Långsam

Tisdagstema vill idag se något långsamt. Vill lämna ett bidrag men kommer inte åt mitt arkiv just nu. Där finns en del foton som passar till mitt bidrag. Har lite foton "löst på datorn" och finner ett passande med något väldigt långsamt.


Tror att just denna ek passerat sina ungdomsår och står där vuxet på udden och ger skugga i sensommarsolen.

Ekar växer långsamt och någon har skrivit om ekens tre åldrar; de första 300 åren är ungdomsåren, sedan är där 300 år av vuxenliv, för att sedan ta ytterligare 300 år på sig att dö. Fast det är ganska överdrivet. En normal ek har sina ungdomsår till 50, så följer vuxenåren i ungefär hundra år till och sedan ålderdom i kanske ytterligare 50 år. Ekar som blir över 300 år kräver ytterst gynnsamma växtförhållanden och det finns inte många "ekgamlingar" i Sverige. En ek bär frukt först efter 40-50 levnadsår. Virket har förr används till skeppsbyggen, så under en tid tillhörde alla ekar kronan och var skyddade i lag, för svenska flottan som byggde sina krigsskepp av virket. Ett större krigsskepp i Vasaskeppets storlek krävde över 2000 ekar och eftersom en ek anses avverkningsmoget först efter 150 år var det straff på att avverka eller skada en ek förr, även ekplantor hade detta lagliga skydd. Enligt kungligt plakat den fjärde augusti 1608 var straffet vid olovlig avverkning första gången 40 daler, andra gången 80 daler och vid tredje gången förlust av livet. På Djurgården finns ett par riktigt gamla ekar, en finns nära Valdemarsudde och en vid Fiskartorpet på Norra Djurgården och ekoparken där. Dessa ekar tros vara ungefär 300 år.
Eken jag fotograferade står ute på Värmdö, ålder okänd.


Fler bidrag här, 

[Trevligt, verkar som det fungerade även denna vecka att lämna in bidraget. Just nu som bidrag nr 25, men det tror jag ändras när andras bidrag som fastnat som spam blir frisläppta. :-) Back to work!]
Erik

Kommentarer:

1 Carina - inspirera:

Häftig tolkning - de tar god tid på sig ekarna...men vackra blir de!

Ha en under tisdag.

Kramen.

2 Artlover:

Ekar tar god tid på sig att växa, så även tills de dör. Så gör de på landet:-)

3 Anneli - A'la Foto:

Vilken bra tolkning! Det hade jag inte en tanke på att välja när jag skulle fixa min bild! Fin bild och ekar är verkligen vackra...och långsamma!



ha en fin dag!

4 Pialotta*:

Visst tar det en viss tid för Ekar att växa upp.. så vacker bild och du kan ta det riktigt långsamt med en så vacker vybild:)

5 Hasse A:

Morrn Erik.



"Spam"-kontrollen är helt hopplös, jag la in mitt bidrag före kl. 11.00 i dag, nu är kl. över 15.00

och ingenting syns. Av erfarenhet vet jag, att kommer man för "långt ner" så blir det inga kommentarer....

Det är som ett lotteri....



Härlig sommarbild....

Ha de bra.



Hasse A



Jag tror att flera bidragsgivare kommer att strunta i TisdagsTema.....

6 Anne-Lie:

Vackra är de och härlig skugga ger de!

7 Rantamor-På Näthinnan:

Ja idag var allt långsamt...mitt bidrag poppa nyss upp (la upp det för 8 tim. sen???)



Ja du ekar dom skyndar inte, men är man ett vackert träd som ska hänga med länge, gäller det att vara långsam så många får njuta.



Kul med lite info.



Ha d gott.

8 mimmi:

Det var ju en jätte bra tolkning av temat :) och vilken vacker bild också :)

9 Tinkerbell:

Ekar är så fina ...

Här i Örlogsstaden Karlskrona i Blekinge har vi många riktigt gamla härliga ekar.

10 Camilla "Lillagul":

Hejsan !

Härlig tolkning !

Visst växer dom långsamt ekarna :)

11 Misswhatsit:

En fyndig tolkning. Intressant med lite historik

12 Kvasthilda:

Jamen så bra! De finns inte här, ekarna. Vi måste ha mer snabbväxande träd än så ;)

13 The one and only Nettan:

Klockren tolkning. Härligt med "historia" också. Och bilden är så härlig, men jag älskar vattenbilder. Tycker det är så härligt.

14 Hedwig:

Bra tolkning och en historielektion på köpet.

15 Klimakteriehäxan:

Vackert och välfunnet!

16 Inger Maryissa:

Ekar får mig att minnas ek-backen utanför huset där vi bodde när jag var barn.

De var stora när vi flyttade dit 1953 och många står fortfarande kvar.

Ibland tänker jag att tänk om så gamla träd kunde tala...så mycket de skulle ha att berätta om vad som hänt genom åren.

17 Erik "Semlan":

Tack så mycket för kommentarerna. Idag har jag inte hunnit med att vandra runt bland er alla, ska försöka imorgon onsdag. Noterade att jag fått betydligt högre nummer nu i kommentarslistan på Tisdagstema. Verkar vara många som fastnat i "nätet"... och pluppat upp senare. Inte bara du Hasse.

Önskar alla en skön onsdag och en härlig påsk! Lovar att återkomma med någon riktigt gammal ek i annat inlägg. ;-)

18 Camilla "Lillagul":

Hej , igen !

Tackar för kommentaren !

Samma vagn hela vägen upp :)

Ja det var verkligen en vidunderlig utsikt där uppe :)

Glad Påsk !

19 Pumita:

Gamla ekar är ståtliga träd. Dem gillar jag, mycket!

Det har varit cybermörker hos mig, därav sen kommentar. :)

Kommentera här: