Berest fönster

Rubriken kan verka lite konstig. Det är Susanne som hittat på veckans vitsiga tema. Hon visar själv upp tågfönster och dessa får ju onekligen röra på sig en del. 
För säkerhets skull visar jag upp två olika, inom samma resande fönsterslag.
Numera är det ingen skillnad, båda färdsätten har hermetiskt stängda fönster. Det var betydligt trevligare förr med tågresorna, ganska mysigt när man kunde dra ner kupéfönstret när tåget stannade vid någon station och hänga sig ut genom fönstret och kolla in livet på perrongen. Ofta kom försäljare fram och erbjöd vatten och lättare mat för en billig peng (gällde främst södra Europa).
När det gäller flyg är jag tacksam så länge inte något fönster plötsligt öppnar sig...


Tog fotot inne i utrikesterminalen på Arlanda ut mot flygplanet som efter snabbstädning och tankning mm snart skulle ta oss ner till södra Europa och härlig värme.


Ett annat flygplansfönster.
Efter en skön semester så var det dags att flyga hem till svalare breddgrader.


Andra fönstertolkningar här, 

Erik

Kommentarer:

1 larans:

Första bilden fick mig att nästan tänka på flygkapning...men det verkade som ni klarade er. Intressant reflektion om tågfönster kontra flygplans gluggarna.

2 Jah Hollis:

Nej, det lär vara förödande för hälsan om flygplansfönstren skulle öppna sig. :-)

En härlig utsikt brukar det dock vara genom dem.

3 Rajson:

Blir alltid lika resesugen när jag ser ett flygplan!

Bar tolkning.

4 munamaj Sweden:

Hejsan och tack för titten. Ja inte är tågen lika som här. De är smalare. Sen har de både äldre och nyare modeller beroende på när och vart man åker. Den uppfattningen har då jag fått. Vid ett tidigare tillfälle så åkte vi på ett tåg från den tiden då det var tillåtet att röka på tågen. Den här gången så var ett av tågen annorlunda. På ena sidan av gången så hade sätena en färg och på den andra en annan färg. Det gällde att sitta på rätt sida för det var bättre plats för benen på den ena sidan.

Sen måste man se så inte platsen man väljer är bokad redan, det gör man genom att kolla skylten ovanför respektive plats.

Så de är modernare också en del.

Ha de fint/Ulla

5 Susannes fotoblogg:

Flygplansfönster är onekligen beresta. I morgon ska jag iväg och se några sådana på Kastrup. Arlandas flygplansfönster har jag inte sett sedan 1980-talet. Det blir tåget inom Sverige.



Förresten verkar det som om blogg.se känner av vad som skrivs när reklamen publiceras, för just nu är det reklam från ett norskt lågprisflyg. :)

6 Hedwig:

Åhh, varför letade jag inte bilden på FlyMe's specialmålade plan med Robert Wells - tänkte inte på det. Jag som älskar att flyga....

7 Karin:

Härligt att flyga, men jag minns också tågfönstren som vi drog ner och försäljarna på perrongerna!!!

8 Mariann L:

Flygfönster hos dej som hos mej.

Kommentera här: