Form.

Tema fredag och Sinneskatten vill att vi ska visa någon form. Tänker, ja jag tänker åt olika håll.
Det finns alla de sorter, designen är en viktig detalj numera för att sälja produkterna.
Jag kommer osökt att tänka på förpackningar av olika sort. Det finns former som kopplas till speciella produkter, som t ex tandkrämstuber. Eller ta bordsmargarin, de är i princip alla paketerade i samma plastform. Bara olika namn och färg på plasten, men formen är den samma. Gamla bilar var lätta att känna igen, eftersom de var så olika designade. En Volvo, Saab eller en Volkswagen var inte svår att känna igen.
Numera är det små detaljer i formen som är skillnaden när alla passerat en vindtunnel.
Så har vi ju den smaskiga sorten, kakformar...  (Detta inlägg kanske kan passa?!)
 
En av de mer kända produkterna var/är en läskflaska som både var greppvänlig och där flaskans form i sig var helt unik. Idag ser man sällan den där gamla lilla glasflaskan, det finns ju mest burkar och större petflaskor i affärerna numera. (Ja, vilken läsk jag menar fattar du väl?)
Läsk passar bra som groggvirke.
Då kommer vi in på en avdelning där formerna på flaskorna är väldigt viktiga för att nå ut med produkterna, de olika vätskorna i flaskorna.
Sverige ägde tidigare Absolut vodka och den paketeringen i (kopior av) gamla medicinflaskor och de smarta reklamkampanjerna för Absolut gjorde produkten stor över hela världen. Något som regeringen lite lättvindigt sålde till en stor fransk firma. Men det är en annan historia.
Så är det med rätt många spritmärken, de paketeras i unika flaskor. Formen kopplad till smaken/produkten.
Precis på samma sätt verkar alla som psslar med dofter tänka.


Några olika former, även ett alkoholfritt alternativ deltar, men det är inget man dricker.

Kan tänkas passa bra för en del, det är ju fredag...
Kanske ger symbolerna i fotot en slags koppling de med? Även de har former som vi lätt kan förstå och koppla till en betydligt större form.

En bloggkompis ElStiffo hade för dryga veckan sedan ett formrikt inlägg med ett animationsklipp från YouTube. Klippet är ganska långt, men med snygga former (efter lite inledande prat), riktigt läckert.  


Kolla in andra former här hos Sinneskatten!

Erik

Kommentarer:

1 mimmi:

Vad skådar mitt öga ..en flaska Pernod ..det var otroligt länge sedan jag drack sånt jag hade glömt bort den helt till nu ..den smakade ju underbart ..men oj så ont i huvudet man fick :)

2 Jah Hollis:

Ja, där kan flaskornas form säkert många gånger ha betydelse för valet. Och det finns fortfarande de som vill haka på Absoluts framgångar:

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article867210/Registrering-foumlr-spritfoumlretag-upphaumlvs.html

3 Pumita:

En gång köpte jag en likörflaska som såg ut som en fiol. Blev så förtjust i flaskan men likören var odrickbar. Hällde ut den i slasken. Urk, aldrig mer!

4 Lasseivomma:

Ja många former på flaskor finns det som blivit väldigt kända, glöm inte den klassiska coca-cola-flaskan, som förutom att vara snygg lurade köparen med ett innehåll som bara var 25cl när andra liknande flaskor innehöll 33.

Kul och intressant bidrag från dig.

5 cat:

Ja de där formerna känner jag ju igen en del av. Och inte var jag i särskilt fin form efter att ha druckit lite för mycket av innehållet i några av dem ;) Men det var längesedan nu.

6 Mona:

Här var lite olika former på flaskor. Och efter ett par groggar ser det nog ut som flaskorna bytt form!

7 Pumita:

Du har rätt! Det var päronlikör. hulkar

8 El Stiffo:

Vi passerar alla Livets Vindtunnel, hur är designen av ditt liv, har du varit med och format dig själv...

Kommentera här: