Avslutat (Veckans fönster)

Väldigt passande fönstertema denna vecka tycker jag. Idag passerade jag en tom rivningstomt i Aspudden under min raska söndagspromenad (nästan tio grader kallt).



Nu undrar säkert någon varför detta nytagna foto? Jo här låg Aspuddens badhus för en månad sedan. Ett gammalt badhus som snart skulle kunna firat 100 år, efter lite renovering. Nu bestämde kommunen istället att badhuset skulle rivas, en renovering ansågs för dyr. Badhusföreningen och många boende i Aspudden protesterade under lång tid, försökte få igång en dialog med beslutsfattarna (de borgerliga partierna i Stadshuset) vilket våra folkvalda inte ställde upp på (hmm?!).

                         
Rivningen skedde under polisövervakning och genomfördes fort.

Så till några av det numera f.d. badhusets fönster...


Baksidan på badhuset i Aspudden (renoveringsbehovet syns), fotot från sommaren 2009.
Dessa gamla fönster finns inte mer, onekligen avslutat på flera sätt.

Mitt första fönsterbidrag år 2010, andra fönster finner du här, 
Erik

Kommentarer:

1 Susanne:

Jo, jag har följt lite av vad som hände med badhuset i Aspudden. Det blev ju en riksnyhet när det protesterades mot rivningen. Men någon åsikt om det var rätt eller fel att riva har jag inte. Tycker ibland att det bevaras väldigt mycket och så kostar det alltför mycket att få byggnaderna i ordentligt skick igen. Om så var fallet med badhuset vet jag inte. Och jag hoppas du har någon annanstans att bada. :)



Ha en god fortsättning på det nya året!

2 Fia:

Förstår att det känns lite vemodigt att huset försvann så fort. Hoppas det kommer något annat vettigt där istället.

3 Hasse A:

Morrn Erik.



Jag förstår det som kallas politikerförakt..

Jag förstår inte att folkvalda ignorerar väljarna på det sättet, när dom inte ens bekvämar sej att komma på möten.

Jag gillar heller inte snacket att "det kostar så mycket att renovera", hur mycket har man lagt ner i underhåll.



Stort FY F. från mej.

Ha de bra.



Hasse A

4 Jah Hollis:

Ja, det var ju en trist historia det där med rivningen av badhuset. Jag har själv varit med om att försöka stoppa rivningen av en fullt användbar frikyrkobyggnad en gång, för att kunna ha den som konsertlokal. Även där satte man in polis för att verkställa rivningen. Sedan dess har jag en djupt rotad skepsis vad gäller myndigheter och politiker.

Jag var för övrigt, som mycket ung, uppe i Stockholm under almstriden i Kungsträdgården. Men då var det mera fest över det pågående motståndet.

5 Vivan:

Trist när de folkvalda inte lyssnar!

Nu kommer de säkert attbygga något dyrt och vräkigt i stället för renovering!

Gott nytt år!

Kramen!

Kommentera här: