Kärlek i musiken

                               

Kärlek är det ämne som besjungs mest inom populärmusiken! Det finns mycket "love" i pop och rock. Nu är det mycket kärlek i Stockholm också, i alla fall i kampanjer, reklam. Arlanda är tydligen "Love airport", jag har rört mig i "Love Stockholm 2010" som småputtrat i två veckor i centrala Stockholm. En del musik i Kungsan på kvällarna, konserterna är nog det som dragit störst publik (bortsett från själva bröllopet igår, oj vad mycket folk det blev). Värst har väl tv varit som sänt  program om detta kungliga bröllop och olika kungaprogram så det står en upp i halsen en längre tid nu. 

Pialotta som håller i temat vill se kärlek och lyssna på kärlek och börjar själv med "With or without you" med U2, en bra låt snyggt fångat från en konsert. Här kan du kolla själv, eller så tittar du in hos Pialotta (klicka högst upp eller längst ner!).
Ett väldigt tungt bidrag, nästan svårt toppa det. Så jag tar en lite annan riktning...
En varning kan behöva utfärdas, när temat är kärlek kan det bli lite sirapssött, vi får se.


Hjärtan som låg och flöt i Strömmen nära Slottet.

En del av dessa kärlekslåtar kommer från tiden då jag själv sprang på discon på stan.
Kanske känner du igen någon låt, ibland kommer ju gamla låtar tillbaka i ny tappning.

Börjar med en riktig skön gammal goding, "Love is in the air" med John Paul Young.

           
            Här kan du klicka och kolla via YouTube.

Vi går vidare med en sång som var med i en film (Fyra bröllop och en begravning), tror du känner igen den. :-)



Även denna Wet Wet Wet låt "Love Is All Around" kan du kolla på separat här!

Till och från kollade jag på marathonsändningen från det kungliga bröllopet igår. Ja, jag erkänner. ;-)
Vilken fin duett som Carlsson/Skifs sjöng i Storkyrkan!

  
Nej, jag satt inte i kyrkan, plåtade tv:n. (Klicka och bilderna blir större.)

Snart kommer "When You Tell The World You're Mine" nog att spelas mycket på radion.

Fann låten på YouTube, men kanske försvinner den snart igen?


Just nu finns låten här på YouTube, klicka och kolla i eget fönster!


Så här dagen efter bröllopet kan "I mörkret med dej" från Björn Skifs skiva "Da Capo" passa bra. Har du Spotify, bara klicka här.


Nej, nu får vi höja tempot lite. Tar en skön låt från 1975, Roxy Music med "Love is the Drug".

          
           Kollar du här, kan du även kolla in andra Roxy Music videos.


Hårdrockare gör ofta bra ballader som t ex gruppen Scorpions. Här är det Nazareth som framför "Love Hurts".
En kärlekslåt som är såå sann, visst kan kärleken göra ont.


Klickar du här, så kommer du till YouTube och samma låt. Där finns också det gamla orginalet från -75. Samma sångare, väldigt olika frisyrer! :-)
 

Kärleken kan liknas vid mycket. Pat Benatar jämför kärleken vid ett slagfält.


Pat Benatar - "Love is a Battlefield" kan du se här också, i eget fönster!

Vilket tidsdokument, kolla kläder och frisyrer!


Låtar om kärlek, då går det nästan inte att undvika Bryan Adams ...! Ganska svårt men jag väljer en personlig favorit "Heaven", klicka och lyssna och se!
Det händer ibland att någon sjunger denna låt på kareoke, flera har lagt ut sina försök på YouTube.

 
Så här såg inte bröllopstårtan ut.

En annan rocktjej jag gillar är Chrissie Hynde. Gruppen the Pretenders har gjort många bra låtar.
Har du Spotify kan du lyssna på denna kärlekslåt "Message of love"
men jag tar också med en låt som finns på YouTube,


The Pretenders - "I'll Stand By You"
(Här finns den som eget fönster!)


Dags för lite trance! Min dotter gillar denna dj från Holland. 
Dj Tiesto - Love Comes Again


Detta är den officiella videon, finns bättre version.

Kolla in alla glada och dansande människor i denna längre version med Dj Tiesto på scen! Här finns kärlek ute bland publiken.
Varför såg inte Kungsan ut så här under Lovefestivalen? Ett gigantiskt disco!

                   
                    Under vigseln mellan Victoria och Daniel.

Jag avslutar med en av de bästa kärlekslåtarna som gjorts enligt mitt tycke. "I'm Not in Love" har skönt bakvänd text, där sångaren bedyrar att han inte är kär, men visst finns där tydlig kärlek!?

          
           Detta är orginaluppsättningen med det brittiska popbandet 10CC, innan bandet delades i två par. Kvar med gruppnamnet blev Eric Stewart och Graham Gouldman och gjorde mer och mer ointressant popmusik (de höll några plattor efter splittringen). Trummisen Kevin Godley och gitarristen/keyboardisten Lol Creme fortsatte göra intressant popmusik och utvecklade en slags gitarrsynt som de gav namnet Gizmo. Tyvärr var det många synthesisers som såg dagens ljus under några intensiva år och många föll snabbt i glömska. Godley och Creme använde sin egen synt mycket när de gjorde/spelade in den långa temaskivan Consequences (kom ut 1976). De gjorde även en hel del musikvideos (bland annat åt Peter Gabriel) i "MTV:s ungdom". 
Här är länk till "I'm not in Love" i eget fönster.

Det blev några olika kärlekslåtar.
Kanske vill du ha mer?

Är du ovan att klicka dig vidare?
Gå in på länken här under, sök upp något hos Pialotta som heter Mr Linky (ligger högt upp i inlägget), klicka där. Då får du upp ett nytt fönster med en lista på namn.
Det är de bloggare som deltar i temat, klicka på ett namn så öppnas den bloggen i nytt fönster och du kan kolla in inlägget.
Lyssna vidare på kärleksmusiken. Ha en fortsatt skön söndag.


Fler kärlekslåtar finns här hos


Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Det går ju inte att toppa din lista på något vis.. verkligen värd en Guldstjärna. Dina ord, dina bilder din musik:))))) Lov.. Love.. Love:)

Såg sporadiskt Bröllopet igår.. hela vigselceremonin och så där titt in på kortegen .. Såg oxså Bröllopsdansen:) Vi var på Grillfest igår.. men i kväll sänds en timme långt sammandrag.. gissa om jag ska se Daniels tal:)

Låten med Agnes och Björn.. helt fantastisk underbar:)

Förstår att ditt Stockholm blomstrade i går:)

2 Misswhatsit:

Ett härligt blandat inlägg till MusikOfotoautomaten. Har lyssnat och njutit. Kanske inte riktigt till dotterns favorit, men man är väl lite för gammal eller nåt.:)Favoriter blev Nasareth och 10CC. Gillade Björn Skifs och Agnes låt till brölloppet igår.

Ha en bra söndag!

3 Fia:

Vilka höjdarlåtar du har plockat ihop! Här var det kul att sitta och lyssna och få lite gamla minnen att poppa upp. Kan inte hjälpa att jag grät en skvätt när jag såg Victoria och Daniel när de lyssnade på Agnes och Björn Skifs. De är så fiiina! Det spelar ingen roll vad man tycker om monarki eller republik, men Victoria är så lätt att tycka om.

4 Camilla "Lillagul":

Tjenixen !

Här var det gott o blandat minsann :)

Känner igen dom flesta låtarna , men Love is the drug med Roxy Music har jag nog missat ?

Förmodligen så gillade inte min storebror dom :)

Nasareth såg jag live nu på Sweden Rock och jag tycker det är imponerande att han fortfarande har kvar samma röst !

DJ Tiesto skulle jag sett nu i Köpenhamn i maj om jag fått tummarna ur och försökt fått fatt på biljetter tidigare :)

Så nu blev det inget med det :(

Mina kompisar som var där berättade att han typ höll på från kl 18:00-02:00 :)

10CC´s låt I´m not in love är en riktig klassiker tycker jag , den tröttnar man aldrig på !!!

Ha det gott !

5 Gunilla:

Det var många fina låtar med kärlekstema du har fått med :) Gillar dina val!

Kommentera här: