Metall

                                   

Passar på att visa upp lite Stockholmsmiljöer i denna triss. Det saknas inte metall i vår huvudstad, även om det är mycket sten, glas och betong. Inga speciellt udda motiv eller miljöer. Något som turister som besöker huvudstaden i sommar kanske tar foton på, när de inte spanar efter kungligheter...


Börjar med en av flera statyer gjorda i metall som finns i huvudstaden, denna Orfeusbrunnen skapade Carl Milles. Den står utanför Konserthuset i nordöstra hörnet av Hötorget. (Notera att just Orfeus bara visar sina fötter!)


Västerbron ur lite ovanlig vinkel för att kunna visa metallkonstruktionen. Ett vackert brobygge som krävde många nitar i stålbalkarna innan bron stod färdig och togs i bruk november 1935. Bron förbinder Kungsholmen med Södermalm.


För det sista fotot i min triss har jag sökt mig upp på Söders höjder. Kanske ser du vilken byggnad som skymtar genom metallgrinden?


Andra metallbidrag här, 

Ha en skön söndag!

Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Trevligt som vanligt Erik:)

2 Lasseivomma:

Snygga metaller som även jag kan känna igen. Jag är lite svag för brobilder, så jag gillar din bild på Västerbron bäst.

3 Annas Photoblogg:

Kan inte Stockholm så bra men fina metallbilder har du i din triss. Särskilt mycket tycker jag om stayerna.

Ha en riktigt bra dag//Anna

4 Marie Carpe Diem:

Nu har Semlan varit på stadsvandring ser jag :-) Fint som snus. Hötorgs statyerna gillar jag. Ha en fin söndag.

5 Jane:

Åh, nu drabbades jag av "hemlängtan", gammal stockholmare som jag är. Just den här tiden när man sopar gatorna blir längtan som störst :) Härlig metalltriss!

6 cat:

Trevliga metallbilder allihop, men statybilden är jag nog lite extra intresserad av.

7 liindblaads:

hej :) hru e det med dig idag ?

kram

8 Jah Hollis:

Jodå, det är välbekanta Stockholmsmiljöer allihop, även om jag aldrig varit och kollat under Västerbron. Orfeus känns igen även om vinkeln är lite annorlunda.

För övrigt är mitt metallhus också från Stockholm, inte så långt från Konserthuset, faktiskt. Ligger vid en gata där det är rätt mycket folk som vandrar fram och tillbaka.

9 Sara:

Hej!du ha en jätte fin blogg!vill du veta en sak....jag hittade din blogg på blogg.se!!!

10 Beppan:

Kul triss!! Orfeus har jag själv fotat en gång - ur barnperspektiv. Västerbron ser ju onekligen lite annorlunda ut underifrån. Fin detalj av grinden!

11 Lena:

Fin triss!



Ha en bra dag!



/ Lena

12 Nukke:

Men du hittade nog metall i staden !!! Vackra bilder dessudom ! Och jag som skulle så gärna haft lagt mera snöbilder i temat om temat hade varit annorlunda. Men jag tvingade metall i mina bilder i alla fall :)

13 Hasse A:

Morrn Erik.



Svaret på frågan först, väldigt likt Stadshuset...



Fina bilder i ovanliga vinklar.

Ha de bra.



Hasse A

14 FERHAT - Studerar till sjuksköterska:

Vad tycker DU om killar som bloggar? Skulle vara tacksam om du kommenterade ditt svar på min blogg, vill gärna veta det då jag är en kille som bloggar. Jag har just nu tagit bloggpaus till lördag pga mkt plugg. Så på lördag svarar jag på kommentarerna :).



Förresten, om du tyckte om bloggen så följ gärna bloggen med bloglovin :).



Iaf, tack!! :D

15 Lena/isis:

Den första tror jag att jag känner igen iallafall...hötorget ?? eller?? Bra bilder på temat. Lena/isis

16 Misswhatsit:

Konstnärliga foton och dessutom är det intressant att läsa dina texter till dom.

17 Photo By Manka:

Bra triss på temat, den sista gillar jag bäst.



/Magnus

18 Mia:

Bra triss!!

19 Hedwig:

Broar underifrån är spännande att foto. Så den bilden gillar jag också.

20 Princexswe:

Klockren triss. Fina bilder där mittenbilden får min röst idag. Din bild är under Västerbron och mina bilder är ovanpå ;-)

21 Daniela:

Snygg triss, älskar broar.

22 robin hood.:

hejsan, jag skickar detta meddelande till olika bloggar som jag tycker är intressangta och som jag skulle vilja gav en åsikt på mina nyaste foton i bloggen, har du lust att säga vad du tycker om mina nyaste foton som jag lagt in i mitt nyste inlägg i bloggen?

[ inlägget är länkat i det fällt där man skriver in sin bloggadress ]



MVH!/ Matilda - ROBINHOODS.SE

23 Two olsson sisters:

Jättefina bilder! Roligt med lite fakta om dom också^^

Måste fråga... varför "semlan"?:P//Emma.

24 Mats:

Jag gillar hötorget - allt gott kommer från himlen?

http://lumaol.files.wordpress.com/2009/07/ht.jpg?w=450&h=450

25 Rantamor-På Näthinnan:

Första bilden var så kul när man bara ser fötterna som hänger. Riktigt läckert. Vad skall det föreställa???? Kaos i Stockholm???



Snyggt iallafall med din triss.



Ha d gott.

26 The one and only Nettan:

Så fina bilder. Andra bilden på bron är helt underbar. Vilket arbete som är nerlagt för att en bro ska kunna användas. Och vackert är det i denna vinklen också.

27 Lena:

Härligt med Svart/vitt

28 Agneta:

Bra triss, men jag tycker att det ser lite halvskumt ut med fötterna som dinglar i första bilden. Kunde lika gärna vara en mordhistoria ;-)

29 Johanna - Fotoblogg!:

Härliga bilder! Kul att se bron underifrån. :)

Men favoriten är den snygga grinden. Sådana ser man inte så ofta.

30 wojtan:

Hej



Riktigt snygg triss.

Favoriten blir mittenbilden!



Åsa

31 Katarina:

Snygg grind där, du.... Kul med Stadshuset som bara anas i fjärran bakom.

Var tvungen att gå o titta hur hela Orfeusbrunnen såg ut. På din bild ser det ut som om han hänger i luften :-)

32 AnnCathrine Eriksson:

Väldigt tjusig triss! Gillar alla tre bilderna. Brobilden var verkligen läcker ur den vinkeln. Statyerna var vackra men det såg nästan lite otäckt ut med fötterna som dinglade...

33 Monkan:

Kul med Stockholmsbilder, jag lyckades bara få med en. Favorit i trissen är Västerbron, den gillar jag också att fota, passar bra i svartvitt.

34 Kvasthilda:

Hoppsan, se där ;)

35 AnnCathrine Eriksson:

Tack för kommentaren! Den vinner inga skönhetspriser, men är onekligen häftig ändå ;-). Det är ett aggregat från 1942 som legat på en ladugårdsvind sedan dess. Förut, när han körde på flis, blev det väl ca 1,50 per mil. Nu när han gör "träknöbben" av egen ved, blir det ännu billigare än så... :-)

Jodå, den fungerar bra men besiktningen är en krånglig historia, den törs jag inte uttala mig om.



Ha det gott!

36 Erik "Semlan":

Vill tacka för alla kommentarer!

Nu har jag nog besökt de flesta av er...

Ganska spännande besök, många sköna tolkningar.

37 Mona:

Jaja men, jag ser Stockholms stadshus genom metallgrinden. Det ser väldigt kul ut med Orfeus fötter som hänger där i luften. Mittenbilden är min favorit. Du har hittat ett rikigt läckert perspektiv. Snyggt fotat!

38 Anni:

Västerbron är otroligt vacker - även om det inte riktigt syns på din bild ;-)

Statyn utanför Konserthuset ser onekligen extra kul ut med ditt utsnitt, precis som så många påpekat!

Bra val av metaller!

Kommentera här: