Gamla godingar och the Beatles.

                                      

OBS! Det kommer en förklaring i slutet av inlägget, så ta det lugnt!

Det ska tilläggas, det här är mina högst personliga gamla godingar. Flera ej nämnda, men några tar vi.
Börjar med en Procol Harum låt som beskriver något som florerade ymnigt på 70-talet. RFSU hade en reklamkampanj för kondomer, för ett ganska högt antal personer fick denna veneriska sjukdom varje dag. Det blev sjukhusbesök och en kur penicillin och inte pyssla med kärlek på ett tag. Vilket var frustrerande, men en viss dam undvek jag... Men tillbaka till låten.

         
"A Souvenir Of London" från skivan "Grand Hotel" kan fås i eget fönster om du klickar här!

I slutet på låten med Procol Harum hörs ett udda ljud, det är någon som spelar på skedar. Ovanligt och härligt och så en klurig text. Texten ju helt klart med kärlek att göra om så på ett mindre trevligt sätt!


En box med fyra Led Zeppelin cd som spelats mycket (det syns på omslagen). Fin bok med många foton ingår i boxen som bonus, men musiken är ändå det bästa!

Nu över till en grupp som sedan jag hörde kvartetten första gången hos en kompis 1972 verkligen njutit när jag lyssnat på deras musik. Även efter att gruppen splittrats har jag gillat olika soloprojekt som främst Robert Plant och Jimmy Page gjort.


Led Zeppelin - No Quarter kan du se i eget fönster här.

Queen har gjort många hits, en av de största Bohemian Rhapsody kan du njuta av här på YouTube

En annan bra Queenlåt är denna, "Love Of My Life"


Klickar du här får du upp Queen i ett eget fönster.


Ibland kan även böcker vara kul att läsa om artister jag gillar!
En av världens absolut bästa artister och en av hans bästa låtar kan du se och höra här!
"Life On Mars" snurrade ofta på min första skivspelare och flera damer hade den också.

Bland mina gamla godingar finns en rätt okänd grupp Seventh Wave. Jag blev helt förälskad både i musiken och i en kvinna ungefär samtidigt. Duons första skiva "Things To Come" spelade jag väldigt mycket och den blev lite av "kärleksmusik" en period.
"Ever so lightly" var med på den skivan.

                
                 Väljer du att öppna låten i eget fönster på YouTube här, så kan du under videoklippet läsa om duon. Där finns även fler låtar med Seventh Wave till höger.


Tänk att det var så lätt "drabbas av" sommarförälskelser när jag var yngre...

En annan grupp som jag gillade mycket var Carmen. De blandade gärna in spanska tongångar i sin rockmusik. Här är ett bra exempel från skivan "Flamencos In Space" (1973). Behöver jag nämna att jag besökte de spanska öarna på charterresa just då och att det hände en del på resan. Bulerias heter denna temporika låt.


Klicka här och låten kommer i eget fönster, till höger finns fler låtar. Kolla!

Kan inte undvika the Beatles i detta tema. En tidig förälskelse hette Mikaela och då kan ju denna låt passa ganska bra.


Härliga foton i detta YouTube-klipp. Vill du se det i eget fönster och kunna välja bland andra Beatleslåtar ute till höger på sidan, så klickar du bara här!

Ha, ha! Under veckan när jag då och då knåpat ihop detta inlägg om gamla godingar (Se förra veckans tema här!) så har Pialotta skapat ett nytt tema om Elvis kontra The Beatles. Men jag vill ha med det som finns ovan. Om nu någon undrar var jag står i denna kampen så kommer det ett svar här under, the Fab Four regerar!


Såklart kan du klicka här och få upp ett nytt fönster med låten. Passa på att njuta av flera Beatleslåtar!  

Jag hoppas att "Here Comes The Sun" kan få tillbaka sensommaren och solen. Hoppas du får en skön vecka!

Det finns fler musikteman hos Pialotta, hon har hållit på ett tag med musiktemat!

Kolla här på andra bidrag ,

Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Aha.. jag började undra.. nu "har karln misst förståndet".. två flugor i en smäll... fiffigt.. så kan man ju oxså göra.. alla de där känns verkligen till i mina skivhögar på vinden i vinyl:) Trevligt och arbetat inlägg som vanligt:)

ha de.. solen skiner ju idag..;)

2 Mia:

Seventh Wave...det är alltid spännande med nya

bekantskaper....L Ingen groda här inte... =))

3 Lena:

Ett härligt inlägg med jättebra låtar. De med Led Zeppelin och Sevent Wave har jag aldrig hört tidigare.

Ha en bra helg.

4 Monica o Jacob:

Smart att slå ihop 2 veckor, mina gamla favoriter Procol,Led Z och Bowie. Whole Lotta Love som även C.C.S gjorde en bra inspelning av får fortfarande håret att resa sej på armarna.

Beatles ja,inget ont om dom men är man uppväxt med raggarbilar och Fats blev det ju som det blev;-)

Nä här är det Villa Vovve och Volvo som gäller nu för tiden;-)

Ha en skön lördagkväll:-)

5 Misswhatsit:

Ett härligt och finurligt inlägg till temat. Massor av bra musik blev det också och ett trevligt kåseri.

Man upplivar en del gamla minnen när man lyssnar på låtarna.:)Tack för en njutbar musikupplevelse.

6 Camilla "Lillagul":

Tjingeling !

En till som först trodde du blivit alldeles snurrig :)

Blev ju en fiffig lösning med 2 bidrag i 1 :)

Trevlig text (som vanligt :)

Trevlig söndag !

Kommentera här: