Tema fredag - Tecken

  

Tänkte jag skulle förvirra lite med påskliljorna...
Det verkliga tecknet i fotot ovan är min högerhand (med grundformen L) som jag för mot bröstet/axeln. Det är tecknet för "mycket". Kan tolkas som att det är mycket nu eller att påskliljorna som jag luktar på, de doftar mycket.
Det är ett ordtecken i svenskt teckenspråk (tsp). Så nu kan du det, mycket. Om du bokstaverar ett ord är det L i handalfabetet. Teckenspråket är inte internationellt, om du undrar, varje land har sina egna tecken. Visst kan en del vara ganska lika. Det internationella språket är amerikanskt teckenspråk, men döva/hörselskadade kan förstå varandra rätt bra även med olika teckenspråk. Det finns t o m dialekter. Teckenspråket är ett språk i ständig utveckling.  


Helt andra tecken finns här!

Med tanke på vad Sinneskatten skrev i sitt inlägg om den gamla klockan (så fick jag själv nummer tolv på mr. Linky-listan, starten på spöktimmen!). Vasen har min dotter gjort när hon gick på keramikkurs.
Erik

Kommentarer:

1 Marie Carpe Diem:

Vilken finurlig tolkning Semlan :-) Ha en fin fredag.

2 Rantamor-På Näthinnan:

Ja d var lite förvillande. Vet du va jag tänkte, innan jag läste, att det är lite tecken på att håret håller på att bli liiite grått...fölåt men jag tänkte ju så fölåt fölåt...

Hahaha.

Men ditt tecken va ju bra.



ha en skön fredag (å du d finns hårfärg om ifall att ) =)

3 Pialotta:

Härlig tolkning på tecken:) En av våra flickor gick en utbildning med just teckenspråk.. men fråga mig inte vad alla tecken betyder.. det verkar riktigt jobbigt att lära sig.

Tänkte först som Rantamor.. aha.. tecken på de där grå;)

4 Erik:

HA, ha. De grå tinningarnas charm... ja, snart blir väl hela skallen silverfärgad?! Så med tecknet skulle jag kunna säga "att påskliljorna doftar mycket" på tsp (lite slarvigt). Tack för kommentarerna.

5 mimmi:

ha ha .. ja jag gillar ditt tecken .. eller man kan ju säga att du har fler tecken att tolka i en bild ;)

6 The one and only Nettan:

Vad roligt att man kan tolka så olika. Min första tanke var dom grå tinningarna ;-) och sedan påskliljorna. Roligt när man kan läsa ut så mycket och så olika från en bild.

7 Hedwig:

Hihi, alla fastande för de grå tinningarna, men jag såg även handen och undrade vad den pekade mot. Såg ju inget. Jättebra tolkning.

(Jag tapetserar först i påskhelgen...)

8 anki:

härlig tolkning :) mycket smart..



snyggt fotat och påskliljorna är super vackra



ha en skön dag

9 Tinkerbell:

Underbara påskliljor!!! Teckenspråk är bra ...

Tack för att jag fick lära mig nåt nytt i dag oxå!!!

10 Jah Hollis:

Intressant. Ha nu en riktigt bra helg !

11 Misswhatsit:

Idérikt och informativt inslag till dagens tema.

"L" bra jobbat.;)

Trevlig fredag!

12 Inger Maryissa:

Teckenspråket är ett intressant språk tycker jag, och så uttrycksfullt.

Jag hade förut en kompis som var döv, och hon lärde mig en del.

För att kommunicera så hittade vi även på egna tecken så vi kommunicerade riktigt bra.

Vi jobbade på samma plats, och vi kunde stå långt ifrån varandra och kommunicera och ingen förstod vad vi "sa" och jag tyckte det var jätte-kul :-)

Vi hade mycke hyss och bus tillsammans :-)

Ibland räckte det att vi tittade på varandra så viste vi vad vi tänkte...

Ha en bra fredag

13 LottaM:

Hejsan!

Ha ha ha ... där fick du till det och satte alla på pottkanten, bra tolkning.

Ha en fin helg.

LottaM

14 Fia:

Finurlig tolkning! Jag är imponerad av hur snabbt det går att kommunicera med hjälp av teckenspråket.

15 Della:

Nu kan jag säga "mycket".

16 Cecilia Artista:

Ha ha - verkligen en annorlunda tolkning! Dessutom bidrar du ju med lite lärdom också angående teckenspråket! Bravo!

17 Annelie:

Fyndigt!

Teckenspråket borde ju faktiskt vara internationellt, och det skulle ingå i grundskolans läroplan!

18 Pumita:

Intressant och lärorikt! Vore kul att kunna teckna. Blir alltid så nyfiken när jag ser folk som diskuterar livligt med sina händer... ja, eller hela kroppen snarare. Minspelet är mer talande än hos folk som pratar med munnen.

19 Mona:

Fiffig tolkning! Skulle vara intressant att lära sig teckenspråket, men då måste man ju nästan ha någon att "prata" med annars faller det ju fort i glömska.

20 El Stiffo:

En mystisk bild, ditt ansikte är skymt men du ser full i fan ut. Blommorna är en symbol i sig. Alltid vackert med en hand. Milt annorlunda.

21 sinneskatten:

Underbart!

Teckentolkning på hör nivå, jag arbetade under många år i en teckenmiljö saknar det när jag ser ditt tecken.

22 Askungen:

Läsnyfiken.

Kommentera här: