Svenskt förr och nu

Tema fredag vill se "svenskt förr eller nu".
Något jag verkligen ser som svenskt, både förr och nu syns på fotot här under.

Kanske inte just nu, men tidigare i år, efter julen/nyåret och före påsken. Återkommande varje år sedan flera sekel.
Så funnits har denna "svenskhet" gjort sedan urminnes tider.

Det finns en koppling till fastan, som ska få oss att minnas Kristi 40 dagars fasta ute i öknen (påminner också om muslimernas fastemånad Ramadam). Därför är också dess förekomst tidsbunden.
Kanske känner du till att detta typiska svenska bakverk orsakat en svensk kungs, Adolf Fredriks, allt för tidiga död tisdagen den 12 februari år 1771.

Undrar om Rotas konditori verkligen funnits på Drottninggatan? Men det var på detta kondis som den för litteraturintresserade säkert välkände privatdetektivens namn dyker upp. Denne detektiv hade en passion för dessa svenska bullar med grädde och mandelmassa.

Ska finnas någon målning från 1200-talet där denna bulle syns. Men vi har haft traditionen sedan 1700-talet, även om mandelmassan och vispgrädden inte fanns förr. Då var det en bulle, varm mjölk, kanske lite honung i för att göra det sött, en hetvägg.


 
Eftersom jag gillar dessa gräddiga bullar kunde jag inte låta bli att ta med en fettisdagsbulle.

Just den här semlan är inköpt på Götgatan, på Gunnarssons konditori. En både dyr (snudd 40 spänn!) och bara till utseendet fin semla. Väldigt mycket mandelkross i mandelmassan, gillade inte det, mandelmassan ska vara mjuk och slät tycker jag. Själva bullen var oväntat torr, så bara en femma som slutbetyg, nej bara fyra av tio med tanke på det väldigt höga priset. (Se där, så blev det ett betyg till på vinterns semlor!) 


Jag klarade mig själv ifrån ett liknande öde som kungen, då jag efter en tävling i semmelätning på just Gunnarssons (vann med 18 semlor!) kördes akut till SÖS (Södersjukhuset) med buksmärtor. Till mitt försvar vill jag nämna att jag gick på gymnasiet när tävlingen skedde. Allt gick bra, jag klarade mig från operation tack vare en duktig sköterska och annan nöd-vändig (ursäkta det dåliga skämtet) hjälp från sjukhuset.
(Kan upplevas som tjatigt det här senasteskriveriet, men ett par bloggare undrar över smeknamnet och här ovan är svaret till er som undrar.) 


Säkert helt andra tolkningar hos Sinneskatten 
Erik

Kommentarer:

1 carina/sinneskatten:

Mmmm det är gott det!

2 LottaM:

Hejsan!

Ja dessa är ju verkligen svenskt från FÖRR och givetvis NU .

Men tyvärr tillhör dessa en del av det jag inte får äta idag. Synd och skam.

Ha en bra fredag!

LottaM

3 liindblaads:

svara gärna på dagens fråga på bloggen!

idag handlar den om storbloggare :)

4 skogsfrun på dal:

Fin bild på Bulle, ingen semlefantast men läckergommen vaknar! Om man skulle ta och röra till en tårta till helgen;-)

5 @nemonen:

Den ser god ut, men skenet kan bedra, och vilket pris!

6 Tinkerbell:

Jag säger bara MUMS ...

7 Jah Hollis:

Välfunnet bidrag och något som jag tror är väldigt svenskt. Semlorna alltså, inte själv frossandet. :-)

Kommentera här: