Torsdagsfoto - år

Funderade först på att leta upp något foto på en gammal ek. Men istället väljer jag en byggnad som siktat mot skyn i över 80 år, den stod färdig 1924. Byggnadens tvilling stod färdig året efter på andra sidan en av Stockholms kändaste gator Kungsgatan. När de stod där klara var de norra Europas högsta byggnader. Först efter andra världskriget dök det upp högre skrapor i Europa. Arkitekten Sven Wallander hämtade inspiration till Norra Kungstornet från Manhattan i New York. Ett ståtligt torn som fick ett pråligare södra torn (hela 17 våningar högt) bara året senare, det ritades av Ivar Callmander. På mitt foto syns det norra Kungstornet.

 
Lite kanske man tänker på äldre skyskrapor i New York, när man ser dessa 16 våningar nerifrån Kungsgatan.


Ett gammalt foto på samma torn, för att ge känslan åt åren som gått. 

Flera bidrag till fototemat finns här, 
Erik

Kommentarer:

1 Mona:

Har aldrig lagt märke till denna byggnad när jag varit i Stockholm. Men jag har väl aldrig tittat uppåt...

2 Maria:

Något speciellt är det allt med byggnadsvyer, gatumiljön förändras med åren men fasaderna är desamma år efter år.

3 Maria:

Vackert torn! Gamla byggnader har något speciellt över sig...

Ha en bra dag!

4 carina:

Fint med före och efter bild.

5 Hedwig:

Idag verkar inte dessa torn så höga, annat var det säkert då de var nya. Kul att du även visade det gamla fotot.

Helt i stil med vad jag tänker rikta in mig på i min kommande fotoutmaning Veckans hus, som ersätter Veckans port, som jag stängt. Mer info senare.

6 Marie Carpe Diem:

Måste varit gigantiska när de byggdes. Tack för intressant info. Ha en fin torsdag.

7 Birgitta:

Ståtlig byggnad! Tack för infot också!

8 Törnebohms Fotoblogg:

Fin tolkning av temat år. ha en fin dag

9 Anni:

Visst är Kungstornen vackra! Fina proportioner, harmonisk fasad. Snygg bild!

10 Tompa:

Kul information! Jag har alltid känt till Kungstornen men aldrig tyckt att det varit nägot speciellt med dem. Då visste jag inte att de någonsin innehaft ett så fint rekord. Nu kommer jag att se dem med en halt annan respekt.

11 Cecilia Artista:

Ja de där två Kungstornen känner jag väl igen! Så fint att du tog med den gamla bilden också och framför allt informationen om tornen. Trevligt att läsa!

12 Anneli:

Vad roligt med en gammal bild på samma motiv! Härlig tolkning!



ha en fin torsdag!

13 Kjell E:

De tornen har varit en symbol för Stockholm i många år.

De två bilderna ger perspektiv.

14 Misswhatsit:

Fint foto på tornen. Intressant att se både det nya och gamla fotot. Det illustrear verkligen att det har passerat många år mellan dom.

15 Erik:

Tack för alla kommentarer. :-) Kul att ni uppskattade det gamla fotot jag hittat, just för att jämföra då, 1924 och nu 2010!

Kommentera här: