Gatuscener från London

Lustigt med YouTube.





Jag tycker det går att hitta så mycket filmklipp och så olika sorters film-/videoklipp.





För några veckor sedan fick jag se ett roligt klipp.





Sedan dess har jag då och då letat efter klippet. Men det är svårt hitta.





Fast det finns en lösning, jag kan fråga en person och få reda på filmklippet.





Samtidigt är det kul med andra klipp som jag får se istället.




Som detta filmklipp från Londons gator 1903.

(Musiken är betydligt nyare, ta bort ljudet, fanns ju inget ljud på filmen när detta filmades. Ljud på film kom först sent 20-tal. Tänk dig dina egna ljudeffekter.)

                


En betydligt senare bilresa genom London, helt utan ljud, men i färg!



En fråga jag ställer mig ganska omgående är; - Görs det liknande filmer idag?
Har någon kört runt i Stockholm och bara filmat, gata upp och gata ner?
Tog denna typ av filmer slut när journalfilmerna slutade göras?

Blir du väldigt irriterad när ett inlägg ser ut på det här viset? Långt mellan textraderna...

Jo, jag hittade det där filmklippet...
Erik

Kommentarer:

1 Tompa:

Vad kul att se den här långa filmsekvensen. Jag älskar London men har aldrig upplevt staden på den tiden. När filmen gjordes var den säkert inte speciellt märkvärdig, vem som helst kunde gått ut vilken kväll som helst och tagit en sån film. Men att någon faktiskt gjorde det kan vi vara tacksamma för idag.

Det inspirerar mig till ett kommande inlägg...vänta och se..

2 Erik:

Kul att detta inlägg triggade igång dig Tompa. :-) Jag väntar... Kan ju tillägga att inte heller jag har upplevt London när filmaren skillrade gatulivet. Jag besökte London för första gången på 70-talet.

Kommentera här: