Känslorna svallar...

... ofta i musiken och sångtexterna.
                                
                                

Pialotta vill att vi väljer ut lite känslor i veckans Musik&FotoAutomaten. Känslor, ja det finns ju nästan alltid i musiken. Pialotta radar upp flera, ensamhet, svek, kärlek, hat, skuld, skam, besvikelse, ånger, svartsjuka, sorg och rädsla är några av dem. Hon väljer själv Bon Jovi-låtar i sitt inlägg, jag blandar och ger fyra olika artister med mycket känslor.

Jag börjar med sveket och väljer Anders Ekborg "Det borde vara jag"



Här kan du kolla i eget fönster, där finns lite andra låtar med Anders också!

Mycket känsla i den sången tycker jag.


En ensam måsunge, ännu inte flygfärdig.

Fortsätter med "Solitude" och Billie Holiday i en sång om ensamhet.


Vil du njuta via YouTube och egen sida? Klicka här och välj bland flera andra bra låtar med Billie Holiday.

Fler foton kanske ...?


Något jag fotograferar så fort jag ser det; naturen som kämpar och vinner mark i stadsmiljön.


En ros är en ros... kan i bukettform vara en ursäkt...

Tillbaka till musiken.
Ett ledmotiv som fick mig att hitta gruppen Alabama 3 var "Woke Up This Morning", ledmotivet till tv-serien "the Sopranos". Finns en verklig historia bakom låten om en kvinna som fick nog och riktade sitt hat mot den man som misshandlat henne.
Att sedan serien i sig var smått fantastisk gjorde inte det hela sämre. Känslan är naturligtvis hat.



Klicka här så får du upp låten i eget fönster. En del "roliga foton" i klippet.

Avslutar med brittiska gruppen Elbow som jag tycker får in mycket känslor i sina låtar.
Här är det "Grounds For Divorce"med full orkester och kör, mäktigt. Lite stort fönster, som inte riktigt ryms i bloggen.

 
Den här vill du säkert se i eget fönster? Klicka här och lyssna även på andra låtar från senaste skivan "The Seldom Seen Kid" i orkestrerade versioner.

Nu får räcka med känslor för den här gången.


Andra bloggar med andra känslor/låtar finns här,   
Kolla kommentarerna och lyssna vidare.

Erik

Kommentarer:

1 Lena:

Jättefina känslosamma låtar. ingen av dem är låtar som jag hört mer än någon enstaka gång. Mycket kul att höra lite annorlunda låtval.

Ha en trevlig kväll.....Lena

PS: Du får välja bort Gessle :)

2 Monica o Jacob:

Det var en läcker samling låtar du skrapat ihop, Elbowlåten var en ny bekantskap som får tummen upp.

Sopranos söndagarnas höjdpunkt, låten har vi och den är ju bara så bra.Undrar om det finns något som bröderna Ekborg inte klarar av, pappa Lars var ju härlig med sina monologer vem har glömma "bunt ihop dom".

Åttiotal är bilden ifrån, i handen finns en comradio och uniformerna är SL:s och hade fortfarande blanka knappar.

Ha det bra i värmen;-)

3 Pialotta:

Underbar låt med Anders Ekborg som jag aldrig hört förut.. Tack!

Elbow är ny artist för mig.. så kul när ni hittar musik som jag aldrig hört förut:) Riktigt bra musik. Dina bilder till är ju så himla bra:)

Ett intressant inlägg igen..

Ha de fint:)

4 MarySaintMary:

Intressant. Jag undrar om jag gillar Elbow i "normal" tappning. Måste lyssna.



Billie Holiday - tummen upp!

5 El Stiffo:

Elbow var super. Fick mig att tänka att Led Zeppelin var symfoniska, det har jag aldrig tänkt på förr. Orkar bara kommentera/lyssna på en låt. Återkommer...

6 El Stiffo:

Måsungebilden är jättefin!

Kommentera här: