Matfoton.

Då och då har jag med matfoton i bloggen. Nu vill Fototriss/Helena se lite matfoton. Inte bara söndag det är ju Nationaldag idag också, mycket folk på stan och många valde att vara ute denna fina dag. Svårt välja ut bara tre matfoton, men det är en del av själva trissen, att begränsa sig för tre utvalda foton. :-)
Inget dagsfärskt, men ätbart och egenlaget blir det och gott, riktigt gott.

                               

Kanske något som faller i smaken?


Vi använder vår lergryta, ett smidigt sätt att fixa en god middag om vi bara kommer ihåg att lägga grytan i vattenbad... annars spricker den i ugnen. Använder du lergryta? 

  
Att göra egen sushi tycker jag är kul och gott. Lite pyssel, men det är det värt.


Går väl inte att missta sig på detta? Enkelt fixa ihop och gillas av hela familjen, alla hjälps åt med hackandet.

Potatismuffins, italiensk laxtallrik ja det var en del som inte kom med i denna triss. Efterrätter har jag helt lämnat utanför. Kanske kan sötsakerna få en egen triss Helena?
Nu när jag lämnar in så pass sent på söndagen har redan många lämnat in sina bidrag (närmar sig hundratalet).

Andra bidrag kan du se här, 

Erik

Kommentarer:

1 @Receptomaten:

Borde skaffa en lergryta, har nu hört så mycket gott så det är dax. Tack för titten - triss i min smak :)

2 Kvasthilda:

Använder sällan lergrytan. Har en mindre än din. Den står mest i skåpet o tar plats!

Gott med tacos :-))

3 Jah Hollis:

Det ser läckert ut. Tur att jag är mätt redan. :-)

4 Ma.links:

Finfina bilder. Tallrikarna känner jag igen från när jag var liten :)

5 Monica o Jacob:

Ja varför använder man inte lergrytan nu för tiden, det var ju ett enkelt sätt att få god mat.

God matig triss, fina sushi du gör tyvärr inte min favoritmat.

Vovven var i tjänst för tillfället och är uppfostrad att inte dregla och tigga,du har så rätt när det gäller tiggande hundar vid matbordet.

6 Pumita:

Jag kan göra rätt mycket för att smaka på läckerheterna i bild nr. 2 bara du inte ber mig sjunga! ;D

7 Solvarma Irene:

Hej!



Lergrytan, ja det var länge sen jag använde, men det blir riktigt gott när man lagar i den. Sushi, tänk det har jag inte lyckats med att tycka om ännu. Tacos japp, mat helt i min smak.



Till salladen i min triss serverades glaserad lax, men jag hade nog föredragit en grillad köttbit, fast jag var artig nog att inte framföra detta till värdparet, så är jag ingen älskare av fisk heller om vi inte räknar skaldjur så som färska räkor och kräftor förstås.



Må gott, önskar Irene

8 T & M Junell:

Fina bilder

9 Misswhatsit:

En varierad mattriss du bjuder på. Lergrytan hade jag nästan glömt bort. Får ta fram den igen. Den gör maten saftig och god.

Snyggt tillagad sushi. Det är också frestande för en läckergom.:)

Ha en bra vecka!

(Elvisvinet smakade rätt bra. Köpte det dock för etikettens skull):)

10 eva-marie:

Gott gotti gott gott.

11 foto CHIP:

Vilken hejare du var på matlagning :) Imponerande med sushin :)



Ang. min löksoppa - jag brukar börja med att dra sönder brödhatten och doppa i soppan eftersom den är så varm. Man äter inte upp brödet efter för man är i regel mätt. Det av brödet som mjuknat av soppan brukar jag skarpa ur på slutet. Löksoppan serverad på detta sätt är en riktig läckerhet :)

12 Len@:

Ja, lergrytan ;) Det var länge sedan...min gick tyvärr i bitar...Men det ser då gott ut, Sushi har jag inte smakat, men de sista är ju jätte gott...

13 Lena:

Det är, som sagt, inte lätt att fotografera mat och jag tycker inte den första bilden ser aptitlig ut men det kanske heller inte var tanken. Fototekniskt gillar jag bild nr 2 bäst!

14 Gunvor:

Mmmmm nu blir jag hungrig! Lergrytan använder jag ibland. Jättebra tycker jag. Dom där tallrikarna står i mitt skåp också. Fin triss!

Kommentera här: