"-Werewolves? -There wolves!"

Kanske känns replikerna igen i rubriken? Det är Gene Wilder och Marty Feldman som missförstår varandra i filmen "Det våras för Frankenstein" (orginaltitel "Young Frankenstein" i regi av Mel Brooks) och utväxlar dessa repliker när ett vargylande hörs i skogen. Fast den roliga filmen handlade i övrigt inte alls om varulvar... 
Det påstås att påverkan av fullmånen får varulvar och för den delen även vampyrer att må bra i fullmånens sken. Om inte annat så ser man bättre i månens sken på natten. Det må vara hur det är med detta, men personligen har jag svårt sova när det är fullmåne. Nu lär tidvattnet vara extra kraftigt, det påstås att antalet brott ökar vid fullmåne och du vet väl att galen heter lunatic (luna är ju samma som måne) på engelska?
Var det inte en annan bra film som hette just "Mångalen"?

 
Kall och klar vinternatt i Aspudden.

När jag gick genom parken såg jag något hundliknande eller var det en varg eller kanske rent av en varulv i Aspudden...? Den smet iväg hur som helst. Vi har ju en söt räv som smyger runt i kvarteren då och då, även om jag inte såg den ikväll. Undrar om den bor nere i Vinterviken i skogsområdet ute på Rävudden?

          
           En av många fina illustrationer på en varulv. (ill. funnen på nätet)
Erik

Kommentarer:

1 Inger Maryissa:

Huga...eller Hugaligen...( som man säger i Norrland ;-) ...

vilka spöklika bilder.



Skulle då inte vilja promenera där en natt vid fullmånens sken och eventuellt träffa denna varelse ;-)

Även om det ändå kanske skulle vara en vanlig varg som kom,

så skulle man nog bli "lite" skraj ;-)



Själv har jag varit lite mångalen ;-)

...eller vilken orsak jag ska skylla på för att jag sovit urdåligt de sista nätterna.

Förra natten somnade jag inte förränn vid 8-tiden på morgonen,

så nu känner jag mig lite "mör"...



Och tror nog att månen påverkar oss mer eller mindre.

Och som jag skrev hos mig, att det finns en hel del saker som inte kan bevisas vetenskapligt,

men som människor ändå upplever....

Ha e bra dag

2 Fia:

Vilken härlig stämning! Nog kan man ana en siluett av något okänt uppe bland träden?



Jag har alltid gillat Gene Wilder och Mel Brooks. Deras galna tokigheter har alltid varit underhållande.

3 Fia:

Jag har kompisar som känner av fullmånen på olika sätt, tex i humör eller kroppsliga reaktioner, men jag har aldrig märkt några speciella reaktioner.

Kommentera här: