Lite som en teater.

Var finner vi lämpliga fönster nu om inte bland julskyltningen. Där har jag tittat lite och hittat fönster som passar bra på tema nr 109 - teatraliskt.


Mycket tidig och råkall morgon på väg mot en utställning inne i ett berg.


Ungefär vid lunchtid passerar jag förbi igen.

Kanske ser du var dessa fönster finns?
På varuhuset NK på Hamngatan i Stockholm. Populärt att titta på de teatrala tablåer som spelas upp i fönstren. Det skapas julklappar och visas upp en hel del i fönstren.
Du kanske också redan listat ut vad det var för populär utställning jag var på väg till? Ligger bakom en ståldörr inne i ett berg ute på en ö.







En fantastisk utställning Östasiatiska museets Terrakottaarmé där jag verkligen kände den förflutna tiden. Det gick inte att undvika de historiska vingslagen. Vilket skådespel i sig, försöka "luta" döden på ett sådant bombastiskt gigantiskt sätt med en massa lerfigurer omkring själva kejsaren Qin Shihuangdi. Samtidigt visa sin vördnad för kejsaren och hjälpa honom med en stor arme som skydd i sitt liv efter döden. Detta skedde under en tid flera hundra år före Jesus och med en teknik som var häpnadsväckande förfinad för så länge sedan.
Det var samma Qin Shihuangdi som förenade det delade Kina till ett land med ett skriftspråk. Han införde gemensamma lagar för riket och standardiserade mått, vikter och mynt. Vår närmaste regent som gjorde en hel del för landet Sverige var Gustav Vasa (inga liknelser i övrigt med landstorlek, tidsepok eller så). Annan lustig sak gäller Evert Taube som skrev poemet "Den kinesiska muren"


Tidig svensk rap långt före det mesta!

Än idag finns det många kinesersom tror mer eller mindre på "dödsriket", på livet efter döden. De ser till att ge sina döda släktingar bilar och andra ägodelar att ta med i döden, men numera är sakerna gjorda bara i papper. Jag fann besöket mycket givande och vår guide gav mycket extra information, mer än vad skyltarna kunde ge oss. Jag kan bara rekommendera ett besök innan utställningen stänger den 16 januari 2011.

Tycker nog att glasmontrarnas fönster också kan räknas... om inte varuhusfönstren duger...


Andra teatraliska fönster här, 
Erik

Kommentarer:

1 Klimakteriehäxan:

Men du - visst är NK:s julskylt rätt trist i år?

2 Pysselfarmor:

Absolut och har beskådat båda platserna. Terrakottaarmén är fantastisk att se.

3 Jah Hollis:

Det var ett innehållsrikt bidrag till veckans fönstertema. Beträffande Susannes fönster så tippar jag att de tillhör Malmös lilla teatermuseum. Fast jag kan missta mig. Platsen är dock den rätta.

4 Susannes fotoblogg:

Roligt att läsa en liten historia om din väg till museet. NK:s fönster ser jag ju inte alls numera, men kan tänka mig att de är teatraliska så här i jultid.



Och visst är det teatermuseet jag visar. :)

Kommentera här: