Tema fredag - nostalgi

Detta är ett ämne jag verkligen kan sjunka in i. Sinneskatten som håller i Tema fredag har valt ämnet nostalgi. Gillar ämnet historia, redan där kan man lätt trilla dit på nostalgi.
När jag var grabb stack jag iväg till E4:an som låg en bit bort från där jag bodde (ända dit fick jag egentligen inte gå). Försedd med anteckningsbok och penna. Ofta fick jag med mig Anders och någon annan kompis. Vi skulle spana in bilar. Då hade registreringsskyltarna länsbeteckningar, X var bilar från Gävle, A var lokala bilar från Stockholm osv. Vi slog oss ner på en kulle med bra utsikt över E4:an precis vid Kungens kurva och antecknade bilmärken och så registreringsnumret. Det var roligt i timtal för oss grabbar i andra och tredje klass. Jackpot var ett udda bilmärke och registreringsskylt från långt bort i landet. Minns jag hade speciell sida i anteckningsboken med utlandsregistrerade bilar. Jag har letat efter min tummade anteckningbok, men den har säkert försvunnit vid någon flytt. Sedan våren i tredje klass flyttade jag, bytte förort och helt nya intressen dök upp.
Men detta ämne kräver fler foton än bara ett på en bil ...!



Börjar med en fin veteranbil med hög nostalgifaktor. (Har trixat lite med fotot i TiltShift.
Vill du kolla några andra foton som jag lekt med i TiltShift, kolla här! )


Denna gamla centrifug är för mig nostalgi. När jag var liten grabb brukade jag sitta uppe på luckan på en likadan när mamma stoppat den full med blöt tvätt. Det gällde att packa cylindern jämnt med tvätten, annars centrifugerade den snett och började låta och skaka vilt. Men bra packad vibrerade den skönt när vattnet pressades ur tvätten, jag brukade sjunga någon visa, rösten fick roligt vibrato. Notera bromspedalen.


Detta hus tycker jag är ett exempel på tv-nostalgi, byt bara ut firmanamnet på kontorsfasaden. Känns huset igen, var med i en långkörare på SVT?

Nu får jag hejda mig... det får räcka med tre foton. Härligt ämne och det ska bli roligt kolla runt hos andra bloggare och se vad de bjuder på för nostalgifoton.

Finns andra nostalgitolkare här, hos Tema fredag.

Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

Ja det var bra med länsbeteckningar för då kunde man sålla ut bonnläpparna ;-)kommer ihåg pappas svordomar.Första bilden påminner mej om Kungsgatan, ojoj vad mycket fina bilar som gled omkring där på kvällarna.

2 Inger Maryissa:

När jag barn hade vi också en liknande centrifug som du visar oss här

Och även de fanns när jag jobbade i England på 70-talet.

Kommer ihåg att de vibrerade så kraftigt så de formligen "hoppade" runt på golvet...nästan..

Ok...de hoppade kanske inte men förflyttade sig..när de var på och centrifugerade tvättn.

Denna du har bild här verkar vara fastsatt på golvet ?

Men det var inte dessa jag berättar om.

Kul nostalgi och minnen

3 Lasseivomma:

Tänkte väl att du hade något kul.

Centrifugen känner jag igen från min barndoms tvättstuga. Vi hade en liknande och det gick historier om att ungar körde katter och annat "kul" i dessa maskiner, inte mycket till säkerhet på dom inte.

4 Annelie:

Wallmans! Hette det inte så? Varuhuset, det som spelades in här och gick som TV-serie.

Som var så spännande, tyckte man då....

Lena Endre, Christina Schollin....

Första bilden på bilen är underbar!

5 Rantamor-På Näthinnan:

Centrifugen var kul. Ja man hade billiga sätt att få ha lite kul när man var liten, att följa mor till tvättstugan var spännande för där hände många roliga saker. Men man försvann fort när man blev ombedd att dra ut lakanen och vika för mangeln...=)

D va ju jobb...



Snygga nostalgi saker du hade.



Ha d gott.

6 anki:

härliga bilder :) ja X var från Gävleborgs län, kommer ihåg de skyltarna..



bra bilder och mycket kul att se.. du lyckades bra med Tiltshift, hel läckert blev det



ha en skön fredag

7 mimmi:

Bilen känns igen .. för en sån åkte min man runt i och raggade brudar ... som han kallade det på den tiden :)

8 Pialotta:

Just det Varuhuset spelades kanske in där, men eftersom jag inte är så bra på just Stockholm så..

Centrifugen.. ett kärt barndomsminne så klart:)

Bilarna, javisst.. vi hade de där bilarna i vår stad oxså och själv satt jag en tid av mitt liv i riktig raggarbil, då min pojkvän var så kallad raggare..



Du skriver om dig som liten och det ni hittade på.

Samma här vi barn satt ofta längs med vägarna och skrev ner nummerplåtarnas siffror.. visst var det riktigt spännande och se vart bilarna kom från och hur många man lyckades med att skriva ner.. tävlade på hög nivå;)

Kul att få uppleva lite nostalgi med dina bilder och text rik:) Trevligt fredagsmys på dig.

9 Pumita:

Hihi, en sån centrifug hade min mormor! Och de som finns i hus byggda i början av 70-talet ser inte så annorlunda ut. Min första tanke på nostalgi var en raggarbil från Havanna men den sparade jag till en annan gång. Tur att du hade en iaf. :)

10 Yvonne:

Det var inte så länge sen jag tvättade i en gammal tvättmaskin (fylla på vatten själv...) och centrifugerade i en sån där! :)

11 Tomas P:

Härlig tiltshift-bild! :)



(och härliga nostalgiska minnen... även om inte jag har sett så många fina bilar på den tiden dom var nya..)

12 LottaM:

Hejsan!

Åh, visst går man igång på nostalgi ett ämne som även jag gillar. Gamla amerikanska bilar är verkligen nostalgi och en sådan centrifug har även jag suttit på, huset är väl fån TV-serien "Varuhuset". En riktig nostalgi tripp så det förslår.

Tack för dina ord hos mig.

Som Du skriver hos mig det finns vissa platser man inte vill återvända till och det håller jag med om. Vissa platser stannar för evigt, vissa kommer och går utan någon som helst beröring.De bara passerar.

Ha en skön fredag och övrig helg.

LottaM

13 Agneta:

Visst är det väl Varuhuset? Härliga bilder du har lagt upp! Kommer också ihåg länsbeteckningarna på bilarna. Lyckades aldrig lära mig dem så jag tjatade på mamma och pappa konstant om var de olika bilarna kom ifrån. Tack för nostalgitrippen! :)

14 carina/sinneskatten:

Men Varuhuset var det inte det som var namnet på serien?

Oh jag njuter av denna nostalgi resa jag får vara med om.

15 El Stiffo:

Aha, så du flyttade också i tidig ålder... Har aldrig tänkt på att R2-D2 påminner om en gammal centrifug.

Kommentera här: