Lite julfärger.

Sinneskatten vill se julfärger denna fredag. Här kommer lite foton som hör julen till. Jag vet, bara ett foto, men under arbetet skapade jag fler, så kan det bli. Det med julig ram runt är fotot till temat.


Så här i jul använder jag en hel del peppar av olika sort.

Flera av julens färger här!



Typisk julmat. Morotslåda och kålrotslåda gör jag varje jul till julbordet hemma.
Detta är mitt egentliga bidrag till Tema fredag.


Grundmaterialet till julens "arkitektoriska bygge" finns. Degen är god, har smakat lite...
Nu är frågan om själva bygget blir av, dagarna går och tiden vill inte räcka till?


Erik

Kommentarer:

1 Rantamor-På Näthinnan:

Men va kul att du har gjort kårots/morots lådor, det har jag varje år också på julbordet, tagit med mig som tradition från Finland. Har du också anknytning därifrån ???? Ja man kan ju tycka om lådorna ändå, men inte många gör det vad jag vet.

Idag ska jag koka och grädda mina lådor som sen åker in i frysen fram till julafton.

Sen ska jag baka jutårtor/julstjärnor med plommonsylt i, också en finlandsgrej, och gott....



Ha en finfin fredag, här yr snön fortfarande, fy fy...

2 Maria G:

Härligt juligt och fint inlägg, med julens färger precis som de ska vá...



Som svar på dina frågor angående isskulpturerna som vi har här i stan nere vid sjön kan jag bara säga att för min del är det andra året i rad som jag ser dom. Har inte tänkt så mycket på det innan jag började fotografera. Men kan gott tänka mig att det sett ut så andra vintrar också, men det krävs kallt och riktigt blåsigt väder för att det ska bli så. Du kan säkert hitta isskulpturer om du tar dig till nån sjö med sötvatten. Skulpturerna de finns där så länge vädret är kallt och om inte allt för många går omkring där och har sönder dom. Jag ska ner till sjön igen och kika hur det ser ut nu, för jag har nu fått hem min kamera från servicen.

Ha en bra dag!

/Maria

3 Milla:

Mumms, där skulle man vilja vara med och smaka ;0)

4 Marie Carpe Diem:

Aha är det mat du pysslar med på dagarna. Vad roligt. Ett mkt kreaktivt arbete. Fina bilder som ser mkt smarriga ut.

5 carina/sinneskatten:

Det gäller att få till en bra deg bara så självaste huset står stadigt. Och vist behövs peppar i det mesta

6 Misswhatsit:

Det såg gott ut det där. En smakbit vore inte fel.:)

Pepparkakshus har jag aldrig lyckats riktigt bra med, men det är ändå roligt att bygga. Lycka till!

7 Pysselfarmor:

Morots- och kålrotslåda är gott. Jag har ingen anknytning till Finland som Rantamor - men gillar det bara!



Ha en härlig helg

8 Mona:

Morotslåda och kålrotslåda låter och ser jättegott ut. Mycket godare än sylta, grisfötter och lutfisk!

9 ElStiffo:

Vad är det vita på rotlådorna? Varken salt eller socker verkar så lyckat. Åt mycket god morotslåda på jobbet igår. Mums.

10 Erik "Semlan":

ElStiffo: Det är skorpsmulor för att få en krispig yta när den åker in i ugnen igen på julafton med en klick smör uppepå.

11 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna!

Rantamor: Jo visst finns det tidigare generationer som har med Finland att göra. :-)

Marie: Nää inget matjobb, mat är bara fritidsintresse.

Få se med pepparkakshuset. Ska fixa julköttbullar mm i helgen. Salt går nog före sött.

Grisfötter har jag provat, men det föll inte i smaken.

12 Jah Hollis:

Det var ju en läcker variant på julens färger. Och det där med den finska kålrotslådan har jag också hört tidigare. Men jag har aldrig fått chansen att smaka någon.

Kommentera här: