Glädje över skapande.

Jag har ett återkommande nöje framför datorn. Blir så glad när jag besöker bloggar där det skapas och visas upp kreativitet. Kan vara på så olika sätt, alla är trevliga att kolla. Någon gjuter egna betongkrukor och fixar i sin trädgård. En annan skriver dikter och där finns flera som skapar korta filmer och musik. Många fotograferar mycket och visar upp härliga bilder på sina bloggar. Det finns flera olika fototeman och de ger ofta roliga bloggbesök. Jag brukar själv delta i några olika fototeman.

Ett ritstift brukar på något sätt hitta linjerna på arket. Dess flykt över pappret är för mig ren underhållning, ett sant nöje som jag gärna utför. Behövs lite tid och lust, ibland får ritstiftet jobba.


Inget fotografi, men ändå en tolkning av verkligheten, kanske känns den avritade miljön igen?

Vilket får in mig på Tisdagstemat. Vi ska visa upp nöje, det får bli två andra varianter utöver ritandet.

I dag jobbar jag hemifrån och när posten kom blev jag lite skrämd av den smäll posten gav ifrån sig ute i hallen när det föll till golvet. Jag undrade vad det var som kom? Där låg något oväntat. En paket från mina föräldrar, ja mest från min far. I paketet fanns det en liten bok som min far skrivit och själv gett ut på Litenupplaga.se
Det ska bli ett nöje att läsa boken.


Min far har samlat ihop sina krigsminnen. En del historier har jag hört berättas när jag var yngre.

Under en städning hos Svärmor dök det upp en liten ask. Viss information av innehållet (inte orginalinnehållet längre, utan lite måprylar) fick oss att datera asken till tidigt 60-tal. Får återkomma till den i eget inlägg.

Detta tisdagstema avslutar jag med en bild på vår basilika, den växer och mår bra i köksfönstret och ger oss färsk krydda till sallader och annat gott. Färska örter och kryddor gör matlagningen till ett nöje!


Det roligaste är att ju fler blad vi plockar från växten ju större verkar den bli...


Kanske du vill kolla andra tolkningar på nöje?

Andra tisdagstolkningar här
Erik

Kommentarer:

1 Klimakteriehäxanxan:

Roligt att få ta del av föräldrarnas minnen på det viset!

2 Monica o Jacob:

Måste vara helt underbart med en far som skriver en bok om sina minnen, man har ju en del i familjen som man önskar gjort det samma du är lyckligt lottad du.

En liten konstnär, visst är det ett sant nöje att sätta sej ner och skissa;-)

Basilika går att nyttja till mycket, gott är det också.

3 ElStiffo:

Bilderna är ett nöje! Din far ser allvarlig ut, men det är inte så allvarligt va?

Att rita och växter är alltid 3vligt.

4 Della:

Vilka trevliga nöjen. En basilika saknar jag i mitt kök. Alla växterna dog samstämt i början av sommaren och det börjar bli dags att ersätta dem nu.

5 Nukke:

Bra ritat !!! och den där boken är säkert trevligt att läsa !

6 LissenTo:

Jag kan själv inte rita. Men förstår och skulle själv vilja kunna.

Vad kul att din pappa givit ut en bok :-)



Är mer ett nöje att laga mat när köket är lite större än förut!!!!!!!!!!!!!!

Ha det gott. //Lissen

7 Beppan:

Trevliga nöjen!

Tänk att få en sådan bok - vilken skatt!!

8 Pialotta:

Jag hade samma tanke som din far en gång för några år sedan.. skrev och skrev.. blev en hel del ark som gick åt.. men det var en tid då jag kände jag var tvungen att skriva av mig en massa, då det hänt saker inom familjen.. nu ligger de här i byrålådan, men man vet aldrig.. kanske en dag:)



Basilikaodling.. samma här.. har en del kryddor på balkongen, ett måste på sommaren:)

Ha de.. gott med dina nöjen:)

9 Rimkogeren - DK:

Spændende og godt at give minderne videre til eftertiden - og basilikum er dejlig også til pesto - Tak for din kommentar :-)

Kommentera här: