förhalas i evigheter så att det blir en nödlösning till slut.

Grattis på namnsdagen, förresten!

4 Erik:

Åh, tack Fia! :-)

5 Carina - inspirera:

Kul tolkningar på kantig! Häftig skiva...

Ha en fortsatt bra tisdag.

Kramen.

6 El Stiffo:

Cool kantigt hus! Jag tycker det är fin-fint.

7 Klimakteriehäxanxan:

Kantigt och klantigt kanske hänger ihop alldeles för ofta??? Fin bild från Slussen!

8 Agneta:

Roligt och snyggt inlägg som vanligt. Jag är betydligt mer kortfattad på min blogg :D

9 Pialotta:

Du Erik du har ju en hel veckas blogginlägg här;)

Musiken så kul du hittade den och sidan tittade jag in på.. lade den i bokmärke:)

jag måste nog upp på vinden en dag och kolla efter mina gamla LP, EP och singlar:)

Fyrkantigt har du verkligen fått till...

Gillar du eller har du några synpunkter på mitt musikinlägg denna veckan?

Ha de gott natti natti.

10 jasmina:

Hej allt bra med dig idag? =)

Kommentera här: