Torsdagsreflektion 29 april

Tänk hur det kan bli!   

Den lille mannen mot den stora kommunen. Låt mig förklara.


Pär Hallin är tillbaka efter olyckan med järnbalken som föll rakt ner på Pär.

Jo, jag skrev just tänk hur det blir. Förut stod brödhandlaren Pär Hallin på torget nära Tvärbanan i Liljeholmen och nasade brödlimpor, frallor och goda wienerbröd för en billig penning. Nu när det öppnat flera matbutiker i Liljeholmen, så flyttade han på sig. Numera hittar du Pär vid brödståndet nere i Slussens mörker där Nacka/Värmdö-bussarna och Saltsjöbanan finns, under hela Slussenkarusellen. För ett par veckor sedan lossnade en järnbalk/vinkeljärn och föll rakt ner på huvudet på Pär. Ett under att han överlevde! Han fick sys i huvudet och fick även hjärnskakning och värk i nacke och ena armen. Helt klart en hemsk upplevelse och Pär hade änglavakt, enligt läkarna.
Nu är han tillbaka, men klart nervös för att stå där nere igen, vilket jag kan förstå. Jag passerade förbi tidigare idag och pratade lite med honom. Att stå där under fallfärdiga Slussen är inte riskfritt och som arbetsplats både bullrig, mörk och trist. Nu kan man lägga till livsfarlig arbetsplats också.
    

Stygnen togs bort för någon dag sedan, ärret blir en påminnelse om Pärs änglavakt.

Som varje normal människa tycker Pär att han kan kräva skadestånd för det inträffade. Fortfarande har han ont i nacken och ena armen. Lite nervös är han att vara tillbaka.
- Jag vet ju aldrig när något lossnar och kommer nerfallande igen. Små betongbitar lossnar ibland, lägger han till och sneglar uppåt i dunklet.
Vi pratar lite om den otäcka olyckan och Pär är glad att många som kommer fram och handlar bröd också bryr sig om Pär och frågar hur han mår. Jag har många vittnen som såg olyckan, om det skulle behövas, säger Pär. 
Det har sökts tillstånd för att stå därpå platsen och nasa bröd. När så en järnbalk rasar ner i huvudet på Pär så är det ju inte hans fel att hans arbetsplats inte är säker. Ansvaret ligger tydligen hos trafikkontoret och Mats Freij som är informationsansvarig anser inte att de varit försumliga.
Betyder det att nedfallande delar från Slussen är något som alla som passerar Slussen ska ta med i beräkningarna? Kanske dags för SL att erbjuda bygghjälmar till sina pendlare som passerar Slussen dagligen?!
Freij tycker inte att Pär ska få något skadestånd för det som skett. Han säger att det var ett vinkeljärn som inte syntes som föll ner, det doldes bakom en SL-skylt. Nu har entreprenörer varit där och kollat konstruktionerna. Så han menar att det är säkert för resenärer som passerar förbi Slussen.  
   

Järnbalken for rakt igenom det skyddande (!?) nätet och träffade Pär i bakhuvudet.

Jag tycker det vore självklart att Pär skulle få ersättning för de kläder som förstördes av allt blod och även en peng för sveda och värk. Det handlar ju inte om några miljonbelopp, utan kanske 10-20 tusen som "plåster på såret". Det görs regelbundna inspektioner av Slussen påstår Mats Freij. Hur regelbundna inspektioner då, en gång per år eller kanske en gång vart annat år!?
Så typiskt att en enskild person som råkar ut för någon olycka sedan har svårt att få rätt mot den andra parten, när den parten är en kommun, landstinget eller kanske försäkringskassan.   

         
          Pärs mörka arbetsplats, det var trevligare på Liljeholmstorget.

Jag hoppas verkligen det löser sig för Pär. Vad han varit med om tror jag ingen önskar sig. Ett trist men tydligt bevis för att Slussen behöver byggas om.
Det har varit flera artiklar om Pär i lokala tidningen Mitt i Söderort Liljeholmen, se bl a sid 8 i tidningen 27 april.

Detta får bli min reflektion denna vecka, det är inte lätt att strida som en slags David mot Goliat.
Och, var försiktig!


Andra reflektioner här,   

Tillägg Valborg, lunchtid:
Ha, ha! Lustigt, jag missade att lägga in min reflektion hos Mr Linky igår. Nu är det gjort! 
Nää men nu blev det fel. Läste att Mr Linky är för Tema Fredag, då ska jag fixa det och återkomma.
Så tokigt det kan bli... 
Erik

Kommentarer:

1 Mariann L:

En mycket tänkvärd berättelse! Hoppas verkligen att det ordnar sej för Pär!

2 Helena:

Usch, så hemskt, han hade verkligen tur som överlevde! Hoppas det ordnar sig med resten också...

3 Hasse A:

Morrn.



Det kanske inte är en så bra plats att stå där?

Men jag förstår att han valt den bara för att det kommer många med Saltsjöbanan varje morgon på väg till jobbet.

Ett företag hade aldrig fått ha anställd personal ståendes där nere i mörker, drag och kyla.



Ha de bra.



Hasse A



(Hårda grabbar hårda hattar)

4 mimmi:

Han hade verkligen tur ... så himla bra att det slutade lyckligt i alla fall

5 Pumita:

Ahaa, jag undrade vart han hade tagit vägen. Mycket bra initiativ av dig att uppmärksamma hans situation! Hoppas verkligen att han hittar vittnen och får ersättning för olyckan.

6 El Stiffo:

Bra reportage !Och nu ska SL slänga bort busskurer för en halv miljard. Vilka svin!

Kommentera här: